GUM (gedung serbaneka)

GUM (Rusia: ГУМ, disebut [ˈɡum], singkatan daripada Bahasa Rusia: Глáвный универсáльный магазѝн, tr. Glávnyj universáĺnyj magazín "Kedai utama utama") adalah nama gedung utama di banyak bandar bekas Kesatuan Soviet, yang dikenali sebagai Gedung Serbaneka Negara (Bahasa Rusia: Государственный универсальный магазин, tr. Gosudarstvennyi universalnyi magazin) semasa zaman Soviet. Kedai-kedai yang sama juga terdapat di beberapa republik Soviet dan negara-negara pasca Soviet.

Fasad GUM menghadap Dataran Merah
Upper Trading Rows pada waktu malam

GUM yang paling terkenal adalah gedung besar di bahagian Kitai-gorod di Moscow yang menghadap Dataran Merah. Ia kini merupakan pusat membeli-belah. Sebelum tahun 1920-an, lokasi itu dikenali sebagai Bidang Perdagangan Atas (Bahasa Rusia: Верхние торговые ряды, tr. Verhnije torgovye rjady).

Berdekatan dengan The Bolshoi Theatre, bangunan yang sangat mirip dengan GUM, dikenali dahulu sebagai Barisan Dagangan Tengah, kini TsUM, kira-kira saiz yang sama dengan sebuah pusat membeli-belah Amerika Utara yang besar, dengan Bumbung kaca.

Moscow GUM sunting

Reka bentuk dan struktur sunting

 
Struktuk bumbung Shukhov.

Dengan bahagian hadapan bangunan memanjang sebanyak 794 ka (242 m) di sebelah timur Dataran Merah, Barisan Perdagangan atas dibina antara 1890 dan 1893 oleh Alexander Pomerantsev (bertanggungjawab untuk seni bina) dan [ [Vladimir Shukhov]] (bertanggungjawab untuk kejuruteraan). Bangunan trapezoid ini mempunyai gabungan elemen-elemen senibina abad pertengahan Rusia dan rangka kerja baja dan bumbung kaca, gaya yang serupa dengan stesen keretapi abad ke-19 yang hebat [ S dari London. William Craft Brumfield menggambarkan bangunan GUM sebagai "satu penghormatan kepada reka bentuk Shukhov dan keahlian teknikal senibina Rusia pada penghujung abad ke-19".[1]

Reka bentuk bumbung kaca menjadikan bangunan itu unik pada masa pembinaan. Bumbung, diameternya ialah 46 ka (14 m), kelihatan ringan, tetapi ia adalah pembinaan tegas yang diperbuat daripada lebih daripada 50,000 polong logam (sekitar 819 short ton (743 t), yang mampu menyokong pengumpulan salji. Pencahayaan disediakan oleh skylight besi dan kaca yang melengkung yang besar, masing-masing menimbang beberapa 820 short ton (740 t) dan mengandungi lebih daripada 20,000 panes kaca. Dibahagikan kepada beberapa tiang mendatar, dibarisi dengan granit Finland merah, marmar Tarusa, dan batu kapur. Setiap arked berada pada tiga tahap, dihubungkan dengan laluan pejalan kaki konkrit bertetulang.

Sejarah sunting

 
Di dalam kedai pada tahun 1893: galeri kedai yang dipanjangkan dijambakan dengan peti besi logam-dan-kaca yang inovatif, yang direka oleh Vladimir Shukhov
 
Di dalam pandangan struktur yang mengagumkan dan selesai digunakan untuk bangunan

Catherine II dari Rusia mengarahkan Giacomo Quarenghi, seorang arkitek Neoklasik dari Itali, untuk merancang sebuah pusat perdagangan besar di sebelah timur Dataran Merah. Struktur yang ada telah dibina untuk menggantikan baris perdagangan terdahulu yang telah dirancang oleh Joseph Bove selepas Kebakaran Moscow 1812.[2]

Pada masa Revolusi Rusia 1917, bangunan itu mengandungi kira-kira 1,200 Kedai Runcit dan Kedai Kedai. Selepas Revolusi, GUM adalah dinasionalisasi. Semasa tempoh NEP (1921-28), GUM sebagai Gedung Jabatan Negara beroperasi sebagai model perniagaan runcit untuk pengguna di seluruh Rusia tanpa mengira kelas, jantina dan etnik. Kedai-kedai GUM digunakan untuk memajukan lagi matlamat Bolshevik untuk membangun semula perusahaan swasta di sepanjang garis sosialis dan "demokrasi penggunaan untuk pekerja dan petani di seluruh negara". Akhirnya, usaha GUM untuk membina komunisme melalui konsumerisme tidak berjaya dan boleh dikatakan "hanya berjaya mengasingkan pengguna dari kedai-kedai kerajaan dan memulakan budaya aduan dan hak".[3]

GUM terus digunakan sebagai kedai jabatan sehingga Joseph Stalin menukarnya ke ruang pejabat pada tahun 1928 untuk jawatankuasa yang bertanggungjawab untuk Rancangan Lima Tahun pertama untuk Rancangan Lima Tahun.[2] After the suicide of Stalin's wife Nadezhda in 1932, the GUM was used briefly to display her body.[4]

Selepas dibuka semula sebagai sebuah gedung membeli-belah pada tahun 1953, GUM menjadi salah satu daripada beberapa kedai di Kesatuan Soviet yang tidak mempunyai kekurangan barang pengguna, dan barisan pembeli lama, sering memanjang sepenuhnya di Dataran Merah.[5]

At the end of the Soviet era, GUM was partially, then fully privatized, and it had a number of owners before it ended up being owned by the supermarket company Perekryostok. In May 2005, a 50.25% interest was sold to Bosco di Ciliegi, a Russian luxury-goods distributor and boutique operator. As a private shopping mall, it was renamed in such a fashion that it could maintain its old abbreviation and thus still be called GUM. However, the first word Gosudarstvennyi ('state') has been replaced with Glavnyi ('main'), so that GUM is now an abbreviation for "Main Universal Store".

Kedai perbandingan sunting

Terdapat kedai serbaneka yang bersejarah yang menyaingi GUM dengan saiz, keanggunan, dan seni bina mewah, TsUM yang luas, di sebelah timur Teater Bolshoi.

Rujukan sunting

  1. ^ Brumfield, William Craft (1991). The Origins of Modernism in Russian Architecture. Berkeley, Los Angeles, Oxford: University of California Press. ISBN 0-520-06929-3.
  2. ^ a b Pomeratzev, Alexander. Верхние торговые ряды на Красной площади в Москве. 1890–1893 (dalam bahasa Russian). Russian Educational Portal. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 20 April 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Hilton, Marjorie L. (2004). "Retailing the Revolution: The State Department Store (GUM) and Soviet Society in the 1920s". Journal of Social History. Oxford University Press. 37 (4): 939–964, 1127. doi:10.1353/jsh.2004.0049. ISSN 0022-4529. |access-date= requires |url= (bantuan)
  4. ^ Kolesnik, Alexander. "Chronicles of Stalin's family" (dalam bahasa Russian). Librusek. Dicapai pada 20 April 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ "History of GUM" (dalam bahasa Russian). Official GUM website. Dicapai pada 20 April 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)

Sumber sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 55°45′17″N 37°37′17″E / 55.75472°N 37.62139°E / 55.75472; 37.62139