Gerakan Aceh Merdeka

Gerakan Aceh Merdeka, atau GAM adalah sebuah organisasi (yang dianggap pemisah) yang bertujuan agar daerah Aceh atau yang sekarang secara rasmi disebut Nanggroe Aceh Darussalam bebas dari Negara Kesatuan Republik Indonesia. Konflik antara kedua pihak yang diakibatkan perbedaan keinginan ini telah berlangsung sejak tahun 1976 dan menyebabkan jatuhnya hampir sekitar 15,000 jiwa.

Bendera Gerakan Aceh Merdeka.

Secara rasmi disebutkan GAM ditubuhkan pada 4 Disember 1976. Organisasi ini dipimpin oleh DR. Hasan Muhammad di Tiro seorang putera Aceh yang menetap di Sweden dan berkewarganegaraan Sweden, namun pada akhir hayatnya beliau meninggal dunia di Banda Aceh pada 2 Jun 2010.

Pada 17 Julai 2005, setelah perundingan selama 25 hari, pasukan perunding Indonesia berhasil mencapai kesepakatan damai dengan GAM di Vantaa, Helsinki, Finland. Penandatanganan nota kesepakatan damai dilangsungkan pada 15 Ogos 2005. Proses perdamaian selanjutnya dipantau oleh sebuah pasukan yang bernama Aceh Monitoring Mission (AMM) yang beranggotakan lima negara ASEAN dan beberapa negara yang tergabung dalam Kesatuan Eropah. Di antara poin pentingnya adalah bahwa pemerintah Indonesia akan turut membantu pembentukan parti politik tempatan di Aceh dan pemberian pengampunan bagi anggota GAM.

Seluruh senjata GAM yang mencapai 6.420 pucuk selesai diserahkan kepada AMM pada 19 Disember 2005. Kemudian pada 27 Disember, GAM melalui juru cakap tenteranya, Sofyan Daud, menyatakan bahawa sayap tentera mereka telah dibubarkan secara rasmi. Setelah masa pemusnahan kekuatan tentera GAM, para anggotanya akhirnya membina suatu organisasi baru yang disebut dengan Komite Aceh. Komite ini pada akhirnya menjadi tempat bagi lahir nya Partai Aceh, sebuah parti politik tempatan di provinsi Aceh diketuai oleh H. Muzakir Manaf

Jalan alur sunting

Dikarenakan kekecewaan yang mendalam pada pemerintah pusat. Tarikh 4 Disember 1976, menjadi awal gerakan itu dimulai. Pengasas Gerakan Aceh Merdeka, Hasan di Tiro dan beberapa pengikutnya mengeluarkan pernyataan melakukan perlawanan terhadap pemerintah Indonesia yang diadakan di Gunung Halimun, Pidie . Masa-masa penubuhan GAM, nama rasmi yang digunakan ketika itu ialah AM, Aceh Merdeka.

Ahli-ahli pejawat pertama GAM dinamakan Kabinet Negeri Aceh Sumatera, yang dirasmikan pada tarikh 24 Mei 1977 dengan struktur jawatan sebagai berikut:

  • Menteri Dalam Negeri: Dr. Tgk.
  • Menteri Kesihatan: dr.
  • Kepala Kakitangan Angkatan Bersenjata: Teungku Darul Kamal
  • Gabenor Pase : Teungku Hasbi Geudong
  • Gabenor Pidie: Teungku Ilyas Cot Plieng
  • Gabenor Batee Ileik : Teungku Abdul Aziz
  • Gabenor Perlak : dr.
  • Gabenor Teming : Teungku Ali Daud
  • Gabenor Linge : Teungku Ilyas Leube

Pemerintah Pusat Indonesia pada tahun 1980-an hingga 1990-an menamakan gerakan separatis ini sebagai GPK-AM (Gerakan Pengacau Kedamaian-Aceh Merdeka). Pemberokan bersenjata yang mengganas dari gerakan itu mendapat cabaran pula daripada pemerintah pusat Indonesia yang akhirnya mengesahkan operasi ketenteraan di Aceh atau lebih dikenali sebagai DOM (Kawasan Operasi Tentera) pada separuh akhir 1980-an hingga akhir 1990-an. Operasi ini memaksa aktivis AM untuk meneruskan perjuangan mereka dalam buangan. Saat rejim Orde Baru berakhir dan reformasi berlaku di Indonesia, pada masa yang sama nama Gerakan Aceh Merdeka kembali wujud dan menggunakan nama itu sebagai identiti organisasinya.

Konflik antara pemerintah Indonesia dan GAM pelterusan sampai Indonesia mengesahkan status Darurat Tentera di Aceh pada tahun 2003 atau DOM ke-2. Selepas melalui beberapa proses dialog yang gagal mencapai penyelesaian yang dipersetujui antara kerajaan Indonesia dan aktivis GAM. Konflik mempunyai aktiviti bersenjata yang lebih kurang ditindas yang dilakukan oleh GAM, banyak aktivis GAM melarikan diri ke luar Aceh dan luar negara. Bencana alam gempa bumi dan tsunami pada 26 Disember 2004 telah memaksa pihak yang berkonflik untuk kembali ke meja rundingan dengan permulaan dan pengantaraan oleh pihak antarabangsa .

Pada 27 Februari 2005, GAM dan kerajaan Indonesia memulakan fasa rundingan di Vantaa, Finland .

Proses damai itu kemudiannya dipantau oleh pasukan bernama Aceh Monitoring Mission (AMM), yang anggotanya terdiri daripada lima negara ASEAN dan beberapa negara yang menganggotai Kesatuan Eropah . Antara perkara penting ialah kerajaan Indonesia akan membantu memudahkan penubuhan parti politik tempatan di Aceh dan memberi pengampunan kepada ahli GAM.

Di sebalik keamanan ini, sebenarnya sehingga kini masih terdapat masalah yang belum menemui jalan penyelesaian. Sebagai contoh, berhubung dengan tahanan politik/napol Aceh yang masih berada di penjara Cipinang, Jakarta, seperti Ismuhadi Jafar, et al. Selain itu, timbul juga isu kebajikan bekas tentera pejuang GAM yang cenderung hanya dinikmati oleh segelintir golongan elit.

Kesemua 840 senjata GAM telah diserahkan kepada AMM pada 19 Disember 2005 . Kemudian pada 27 Disember, GAM melalui jurucakap tenteranya, Sofyan Dawood, menyatakan bahawa sayap tentera mereka iaitu Tentera Aceh Neugara (TNA) telah dibubarkan secara rasmi dan Jawatankuasa Peralihan Aceh telah dibentuk untuk menampung bekas pejuang.

Pautan luar sunting