Garam masala (Hindi: गरम मसाला; Bahasa Marathi: गरम मसाला; Punjabi; Gujarat: ગરમ મસાલા; Benggali: গরম মসলা - garam ("panas") dan masala (campuran rempah ratus) ialah gabungan rempah-rempah tanah, yang berasal dari anak benua India, lazimnya di masakan dari subbenua India,[1] Mauritius dan Afrika Selatan. Ia digunakan bersendirian atau dengan perasa lain. Perkataan garam merujuk kepada "memanaskan badan" dalam erti kata Ayurvedik, kerana rempah ini dipercayai meningkatkan suhu badan dalam ubat Ayurveda. Ada jenis masala lain, seperti tikka masala dan tandoori masala.

Garam masala tanah

Bahan-bahan sunting

 
Ramuan khas untuk garam masala (jarum jam dari kiri atas): lada hitam, coklat, kayu manis, ulas, buah pelaga coklat, buah pala, dan pelaga hijau

Komposisi garam masala berbeza di rantau ini, dengan banyak resipi di seluruh benua India mengikut rasa serantau dan peribadi,[1] dan tidak ada yang dianggap lebih autentik daripada yang lain. Komponen campuran akan dibakar, kemudian tanah bersama.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Rama Rau, Santha (June 1969). The Cooking of India (Foods of the World). USA: Time Life Education. ISBN 978-0-8094-0069-0.

Pautan luar sunting