Gaudencio Borbon Rosales (Latin: Gaudentius Rosales; lahir 10 Ogos 1932[1]) ialah seorang Kardinal Roman Katolik yang merupakan Uskup Agung Manila, menggantikan Jaime Sin pada tahun 2003, dan diikuti oleh Luis Antonio Tagle pada tahun 2011. Beliau juga merupakan Metropolitan wilayah gereja Manila dan Paderi Agung dari Katedral Manila.

Yang Mulia
Gaudencio B. Rosales
Kardinal-Emeritus Uskup Agung Manila-Prima Emeritus Filipina
WilayahManila
TakhtaManila (emeritus)
Bertakhta21 November 2003
Perintah berakhir11 Oktober 2011
PendahuluJaime Sin
PenggantiLuis Antonio Tagle
Jawatan lainKardinal-Paderi Santissimo Nome di Maria di Via Latina
Perintah
Ditahbiskan23 Mac 1958
Konsekrasi28 Oktober 1974
Menjadi Kardinal24 Mac 2006
PangkatKardinal-Paderi
Butiran peribadi
Kelahiran (1932-08-10) 10 Ogos 1932 (umur 91)
Batangas, Kepulauan Filipina
WarganegaraFilipina
DenominasiRoman Katolik
KerjayaImam / Kardinal Roman Katolik
MotoSI MORTUUM FUERIT FRUCTUM AFFERT (Jika ia mati, ia membuahkan hasil)

Beliau merupakan Uskup Agung Manila ke-31 dan warga Filipina yang keempat untuk memegang jawatan ini, berikutan berabad-abad beragama Sepanyol, Amerika, dan Ireland. Pada tahun terakhir beliau sebagai uskup, beliau pada masa yang sama dinamakan Pentadbir Apostolik Keuskupan Pasig dari 21 Disember 2010 hingga 20 April 2011, satu jawatan yang beliau terima selepas peletakan jawatan uskup pertama Pasig, Francisco San Diego.

Uskup Agung Lipa dan Manila sunting

Apabila Uskup Agung Mariano Gaviola dari Lipa bersara, Rosales dilantik sebagai penggantinya pada 30 Disember 1991, membawa kembali ke keuskupan di mana dia memulakan kementeriannya.

Dengan persaraan Kardinal Jaime Sin yang diumumkan, salah seorang arkitek yang dikasihi oleh Gerakan Kuasa Rakyat Revolusi EDSA, Papal Nuncio memberitahu Archbishop Rosales mengenai pelantikannya sebagai uskup di Manila. Dia memohon Nuncio dengan air mata untuk tidak melantiknya, tetapi Nuncio tidak menyerah. Diangkat oleh Paus John Paul II pada 15 September 2003, Rosales telah bertakhta di Katedral Manila pada 21 November 2003.

Kardinal sunting

Ketinggian Rosales ke Kolej Kardinal diumumkan pada 22 Februari 2006. Uskup Agung Antonio Franco, Apostolik Nuncio, secara peribadi membuat pengumuman di Katedral Manila semasa Misa untuk ulang tahun ke-40 Pergerakan Focolare.

Pope Benedict XVI mencipta Rosales Cardinal-Priest dari Santissimo Nome di Maria di Via Latina dalam konsistorinya pada 24 Mac 2006. Rosales bergabung dengan 14 yang lain, dua dari mereka orang Asia, sebagai ahli terbaru dari Kolej Kardinal. Pope Benedict memberitahu kardinal baru: "Saya mahu meringkaskan maksud panggilan baru ini yang anda terima dalam perkataan yang saya letakkan di tengah-tengah Encyclical pertama saya: caritas. Ini sesuai dengan warna jubah kardinal anda. Semoga merah jambu yang sekarang anda pakai selalu mengungkapkan caritas Christi, mengilhami anda untuk cinta yang penuh kasih kepada Kristus, untuk Gereja dan untuk semua manusia. "Sedikit kemudian, dia menambahkan:" Saya mengharapkan anda, Sayang Cardinals, untuk memastikan prinsip kasih sayang akan tersebar luas, dan akan memberikan kehidupan baru kepada Jemaat di setiap peringkat hierarki, di setiap kelompok orang yang setia, di setiap institut keagamaan, dalam setiap inisiatif spiritual, apostolik atau kemanusiaan. "

Pada 3 Februari 2007, Rosales telah dilantik untuk penggal lima tahun dalam Majlis 15 Ahli Majlis Kardinal bagi Kajian Keprihatinan Organisasi dan Ekonomi dari Apostolik Lihat.

Pada tahun 2008, Kardinal Rosales menawarkan peletakan jawatannya daripada tadbir keuskupan keuskupan, seperti yang dikehendaki di bawah undang-undang kanon untuk mencapai umur 75 tahun, tetapi Kardinal Giovanni Battista Re menyampaikan bahawa Holy See tidak menerimanya.[2]

Pada tahun yang sama juga, Kardinal Rosales mengundang Pope Benedict XVI untuk melawat negara Katolik terbesar ketiga di dunia; Walau bagaimanapun, Paus menolaknya kerana jadual beratnya.[3]

Pada 13 Oktober 2011, dua bulan selepas hari ulang tahun ke-79, Pope Benedict XVI akhirnya menerima peletakan jawatannya dan melantik kemudian Uskup Imus, Luis Antonio Tagle, sebagai penggantinya.

Pada 10 Ogos 2012, bersama-sama dengan sambutan ulang tahun ke-80 beliau, beliau kehilangan kelayakannya untuk mengundi pada mana-mana kesimpulan masa depan dan dengan itu, tidak mengambil bahagian dalam konklaf 2013 yang dipilih Paus Francis.

Pandangan sunting

Kuasa polis sunting

Pemimpin Gereja pernah berkata bahawa tidak ada kebebasan mutlak. Pasukan polis membantah sekumpulan ahli politik, pendeta dan biarawati, termasuk tiga uskup yang merancang untuk pergi ke gereja Kolej San Beda untuk mendengar massa. Beliau menyatakan sokongan untuk perubahan piagam tetapi mengutuk ahli-ahli politik yang menolak agenda peribadi mereka dalam meminda perlembagaan.

Apabila keadaan darurat negara telah diumumkan, Rosales meminta rakyat Filipina untuk berdoa untuk keamanan dan perpaduan di negara ini dan menyatakan harapan bahawa kerajaan tidak akan menyalahgunakan dan menyekat hak rakyat.

Pejabat Perangkaan Kebangsaan sunting

Pada tahun 2007, Kardinal Rosales berhujah terhadap keperluan Pejabat Perangkaan Kebangsaan (NSO) bahawa semua pegawai / imam yang menyamar telah menjalani latihan sebelum mengadakan upacara perkahwinan. Beliau berkata: "Kami memahami kebimbangan Pejabat Statistik Nasional (NSO) kerana kita juga mengetahui penyalahgunaan yang dilakukan oleh menteri-menteri Injil (bukan imam) yang disebut, tetapi mereka tidak sepatutnya seperti itu kepada kita, seolah-olah kita tidak tahu apa-apa."[4]

Perarakan Gay sunting

Pada tahun 2008, Rosales bertempur dengan pengasas Ang Ladlad Danton Remoto mengenai subjek membenarkan kaum gay untuk mengambil bahagian dalam perarakan Flores de Mayo.[5] Rosales mengugut paroki yang membenarkan homoseksual berpakaian silang untuk bermain Saint Helena, atau wali wanita dalam perarakan Santacruzan atau Flores de Mayo dengan hukuman rasmi dan penghapusan dari massa.[6]

Perlaksanaan Summorum Pontificum sunting

Garis panduan yang ditulis oleh Rosales untuk melaksanakan motif Proprio 2007 Summorum Pontificum dilaporkan telah dikritik oleh Darío Castrillón Hoyos, Presiden Suruhanjaya Ecclesia Dei, sebagai terlalu terbatas. Rosales menafikan bahawa dia telah melarang penggunaan "Massa Latin Tradisional" dalam keuskupannya, mengatakan bahawa dia hanya menentang perayaan oleh imam-imam golongan Persatuan St. Pius X.[7]

Pengguguran sunting

Pada 16 September 2010, Kardinal Rosales mengeluarkan surat pastoral yang mengutuk kutukan gereja Katolik pengguguran dan mengingatkan pengikraran yang dikenakan oleh Jemaah kepada mereka yang mendapatkannya atau membantu orang lain untuk berbuat demikian. "Yang sengaja dijadikan pengguguran adalah kejahatan moral dan Gereja Katolik melekatkan hukuman hukuman pengucilan kanonik pada mereka yang memperolehnya dan mereka yang membantu mendapatkan pengguguran", surat pastoral itu dibacakan.[8]

Biskop Tambahan sunting

Berikut adalah senarai uskup tambahan yang berkhidmat semasa Rosales sebagai Uskup Agung Manila. Uskup tambahan juga adalah Ketua Vikar dari keuskupan agung.

  • Most Rev. Teodoro Buhain, D.D. (2003–2004)
  • Most Rev. Bernardino Cortez, D.D. (2004–2011)
  • Most Rev. Broderick Pabillo, D.D. (2006–2011)
  • Most Rev. Socrates Villegas, D.D. (2003–2004) (kemudian dilantik sebagai Biskop Balanga)

Ketua Vikar sunting

Selain daripada uskup tambahan, para imam berikut berkhidmat sebagai Ketua Vikar Manila semasa era Rosales.

  • Rev. Msgr. Josefino Ramirez, HP (2003–2010)
  • Rev. Msgr. Francisco Tantoco, HP (2004–2011)

Rujukan sunting

  1. ^ Miranda, Salvador. "ROSALES, Gaudencio Borbon". The Cardinals of the Holy Roman Church. Dicapai pada 10 August 2016.
  2. ^ gmanews.tv/story, Vatican rejects Rosales resignation
  3. ^ Philippines: Pope too busy to visit, says Manila archbishop
  4. ^ Cardinal Rosales to NSO: Priests know best in sanctifying marriage
  5. ^ www.reuters.com, Manila bishop says against gay men in May parade
  6. ^ manilatimes.net, Cardinal: Gays out of ‘Santacruzans’
  7. ^ Union of Catholic Asian News, "Archbishop denies restricting traditional Latin Mass", 17 April 2009
  8. ^ Abella, Jerrie M. (September 19, 2010). "Excommunication awaits abortionists — Cardinal Rosales". GMANews.TV. GMA News. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2010. Dicapai pada October 4, 2010.

Pautan luar sunting

Gelaran Gereja Roman Katolik
Didahului oleh
Protacio Gungon
Rector of San Carlos Seminary
1980–1982
Diikuti oleh:
Ramon Arguelles
Didahului oleh
Francisco F. Claver
Bishop of Malaybalay
1984–1992
Diikuti oleh:
Honesto Chaves Pacana, SJ
Didahului oleh
Mariano Gaviola y Garcés
Archbishop of Lipa
1991–2003
Diikuti oleh:
Ramon Arguelles
Didahului oleh
Jaime Sin
Archbishop of Manila
2003–2011
Diikuti oleh:
Luis Antonio Tagle
Kosong
  Gelaran dipegang dahulu oleh  
Paulos Tzadua
Cardinal-Priest of SS. Nome di Maria in Via Latina
24 Mac 2006 – kini
Pemegang jawatan kini