Garry Kimovich Kasparov (Rusia: Га́рри Ки́мович Каспа́ров, Sebutan bahasa Rusia: [ˈɡarʲɪ ˈkʲiməvʲɪtɕ kɐˈsparəf]; dilahirkan Garik Kimovich Weinstein,[2] 13 April 1963) ialah seorang jaguh catur Rusia-Croatia, mantan Juara Catur Dunia, penulis, dan aktivis politik yang dianggap ramai sebagai pemain catur terhebat sepanjang masa.[3]

Garry Kimovich Kasparov
Kasparov pada tahun 2007
Kelahiran (1963-04-13) 13 April 1963 (umur 60)
WarganegaraKesatuan Soviet
Rusia (sejak 1992)
Croatia (sejak 2014)[1]
PangkatGrandmaster (1980)

Dari tahun 1986 sehingga persaraannya pada tahun 2005, Kasparov berada di kedudukan dunia No. 1 selama 225 daripada 228 bulan. Mata kemuncaknya sebanyak 2851[4] yang dicapai pada tahun 1999 adalah mata tertinggi yang pernah dicatatkan sehingga beliau dikalahkan oleh Magnus Carlsen pada tahun 2013. Kasparov turut memegang rekod untuk kemenangan pertandingan profesional berturut-turut (15) dan Oscar Catur (11).

Awal kehidupan sunting

Garry Kasparov lahir dengan nama Gari Weinstein di Baku, Azerbaijan dengan orang tua keturunan Armenia-Yahudi. Saat usia 12 tahun, ayahnya meninggal, dan sejak saat itu beliau lebih menggunapakai nama keluarga ibunya yang berbangsa Armenia, "Kasparian" atau "Kasparov" dalam bahasa Rusia.

Beliau mulai serius mempelajari catur sejak usia kecil.

Dalam sukan catur sunting

Garry Kasparov menjadi terkenal di dunia catur saat menyandang gelaran grandmaster termuda di dunia pada zamannya. Beliau mula tampil pada tahun 1984 dalam suatu perlawanan menentang juara dunia pada ketika itu, Anatoly Karpov, dalam pertandingan catur paling kontroversial sepanjang sejarah. Kasparov sempat tertinggal 5-0 dalam sebuah perlawanan di mana pemenang yang terlebih dahulu mencapai angka 6 dinobatkan sebagai juara. Dalam pertandingan catur, satu kemenangan diberi nilai 1 sementara seri atau remis dan kalah tidak memperoleh nilai.

Pertandingan Catur Dunia tahun 1984 ini menjadi menarik, karena sekalipun sempat tertinggal, Kasparov berhasil mendekati Karpov setelah melewati tujuh belas kali remis. Beberapa pertandingan selanjutnya, Kasparov memenangi tiga pertandingan sehingga kedudukan menjadi 5-3 untuk keunggulan sementara di pihak Karpov. Pertandingan selanjutnya dihentikan oleh ketua FIDE saat itu, Florencio Campomanes dengan alasan stamina kedua pemain telah sangat menurun. Karpov sendiri sempat harus dirawat di rumah sakit. Pertandingan dilanjutkan beberapa bulan kemudian.

Menggalang Juara Dunia sunting

Pada pertandingan putaran kedua antara Karpov-Kasparov pada tahun 1985, diberlakukan standar baru di mana pemain yang terlebih dahulu mencapai angka 12.5 atau lebih dalam 24 pertandingan akan dinyatakan sebagai pemenang. Bila pertandingan berakhir dengan draw 12-12 maka gelar juara dunia akan tetap dipegang oleh Karpov sebagai juara bertahan. Kasparov memenangkan pertandingan putaran kedua ini dengan mengalahkan Karpov, dan selanjutnya dinobatkan sebagai juara catur termuda di dunia pada usia 22 tahun. Rekor juara catur termuda sebelumnya dipegang oleh Mikhail Tal saat ia mengalahkan Bothvinnik pada tahun 1960.

Perselisihan dengan FIDE sunting

Kasparov menjadi Juara Catur Dunia termuda pada tahun 1985 pada usia 22 tahun dengan mengalahkan juara terdahulunya Anatoly Karpov.[5] Dia memegang rasmi kejuaraan dunia FIDE sehingga 1993, ketika pertikaian pendapatnya dengan FIDE mendorongnya untuk mendirikan sebuah organisasi saingan bernama Persatuan Catur Profesional.[6]

Beliau masih memegang gelaran juara Kejuaraan Catur Dunia "Klasik" sehingga beliau dikalahkan Vladimir Kramnik pada tahun 2000. Walaupun kehilangan gelaran tersebut, beliau terus memenangi pertandingan dan masih menjadi antara pemain bermata tertinggi di dunia saat beliau bersara dari bermain catur profesional pada tahun 2005.

Dalam cabaran melawan superkomputer sunting

Beliau menjadi tokoh terkenal yang menyambut banyak cabaran syarikat-syarikat tertentu yang ingin menguji kecerdasan buatan superkomputer mereka:

32 komputer serentak, 1985 sunting

Kasparov bermain melawan tiga puluh dua komputer catur yang berbeda di Hamburg, memenangkan semua pertandingan meskipun ada menghadapi sedikit kesulitan.[7]

Deep Thought, 1989 sunting

Kasparov mengalahkan komputer catur Deep Thought dalam pertandingan dwipusingan pada tahun 1989.[8]

Deep Blue, 1996 sunting

Pada Februari 1996, komputer catur IBM, Deep Blue mengalahkan Kasparov dalam satu pusingan dengan menggunakan kawalan waktu normal, di Pertandingan I, Deep Blue - Kasparov, 1996. Kasparov bangkit kembali dengan tiga kemenangan dan dua kali seri dalam lima pertandingan tersisa, dan memenangi dengan mata sebanyak 4-2.

Deep Blue, 1997 sunting

Pada bulan Mei 1997, versi Deep Blue yang telah diperbarui mengalahkan Kasparov 3½–2½ dalam pertandingan enam pusingan yang sangat terkenal. Pertandingan ini bahkan masih berlanjut setelah lima pusingan tapi Kasparov kalah dengan cepat pada Pertandingan ke-6. Ini adalah pertama kalinya sebuah komputer pernah mengalahkan juara dunia dalam laga tanding.

Kasparov mendakwa ada beberapa faktor membebani dia dalam pertandingan ini; secara khususnya, beliau tidak dapar mengakses permainan Deep Blue yang terbaharu jika dibandingkan dengan pasukan komputer IBM yang dapat mempelajari ratusan buku mengenai langkah permainan beliau.

Setelah beliau kekalahan permainan tersebut, beliau mengatakan bahawa beliau kadang-kadang melihat kecerdasan dan daya kreatif yang mendalam dalam pergerakan mesin, menunjukkan bahawa adanya campur tangan pemain catur manusia pada pusingan kedua, lalu bertentangan dengan peraturan permainan. IBM menafikan perkara tersebut sehingga mendakwa Kasparov menipu dengan mengatakan bahawa hanya pergerakan tangan manusia yang dinamppakkan antara permainan. Aturan yang diberikan kepada para pengembang untuk memodifikasi program di antara permainan, sebuah kesempatan yang mereka katakan bahawa mereka dulu berhasil mengatasi kelemahan dalam permainan komputer yang dinyatakan selama pertandingan ini berlangsung. Kasparov meminta hasil cetakan dari log fail mesin namun IBM menolak, meskipun syarikat tersebut kemudian menerbitkan log tersebut di Internet.[9] Terdapat juga pendapat bahaawa perilaku mesin yang dicatat Kasparov adalah diakibatkan kesalahan dalam program komputer.[10] Meskipun Kasparov menginginkan pertandingan semula yang lain, IBM menolak dan mengakhiri program Deep Blue mereka.

Kekalahan Kasparov terhadap Deep Blue mengilham terciptanya permainan Arimaa.[11]

Deep Junior, 2003 sunting

Pada bulan Januari 2003, beliau terlibat dalam pertandingan kawalan klasik enam pusingan Kejuaraan Dunia "Manusia vs. Mesin" FIDE, melawan Deep Junior dengan hadiah sebanyak USD1 juta yang diberikan kepada pemenang.[12] Mesin ini mampu melakukan perkiraan tiga juta kedudukan setiap saat.[13] Setelah satu menang masing-masing dan tiga kali seri, kedua-dua pihak mara ke pusingan terakhir. Setelah mencapai posisi yang layak Kasparov menawarkan hasil imbang yang segera diterima oleh pasukan Deep Junior. Ditanya mengapa dia menawarkan undian tersebut, Kasparov mengatakan bahwa dia takut melakukan kesalahan.[14]

Deep Junior adalah mesin pertama yang mengalahkan Kasparov dengan warna hitam dan pada kawalan waktu piawai.[15]

Pada November 2003, Kasparov juga bermain dengan program X3D Fritz menggunakan papan virtual, kacamata 3D dan sistem pengenalan suara. Kasparov memperoleh hadiah sebesar $175.000 setelah berhasil memenangi pertandingan itu dengan hasil 2 kali menang, 1 kali kalah dan 2 kali seri.

Persaraan dan penglibatan dalan politik Rusia sunting

Selepas Kasparov bersara, beliau meluangkan waktunya kepada kegiatan politik dan menulis. Beliau membentuk pergerakan Gabungan Awam Depan serta menjadi ahli Rusia Lain, sebuah gabungan pembangkang pentadbiran dan dasar-dasar politik Vladimir Putin. Pada tahun 2008, dia mengumumkan niatnya sebagai calon dalam pilihan raya presiden Rusia tahun itu, namun beliau gagal untuk mencari ruang sewa yang cukup besar sewa ruang untuk menampung penyokongnya sepertimana yang diperlukan dalam undang-undang pencalonan maka beliau pun menarik diri. Kasparov menyalahkan "kerenah pemerintah" atas masalah kekurangan ruang tersebut.[16] Walaupun masyarakat Barat menganggap beliau sebagai simbol pembangkangan terhadap Putin,[17] beliau dihalang terlibat dalam pemilihan raya presiden negara Rusia kerana iklim politik di sana menyukarkan pergerakan calon pembangkang.[18][19]

Beliau kini mengerusi Yayasan Hak Asasi Manusia dan mengetuai Majlis Antarabangsanya. Kasparov adalah kerap pengkritik Amerika profesor emeritus rusia kajian Stephen F. Cohen, siapa dia menerangkan sebagai Soviet dan rusia pembela. Kasparov dan Cohen mengambil bahagian dalam Perdebatan Munk pada tahun 2015 pada isu berhubung dengan atau mengasingkan Rusia, dengan 58% penonton berpihak dengan pendapat Kasparov mengasingkan Rusia, berbandingdengan 48% sebelum perdebatan.[20][21] Pada tahun 2014, beliau mendapat kerakyatan Croatia. Beliau kini tinggal di New York dan sering merantau ke pelbagai negara.[22]

Nota sunting

  1. ^ "Chess champion Garry Kasparov granted Croatian citizenship". The Guardian. London. 28 Februari 2014.
  2. ^ Garry Kasparov on Garry Kasparov, part I, 2011, ISBN 978-1-85744-672-2, pp. 16–17
  3. ^ "Most experts place [Bobby Fischer] the second or third best ever, behind Kasparov but probably ahead of Karpov." 
  4. ^ "Who is the Strongest Chess Player?". Bill Wall. Chess.com. 27 October 2008. Dicapai pada 2 March 2009.
  5. ^ Ruslan Ponomariov won the disputed FIDE title, at the age of 18, when the world title was split
  6. ^ "Garry Kasparov | Biography & Facts". Encyclopedia Britannica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-08-03.
  7. ^ "The Chess Master and the Computer by Garry Kasparov". nybooks.com. Dicapai pada 2 May 2015.
  8. ^ Hsu, Feng-hsiung (2002). "Behind Deep Blue: Building the Computer that Defeated the World Chess Champion". Princeton University Press. ISBN 0-691-09065-3. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  9. ^ "IBM Research - Deep Blue - Overview". 1 July 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-01. Dicapai pada 2019-02-10.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  10. ^ Roberts, Jacob (2016). "Thinking Machines: The Search for Artificial Intelligence". Distillations. 2 (2): 14–23. Dicapai pada 17 February 2017.
  11. ^ Gary Stix; Frederik Joelving; Melinda Wenner (6 November 2009). "MIND Reviews: Brainy Gifts". Scientific American. Dicapai pada 12 May 2012.
  12. ^ "Kasparov vs Deep Junior in January 2003". ChessBase. Dicapai pada 11 August 2007.
  13. ^ "Kasparov: "Intuition versus the brute force of calculation"". CNN. 10 February 2003. Dicapai pada 11 August 2007.
  14. ^ Shabazz, Damian. "Kasparov & Deep Junior fight 3–3 to draw!". The Chess Drum. Dicapai pada 11 August 2007.
  15. ^ "Kasparov knows more about Deep Junior than we do". ChessBase. 15 Februari 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Ogos 2013. Dicapai pada 27 Ogos 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  16. ^ Conor Sweeney, Chris Baldwin, Putin "heir" on course to win Russia election: poll
  17. ^ Eli Lake (17 June 2012). "Chessmaster Garry Kasparov Is Determined to Checkmate Vladimir Putin". The Daily Beast. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  18. ^ Gessen, Masha (2012). The Man Without a Face: The Unlikely Rise of Vladimir Putin. New York: Riverhead Books. m/s. 196–197. ISBN 978-1-59448-842-9.
  19. ^ Demirjian, Karoun (2014-09-13). "Moscow city elections leave little room for Russian opposition". The Washington Post. Dicapai pada 2014-09-28. More than one of |work= dan |newspaper= specified (bantuan)Lebih daripada satu |work= dan |newspaper= dinyatakan (bantuan)
  20. ^ "Stephen Cohen, Preeminent Scholar, Now Seen as a Putin Apologist". Radio Free Europe.
  21. ^ "The West vs Russia, be it resolved that the west should engage, not isolate Russia". Munk Debate.
  22. ^ Biography, official website of Garry Kasparov.

Bacaan lanjut sunting

  • Borik, Otto (1991). Kasparov's Chess Openings: A World Champion's Repertoire. Trafalgar Square Pub. ISBN 0-943955-39-4.
  • Stohl, Igor (2005). Garry Kasparov's Greatest Chess Games, Volume 1. Gambit Publications. ISBN 1-904600-32-8.
  • Stohl, Igor (2006). Garry Kasparov's Greatest Chess Games, Volume 2. Gambit Publications. ISBN 1-904600-43-3.
  • Károlyi, Tibor; Aplin, Nick (2007). Kasparov's Fighting Chess 1993–1998. Batsford. ISBN 0-7134-8994-4.
  • Károlyi, Tibor; Aplin, Nick (2007). Kasparov's Fighting Chess 1999–2005. Batsford. ISBN 978-0-7134-8984-2.
  • Károlyi, Tibor; Aplin, Nick (2009). Kasparov: How His Predecessors Misled Him About Chess. Batsford. ISBN 978-1-906388-26-3.

Pautan luar sunting