Model geopusat

(Dilencongkan dari Geosentrik)

Dalam astronomi, model geopusat atau model geosentrik (juga dikenali sebagai fahaman geopusat, selalu diberikan contoh khusus oleh sistem Ptolemy) ialah huraian terganti Alam semesta dengan Bumi di pusat. Di bawah model geopusat, Matahari, Bulan, bintang, dan planet semua mengelilingi Bumi.[1] Model geopusat merupakan huraian utama kosmos dalam banyak tamadun purba, seperti Aristotle dalam Yunani Klasik dan Ptolemy dalam Mesir Rom.

Rajah cakerawala — Ilustrasi sistem geopusat Ptolemy oleh ahli kosmologi dan jurupeta Portugis Bartolomeu Velho, 1568 (Bibliothèque Nationale, Paris)

Dua pemerhatian menyokong idea Bumi merupakan pusat Alam semesta:

  • Pertama, dari mana-mana di Bumi, Matahari muncul beredar mengelilingi Bumi sekali sehari. Manakala Bulan dan planet-planet mempunyai geraknya yang tersendiri, ia juga kelihatan mengelilingi Bumi sekitar sekali sehari. Bintang kelihatan tetap pada sfera cakerawala berputar sekali setiap hari pada suatu paksi melalui kutub geografi Bumi.[2]
  • Kedua, Bumi kelihatan tidak bergerak daripada perspektif seorang pemerhati arah bumi; ia rasa pejal, stabil, dan pegun.

Lihat juga sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Lawson, Russell M. (2004). Science in the Ancient World: An Encyclopedia. ABC-CLIO. m/s. 29–30. ISBN 1851095349.CS1 maint: ref duplicates default (link)
  2. ^ Kuhn 1957, m/s. 5–20.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Fraser2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hetherington2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Goldstein1967" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rufus1939" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hartner1955" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Goldstein1972" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Gale" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Setia2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Saliba1994" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dallal1999" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Guessoun2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ragep2001a" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ragep2001b" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Huff2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KirmaniSingh2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "JohansenRosenmeier1998" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sarton1953" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Eastwood1992" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lindberg2010" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Russell1945" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Finocchiaro2008" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Densmore2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Babinski1995" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Graebner1902" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Numbers1993" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Sefton2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Berman2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Crabtree1999" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "MillerBio" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dean2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RussianStudy2011" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Finocchiaro1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Alexandri VII1664" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BenedictXV1921" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PaulIV19665" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "John PaulII1992" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nussbaum2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nussbaum2002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SchneersohnGotfryd2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mishneh Torah" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Rabinowitz1987" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hort1822" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kaler2002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "“NSF2014”" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting

Templat:Etnosentrisme Templat:Astronomi Yunani Purba Templat:Astronomi India Templat:Astronomi dalam Islam Zaman Pertengahan