Galbi atau kalbi secara amnya merujuk kepada pelbagai jenis hidangan gui atau panggang dalam masakan Korea yang diperbuat daripada perapan rusuk pendek daging lembu (atau babi) dalam sos ganjang (kicap Korea).[1] Dalam bahasa Korea, galbi secara harfiah bermaksud "tulang rusuk" dan boleh merujuk kepada rusuk yang telah dimasak atau belum dimasak. Walaupun nama penuh hidangan adalah galbi gui, perkataan "gui" (memanggang) biasanya digugurkan. Suwon dan Los Angeles antara tempat yang terkenal dengan Galbi mereka.

Galbi
Nama Korea
Hangul갈비
Hanjan/a
Perumian SemakanGalbi
McCune–ReischauerKalbi

Galbi biasanya diperbuat dengan rusuk daging lembu, dan ia boleh dipanggil "sogalbi" (소갈비) atau "soegalbi" (쇠갈비). Awalan "so" atau "soe" (daging lembu) sering digugurkan apabila merujuk kepada tulang rusuk lembu. Ia juga dikenali sebagai bulgalbi apabila dipanggang di atas api. Galbi juga boleh dibuat dengan rusuk babi atau ayam; dalam kes begitu, hidangan dipanggil "dwaeji galbi" (돼지갈비) atau "dak galbi" (닭갈비) untuk memberi penekanan kepada bahan utama.[1]

Ia disenaraikan pada nombor 41 dalam 50 makanan paling lazat dunia oleh suara pembaca CNN Go pada 2011.[2]

Sejarah sunting

 
Galbi selepas diletakkan atas panggangan

Bahan-bahan (lazimnya, tulang rusuk atau daging) diperap dalam sos yang dibuat terutamanya daripada kicap, bawang putih dan gula. Walau bagaimanapun, beberapa kepelbagaian pada perapan wujud, termasuk resipi yang menggunakan minyak bijan, wain beras atau pes cili. Jus buah-buahan, soda limau dan madu telah menjadi penambahan biasa untuk perapan Korea pada tahun kebelakangan ini.

Apabila dimasak pada pemanggang atau palang besi, daging biasanya dipotong menjadi kepingan nipis merentasi tulang. Gaya pemotongan ini yang dipanggil Galbi L.A., membenarkan perapan untuk menembusi daging lebih cepat. Ia juga membolehkan daging untuk masak dengan lebih cepat, mencipta potongan yang lebih lembut, dan menjadikannya lebih mudah untuk makan dengan penyepit. Potongan tradisional dipanggil Wang Galbi, secara harafiahnya bererti Raja Rusuk. Dalam versi ini, tulang rusuk dipotong menjadi 2 hingga 5 inci, dan daging itu difillet berlapis jauh dari tulang untuk membentuk satu lapisan nipis seragam. Wang Galbi biasanya dihidangkan di restoran tradisional Korea kerana potongan tradisional dianggap lebih asli. Jarang sekali, jika pernah, Galbi L.A. dihidangkan di premis terkenal. Galbi siap potong boleh didapati di pasar daging Korea dan di tempat lain.

Galbi biasanya disajikan di restoran yang dikenali sebagai "rumah Galbi", dan daging dimasak di meja pelanggan pada gril yang dipasang di meja (biasanya dimasak oleh pelanggan sendiri). Ia biasanya dihidangkan dengan salad, perilla, atau sayuran berdaun lain yang digunakan untuk membalut daging, yang kemudiannya dicelup dalam ssamjang (쌈장), sos yang diperbuat daripada pes kacang yang ditapai dan pes cili merah. Ia sering disertai dengan hidangan sampingan yang dikenali sebagai banchan.

Banyak hidangan Korea menggabungkan rusuk, termasuk sup dan stew.

Galbitang adalah sup jernih yang mengandungi kepingan galbi. Galbi jjigae iaitu stew pekat dengan banyak kepingan besar Galbi dan biasanya potongan tulang, yang juga mungkin mengandungi cili merah, lada hijau, kimchi, dan doenjang (Pes kacang Korea). Galbi Jjim adalah tulang rusuk pendek tumis dalam sos kicap manis.

Kelainan sunting

  • Dwaeji galbi (돼지갈비) dibuat dengan tulang rusuk babi yang boleh diperisakan dengan sos ganjang yang biasa atau sos gochujang (perasa cili). Dalam kes kedua, hidangan dipanggil "maeun dwaeji galbi" (매운돼지갈비), bermaksud "tulang rusuk babi panas dan pedas" dalam bahasa Korea.
  • Dak galbi (닭갈비) dibuat dengan kaki ayam walaupun nama mengandungi "galbi". Ia diperisakan dengan sos gochujang, tetapi "maeun" (매운, panas dan pedas) tidak diletakkan pada gelarannya.
  • Tteokgalbi (떡갈비) dibuat sama seperti bebola daging. Kisaran daging rusuk lembu digumpal menjadi ketulan sebelum dibakar. Kek beras (tteok) sering dipanggang dengan tteokgalbi, biasanya di tengah-tengah.
  • Galbi L.A. (L.A. 갈비) dibuat dengan tulang rusuk daging lembu nipis merentasi tulang. Namanya berasal dari cara ia disediakan; huruf L dan A datang dari dua huruf pertama "lateral," kerana tulang rusuk dihiris dengan cara ini. Ia disediakan dengan cara yang sama seperti galbi biasa, kecuali tulang rusuk dipotong berbeza. Kerana kebanyakan pemotong daging Amerika memotong tulang rusuk gaya mata rusuk, dan bukannya ketulan tebal rusuk seperti yang biasa dilakukan di Korea Selatan, restoran milik Korea Selatan di Los Angeles membuat galbi dengan potongan nipis daging lembu dengan beberapa tulang rusuk. Kelainan ini telah kembali semula ke Korea.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Korean Food: Broiled or Grilled Foods". Dicapai pada 2008-04-20.
  2. ^ CNN Go Your pick: World's 50 most delicious foods 7 September 2011. Retrieved 2011-10-11

Pautan luar sunting