Galactus (/ɡəˈlæktəs/) ialah watak fiksyen yang muncul dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Dahulu seorang manusia fana, Galactus adalah entiti kosmik yang menggunakan planet untuk mengekalkan daya hayatnya, dan berperanan berfungsi dalam pemeliharaan kesinambungan Marvel utama. Galactus telah dicipta oleh Stan Lee dan Jack Kirby dan pertama kali muncul dalam buku komik Fantastic Four #48, diterbitkan pada Mac 1966.

Galactus
Informasi Penerbit
PenerbitMarvel Comics
Kemunculan pertamaFantastic Four #48 (March 1966)
Informasi dalam cerita
Galan
SpesisTaa-an
Berkerjasama denganGalacta (anak perempuan)
Menyokong watak

Lee dan Kirby ingin memperkenalkan watak yang memisahkan diri daripada pola dasar penjahat standard. Dalam kemunculan pertama watak itu, Galactus digambarkan sebagai sosok seperti dewa yang memberi makan dengan mengeringkan planet hidup daripada tenaga mereka, dan beroperasi tanpa mengambil kira moral dan penilaian makhluk fana.

Asal mula Galactus ialah seorang penjelajah angkasa bernama Galan yang memperoleh kebolehan kosmik dengan melepasi berhampiran bintang,[3] tetapi penulis Mark Gruenwald mengembangkan lagi asal usul watak itu, mempersembahkan Galan sebagai hidup semasa alam semesta sebelumnya yang wujud sebelum Big Bang yang memulakan alam semesta semasa. Apabila alam semesta Galan berakhir, Galan bergabung dengan "Sentience of the Universe" untuk menjadi Galactus, entiti yang menggunakan kuasa kosmik sedemikian sehingga memerlukan memakan seluruh planet untuk mengekalkan kewujudannya. Bahan tambahan yang ditulis oleh John Byrne, Jim Starlin, dan Louise Simonson meneroka peranan dan tujuan Galactus dalam Marvel Universe, dan mengkaji tindakan watak itu melalui tema pembunuhan beramai-ramai, takdir nyata, etika, dan kewujudan semula jadi/perlu. Selalunya diiringi oleh seorang herald (seperti Silver Surfer), watak itu telah muncul sebagai antagonis dan protagonis dalam peranan tengah dan sokongan. Sejak debut dalam Zaman Perak Buku Komik, Galactus telah memainkan peranan dalam lebih lima dekad kesinambungan Marvel.

Watak itu telah dipaparkan dalam media Marvel yang lain, seperti permainan arked, permainan video, siri televisyen animasi, dan filem 2007 Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer . Pada tahun 2009, Galactus menduduki tempat ke-5 dalam senarai IGN "100 Penjahat Buku Komik Teratas", yang memetik "kehadiran yang lebih besar daripada kehidupan" watak itu menjadikannya sebagai salah seorang penjahat yang lebih penting pernah dicipta. IGN juga menyatakan "Galactus ialah salah satu daripada segelintir penjahat dalam senarai kami yang benar-benar menentang takrifan penjahat" kerana watak itu terpaksa memusnahkan dunia kerana kelaparannya dan bukannya keinginan yang tulen.[4]

rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan stormbreaker1 tidak disediakan
  2. ^ The Ultimates vol. 2 #3 (mac 2006)
  3. ^ Thor #168– 169. Komik Marvel.
  4. ^ [http: //www.ign.com/top/comic-book-villains/5.html "Galactus ialah nombor 5"] IGN, 2009.