Gallipoli (filem 1981)

Gallipoli (bahasa Melayu harafiah Gallipoli) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1981.

Gallipoli
Poster tayangan pawagam filem Gallipoli, 1981
Poster tayangan pawagam
PengarahPeter Weir
Lakon layarDavid Williamson
Cerita olehPeter Weir
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiRussell Boyd
Disunting olehWilliam Anderson
Syarikat
penerbitan
Associated R&R Films
Diedarkan oleh
Tarikh tayangan
  • 07 Ogos 1981 (1981-08-07) (Sydney)
  • 13 Ogos 1981 (1981-08-13) (Australia)
Masa tayangan
111 minutes[1]
NegaraAustralia
BahasaInggeris
BajetA$2.8 million[2]
Pecah panggungA$11.7 million (Australia)
$5,732,587 (US)[3]

Gallipoli ialah sebuah filem drama perang Australia 1981 yang diarahkan oleh Peter Weir dan diterbitkan oleh Patricia Lovell dan Robert Stigwood, dibintangi oleh Mel Gibson dan Mark Lee. Filem ini berkisarkan tentang beberapa lelaki muda dari Australia Barat yang menyertai Tentera Australia semasa Perang Dunia Pertama. Mereka dihantar ke semenanjung Gallipoli di Empayar Uthmaniyyah (di Turki zaman moden), di mana mereka mengambil bahagian dalam Kempen Gallipoli. Semasa filem itu, lelaki muda perlahan-lahan kehilangan rasa tidak bersalah mereka tentang tujuan perang. Kemuncak filem ini berlaku di medan perang Anzac di Gallipoli, menggambarkan serangan sia-sia pada Pertempuran Nek pada 7 Ogos 1915. Ia mengubah suai peristiwa untuk tujuan dramatik dan mengandungi beberapa ketidaktepatan sejarah yang ketara.

Gallipoli memberikan gambaran yang setia tentang kehidupan di Australia pada tahun 1910-an—mengingati filem Weir 1975 Picnic at Hanging Rock yang berlatarkan tahun 1900—dan merakamkan cita-cita dan watak orang Australia yang bergabung untuk berperang, serta keadaan yang mereka alami pada medan perang, walaupun penggambarannya tentang pasukan British telah dikritik sebagai tidak tepat. Ia mengikuti filem perang Australian New Wave Breaker Morant (1980) dan mendahului siri TV 5 bahagian ANZACs (1985), dan The Lighthorsemen (1987). Tema berulang bagi filem-filem ini termasuk identiti Australia, seperti jodoh dan larikinisme, kehilangan tidak bersalah dalam peperangan, dan usia lanjut negara Australia dan askarnya (kemudian dipanggil semangat ANZAC).

Plot sunting

Di Australia Barat, Mei 1915, Archy Hamilton, seorang penjaga kandang berusia 18 tahun dan pelari pecut yang memenangi hadiah, mengidam untuk menyertai Pasukan Imperial Australia. Dia dilatih oleh bapa saudaranya Jack dan mengidolakan Harry Lasalles, juara dunia lebih 100 ela. Archy memenangi perlumbaan dengan pembuli ladang, Les McCann, Archy berlari tanpa alas kaki dan Les menunggang kudanya tanpa berlabuh.

Frank Dunne adalah seorang bekas buruh kereta api yang menganggur yang kehabisan wang. Dia seorang pelari pecut yang cemerlang dan berharap untuk memenangi hadiah wang di karnival olahraga; dia juga bertaruh banyak wang untuk menang sendiri. Archy dan Uncle Jack mengembara ke karnival olahraga. Frank terkejut apabila Archy mengalahkannya, dan pada mulanya pahit dan berasa dirompak daripada pertaruhannya. Akhirnya Frank mendekati Archy di sebuah kafe selepas mengatasi kehilangannya. Archy memberikan semua hadiah wang yang dimenanginya pada perlumbaan itu kepada Jack dan memberitahunya bahawa dia tidak akan pulang kerana dia telah memutuskan untuk mendaftar. Mereka berdua memutuskan untuk pergi ke Perth dan mendaftar di sana.

Memandangkan Archy dan Frank tidak berduit, mereka diam-diam menaiki kereta api barang. Walau bagaimanapun, apabila mereka bangun keesokan harinya, mereka mendapati kereta api telah berhenti di stesen padang pasir terpencil dan bukannya Perth. Atendan stesen memberitahu mereka bahawa mereka boleh menunggu dua minggu untuk kereta api seterusnya atau berjalan sejauh 50 batu melintasi dasar tasik kering untuk sampai ke lokasi dengan perkhidmatan yang lebih kerap. Archy segera berangkat manakala Frank mengejar di belakang dalam usaha memujuknya untuk tinggal, mengingatkannya bahawa mereka boleh mati di padang pasir seperti yang dilakukan oleh ahli ekspedisi Burke dan Wills. Dengan kemahiran navigasi Archy, pasangan itu akhirnya sampai ke stesen lembu dengan selamat. Apabila tiba di Perth, mereka mengatur untuk tinggal bersama bapa Frank, seorang pendatang Ireland. Oleh kerana warisan Ireland Frank dan sinis umum, dia mempunyai sedikit keinginan untuk berjuang untuk Empayar British. Walau bagaimanapun, Archy memujuknya untuk cuba mendaftar di Australian Light Horse. Gagal menunggang kuda, Frank menyertai infantri dengan tiga rakan sekerja dari kereta api: Bill, Barney dan Snowy. Banyak motivasi untuk pendaftaran didedahkan: propaganda anti-Jerman zaman perang, rasa pengembaraan dan tarikan pakaian seragam. Semua askar menaiki kapal pengangkut yang menuju ke Kaherah. Frank dan Archy dipisahkan dan memulakan kapal tentera yang berbeza.

Beberapa bulan kemudian, Frank dan rakan-rakan askarnya berlatih berhampiran Piramid dan menghabiskan masa lapang mereka di Kaherah, minum dan melawat rumah pelacuran. Semasa latihan latihan, Frank dan Archy bertemu sekali lagi; Frank dapat berpindah ke Light Horse, kerana mereka kini dihantar ke semenanjung Gallipoli sebagai infantri. Mereka tiba di Anzac Cove dan mengalami beberapa hari kesusahan dan kebosanan di dalam parit. Rakan infantri Frank bertempur dalam Pertempuran Lone Pine pada 6 Ogos. Selepas itu, Billy yang trauma memberitahu Frank apa yang berlaku kepada yang lain: Barney telah ditembak dan dibunuh, dan Snowy berada di hospital, tetapi dalam keadaan teruk sehingga dia tidak diberi makan dan minum. Keesokan paginya, Archy dan Frank diarahkan untuk mengambil bahagian dalam pertuduhan di Nek, lencongan untuk menyokong pendaratan British di Teluk Suvla. Archy diperintahkan oleh Major Barton untuk menjadi pelari mesej. Dia menolak tawaran itu dan mengesyorkan Frank untuk peranan itu.

The Light Horse akan menyerang dalam tiga gelombang merentasi kawasan tanah yang dipertahankan oleh penembak mesin Turki. Gelombang pertama akan pergi pada 4:30 AM, selepas pengeboman artileri. Malangnya, jam tangan komander tidak disegerakkan dan pengeboman berakhir terlalu awal. Komander briged, Kolonel Robinson, menegaskan serangan ANZAC diteruskan; gelombang pertama ditebang oleh orang Turki dalam beberapa saat. Gelombang kedua berlalu, kepada nasib yang sama. Mejar Barton mahu menghentikan serangan untuk menamatkan pembunuhan beramai-ramai, tetapi Kolonel mengatakan bahawa seseorang memberitahunya bendera penanda ANZAC dilihat di parit Turki, menunjukkan bahawa serangan itu berjaya sebahagiannya. Talian telefon mati. Barton memberi Frank mesej untuk dibawa ke Ibu Pejabat Briged tetapi, apabila dia tiba, Kolonel menegaskan serangan diteruskan.

Leftenan Gray, komandan kedua Mejar Barton, mengakui kepada Barton bahawa dia adalah askar yang mengatakan bahawa dia melihat bendera penanda, walaupun dia tidak ingat siapa yang memberitahunya. Frank mencadangkan kepada Major bahawa dia pergi ke atas kepala Kolonel kepada Jeneral Gardner. Frank bergegas ke ibu pejabat Gardner di pantai. Jeneral dimaklumkan bahawa, di Suvla, pihak pendaratan British sedang membancuh teh di pantai. Dia memberitahu Frank bahawa dia sedang mempertimbangkan semula serangan itu. Frank memecut ke belakang untuk menyampaikan berita ini, tetapi talian telefon telah dibaiki dan Kolonel Robinson mengarahkan serangan itu diteruskan. Barton menyertai anak buahnya dalam serangan, memanjat keluar dari pistol parit di tangan, dan memberi isyarat kepada anak buahnya untuk menyerang. Archy menyertai gelombang terakhir dan pergi ke atas. Frank tiba beberapa saat terlambat dan menjerit kepedihan dan keputusasaan. Ketika rakan-rakan Archy ditembak oleh tembakan, dia menjatuhkan senapangnya dan berlari sekuat yang dia boleh. Bingkai terakhir membeku apabila Archy terkena peluru di dadanya, kepala ke belakang, seolah-olah memecahkan pita pada penamat pecut 100 ela, dan jatuh ke belakang.

Pelakon sunting

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Mel Gibson, Mark Lee, Bill Kerr

Ringkasan sunting

Dua pelari pecut Australia berhadapan dengan realiti kejam perperangan apabila mereka dihantar untuk berperang dalam kempen Gallipoli di Turki semasa Perang Dunia Pertama.

Rujukan sunting

  1. ^ BBFC: Gallipoli (1981), classified 08/10/1981 Retrieved 2013-04-23.
  2. ^ Stratton, David. The Avocado Plantation: Boom and Bust in the Australian Film Industry, Pan MacMillan, 1990, pp. 22–24.
  3. ^ Gallipoli (filem 1981) di Box Office Mojo

Pautan luar sunting

  • Gallipoli di Rotten Tomatoes
  • Gallipoli di Pangkalan Data Filem Internet (IMDb)
  • Gallipoli at Oz Movies
  • Official Histories: First World War
  • Gallipoli at the National Film and Sound Archive Diarkibkan 2012-11-27 di archive.today
  • PETER WEIR, GALLIPOLI (1981)
  • Gallipoli Tour
  • "Winston Churchill's World War Disaster".