Genting gunung (Jawi: ڬنتيڠ ڬونوڠ) atau laluan gunung (Jawi: لالوان ڬونوڠ) ialah laluan yang dapat dilalui melalui banjaran atau di atas rabung. Memandangkan banyak kawasan pergunungan di dunia yang menjadi halangan kepada perjalanan, jalan genting memainkan peranan penting dalam perdagangan, perang, dan migrasi manusia dan haiwan sepanjang sejarah. Pada ketinggian yang lebih rendah mungkin boleh disebut genting bukit.

Sani Pass di Mokhotlong, Lesotho
Genting gunung seperti yang tertera di peta kontur: Bwlch Maesgwm di Snowdonia, Wales utara, United Kingdom.

Gambaran keseluruhan sunting

 
Genting yang unggul yang sesuai digambarkan sebagai garis hijau; titik pelana berwarna merah.

Genting gunung menggunakan celah, pelana, kol atau takik. Pelana topografi serupa dengan konsep matematik permukaan pelana, dengan titik pelana menandakan titik tertinggi antara dua lembah dan titik terendah di sepanjang rabung.[1][2] Pada peta topografi, genting ini ditandai dengan garis kontur dengan bentuk jam pasir, yang menunjukkan titik rendah antara dua titik yang lebih tinggi.[3] Di pergunungan tinggi, perbezaan 2,000 meter (6,600 ka) antara puncak dan gunung ditakrifkan sebagai genting gunung.[2]

Genting sering dijumpai tepat di atas sumber sungai, yang membentuk jurang saliran. Laluan tersebut mungkin sangat pendek, terdiri daripada lereng curam ke puncak genting, atau mungkin lembah sepanjang beberapa kilometer, yang titik tertingginya mungkin hanya dapat dikenal pasti dengan melakukan tinjauan.

Jalan-jalan telah dibina melalui genting-genting sejak berzaman-zaman, dan juga landasan kereta api pada zaman yang lebih terkini. Beberapa genting yang tinggi dan lasak mungkin mempunyai terowong di bawah lereng gunung yang berdekatan (seperti Terowong Eisenhower yang melewati Loveland Pass di Banjaran Rocky) untuk membolehkan aliran lalu lintas lebih cepat sepanjang tahun.

Bahagian atas genting sering merupakan satu-satunya tanah rata di kawasan itu, dan merupakan titik tapak yang tinggi. Dalam beberapa kes, ini menjadikannya tapak pilihan untuk bangunan. Sekiranya sempadan antarabangsa mengikuti pergunungan, laluan genting melewati pergunungan biasanya berada di atas sempadan itu, dan mungkin ada stesen kawalan sempadan atau kastam, dan mungkin juga pos tentera. Contohnya Argentina dan Chile berkongsi sempadan antarabangsa ketiga terpanjang di dunia, dengan panjang sejauh 5,300 kilometer (3,300 bt). Sempadan ini terbentang utara-selatan di sepanjang pergunungan Andes, dengan sejumlah 42 genting gunung. Di jalan di atas genting, adalah kebiasaan untuk mempunyai tanda tepi jalan kecil yang memberikan nama lorong dan ketinggian purata dari permukaan laut.

Selain menawarkan perjalanan yang agak mudah antara lembah, genting juga menyediakan laluan antara dua puncak gunung dengan dakian turun yang paling minimum. Akibatnya, adalah biasa untuk trek bertemu di genting; ini sering menjadikannya sebagai laluan yang senang walaupun dalam perjalanan antara puncak dan dasar lembah. Genting secara tradisionalnya ialah tempat untuk laluan perdagangan, komunikasi, pertukaran budaya, ekspedisi ketenteraan dll. Contoh biasa ialah Brenner Pass di Alps.

Sebilangan genting gunung di atas garis pokok mengalami masalah dengan hanyutan salji pada musim sejuk. Ini mungkin dapat diatasi dengan membina jalan beberapa meter di atas permukaan tanah, yang akan memboleh salji turun dari jalan.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Catatan sunting

Bibliografi sunting

  • Bishop, Michael P.; Shroder, John F. (2004). Geographic Information Science and Mountain Geomorphology. Berlin New York: Springer Publishing. m/s. 86–87. ISBN 978-3-540-42640-0. ISBN 354042640X. Dicapai pada 6 November 2010.
  • Eberhart, Mark E. (2004). Why Things Break: Understanding the World by the Way it Comes Apart. New York: Random House, Harmony Books. m/s. 232. ISBN 978-1-4000-4883-0. Dicapai pada 6 November 2010.
  • Harvey, Mark William Thornton; Simer, Peter (1999). The National Outdoor Leadership School Wilderness Guide: The Classic Handbook. New York: Simon & Schuster. m/s. 185. ISBN 978-0-684-85909-5. Dicapai pada 6 November 2010.
  • The Geology of Snowdonia – A Collection of Historical Articles on the Physical Features of the Peaks of Snowdonia. City: Read Books Limited. 2013. m/s. 45. ISBN 978-1-4733-9043-0. Dicapai pada 18 January 2021. The word Bwlch is used in Welsh not only to signify a pass or easy route over a ridge, usually a depression between higher ground on either side, but also ...

Pautan luar sunting