Google Workspace

(Dilencongkan dari G Suite)

Google Workspace (dahulu dikenali sebagai G Suite, sebelum ini dikenali sebagai Google Apps for Work dan Google Apps for Your Domain) ialah jenama alat pengkomputeran awan, produktiviti dan kolaborasi, perisian dan produk yang dibangunkan oleh Google, pertama kali dilancarkan pada 28 Ogos 2006 sebagai "Google Apps for Your Domain".[1] G Suite terdiri daripada Gmail, Hangouts, Calendar, dan Google+ untuk komunikasi; Drive untuk penyimpanan; Docs, Sheets, Slides, Forms, dan Sites untuk kerjasama; dan, bergantung pada pelan, panel Admin dan Vault untuk menguruskan pengguna dan perkhidmatan. Ia juga termasuk papan putih interaktif digital Jamboard dan aplikasi pembangun platform App Maker.[2][3]

Google Workspace
PembangunGoogle/(HM STORE CENTER)
Pelancaran pertama28 Ogos 2006; 17 tahun yang lalu (2006-08-28) (sebagai Google Apps for Your Domain)
PelantarGmail, Calendar, Hangouts, Drive, Docs, Sheets, Slides, Sites, Jamboard, App Maker dan Vault.
JenisJenama dan perisian
LesenTrialware (Perlesenan, perlesenan isipadu, Perisian sebagai perkhidmatan)
Tapak webgsuite.google.com gsuiteupdates.googleblog.com

Walaupun perkhidmatan ini bebas untuk digunakan untuk pengguna, G Suite menambah ciri perusahaan seperti alamat e-mel adat di domain (@ yourcompany.com), pilihan untuk penyimpanan awan tanpa had (bergantung pada pelan dan jumlah ahli), alat pentadbiran tambahan dan maju tetapan, serta 24/7 sokongan telefon dan e-mel.[4]

Berasaskan di pusat data Google, data dan maklumat disimpan dengan serta-merta dan kemudian disegerakkan ke pusat data lain untuk tujuan sandaran. Tidak seperti pengguna yang dihadapi pengguna yang bebas, pengguna G Suite tidak melihat iklan semasa menggunakan perkhidmatan, dan maklumat dan data dalam akaun G Suite tidak dapat digunakan untuk tujuan iklan. Selain itu, pentadbir G Suite boleh menyempurnakan tetapan keselamatan dan privasi.[5]

Sehingga Januari 2017, G Suite mempunyai 4 juta perniagaan berbayar, dan 70 juta pengguna G Suite untuk Pendidikan.[6]

Pada 6 Oktober 2020, Google mengumumkan bahawa G Suite bertukar nama kepada Google Workspace.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Google Launches Hosted Communications Services". Google. August 28, 2006. Dicapai pada December 10, 2016.
  2. ^ "Google Announces Education News at Educause". Google. October 10, 2006. Dicapai pada December 10, 2016.
  3. ^ Glotzbach, Matthew (July 7, 2009). "Google Apps is out of beta (yes, really)". Official Google Blog. Google. Dicapai pada October 16, 2017. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ Krishnan, Kripa (July 26, 2010). "Introducing Google Apps for Government". Official Google Blog. Google. Dicapai pada December 10, 2016.
  5. ^ Johnston, Scott (April 24, 2012). "Introducing Google Drive, the newest member of Google Apps". Official Google Cloud Blog. Google. Dicapai pada December 10, 2016.
  6. ^ Perez, Sarah; Lardinois, Frederic (September 29, 2016). "Google rebrands its business apps as G Suite, upgrades apps & announces Team Drive". TechCrunch. AOL. Dicapai pada December 10, 2016. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  7. ^ "Announcing Google Workspace, everything you need to get it done, in one location". Google Cloud Blog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-06.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting