Gempa bumi Nepal-Bihar 1934

Gempa bumi Nepal-Bihar 1934 adalah terburuk dalam sejarah gempa bumi di Nepal dan India . Kawasan di Munger , Kathmandu dan Muzaffarpur hancur luluh. Gempa dengan kekuatan 8.2 pada 15 Januari 1934 jam 08:43 UTC menyebabkan kerusakan luas di utara [Bihar]] dan Nepal.'

Gempa bumiSunting

Pusat gempa terletak di Nepal timur sekitar 10 km sebelah selatan dari Gunung Everest. Kerosakan teruk di sepanjabg Purnea - Kathmandu ke Munger sepanjang 465 km.Kesan runtuhan turut dilihat diLhasa ke Mumbai , dan dari Assam ke Punjab . Gempa turut dirasakan di Kolkata , (sekitar 650 km dari pusat gempa) banyak bangunan yang rusak .Menara St. Paulus Katedral runtuh.

KerosakanSunting

Tiga kota Nepal -Kathmandu, Bhaktapur dan Patan, hampir semua bangunan runtuh. Retakan besar muncul di permukaan tanah dan beberapa jalan rusak di Kathmandu. Namun, candi dari Pashupatinath , dewa penjaga Nepal tidak mengalami kerosakan.

Kawasan Sitamarhi , tidak satu rumah yang masih berdiri. Di Rajnagar , dekat Madhubani , semua bangunan kutcha runtuh. Bangunan di Darbhanga Raj , termasuk Naulakha Palace yang terkenal, rosak teruk.

Jumlah kematian yang tercatat di Bihar adalah 7253 orang dan kematian di Nepal mencapai 10.800 sampai 12.000.

Mahatma Ghandhi turut melawatSunting

Mahatma Gandhi turut mengunjungi negeri Bihar. Dia menulis bahwa gempa Bihar adalah retribusi takdir kegagalan India untuk membasmi kasta .

RujukanSunting