GE Capital ialah unit perkhidmatan kewangan konglomerat multinasional Amerika General Electric.[1] Ia memberikan pinjaman komersial dan menyewa, serta pelbagai perkhidmatan kewangan untuk penerbangan komersial, tenaga, dan sokongan untuk unit industri perniagaan GE.

GE Capital
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPerkhidmatan kewangan
Ditubuhkan1932; 92 tahun yang lalu (1932)
Ibu pejabatNorwalk, Connecticut, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingAlec Burger (Pengerusi dan CEO)
PemilikGeneral Electric Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukGeneral Electric
PembahagianGE Capital Aviation Services (GECAS)
Anak syarikatGE Money Bank Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.gecapital.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada April 2015, GE mengumumkan rancangan untuk membuat syarikat lebih mudah dengan mengurangkan saiz kewangan perniagaan melalui penjualan kebanyakan aset GE Capital.[2][3]

GE Capital kini sejajar dengan perniagaan teras industri GE - GE Capital Aviation Services (GECAS), Energy Financial Services (EFS) dan GE Industrial Finance, yang termasuk perniagaan Healthcare Equipment Finance, Working Capital Solutions (WCS), dan pembiayaan lain aktiviti untuk membangunkan produk pinjaman dan pajakan untuk Kedai GE.

GE Capital Aviation Services ialah rakan kongsi kewangan utama kepada lebih daripada 245 pelanggan di 75 negara, menyediakan pajakan, pembiayaan, perkhidmatan dan perundingan pesawat di setiap sektor industri. GE Energy Financial Services menyediakan keupayaan pengunderaitan untuk infrastruktur Kuasa, Tenaga Boleh Diperbaharui, dan Minyak + Gas untuk memenuhi peningkatan permintaan dan kelestarian. Organisasi Kewangan Perindustrian GE Capital yang kini memberi perkhidmatan kepada pelanggan dalam Penjagaan Kesihatan, Pengangkutan, Kuasa yang Diagihkan, Industri Marin dan Perbandaran di seluruh dunia.

Rujukan sunting

  1. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-02-15. Dicapai pada 2010-05-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ "GE Capital Business Model". Diarkibkan daripada yang asal pada 2 November 2013. Dicapai pada 20 April 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "S&P rates GE Capital Corp. notes 'AA+'". Reuters. December 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2018-12-26.

Pautan luar sunting