Gereja St. Michael, Penampang

Gereja St. Michael ialah sebuah gereja Roman Katolik di Donggongon, Penampang, Sabah, Malaysia . Ia adalah gereja tertua di daerah Penampang dan gereja batu kedua tertua di Sabah, selepas Gereja St. Michael dan Seluruh Malaikat di Sandakan.

Gereja St. Michael's
St. Michael's Church
Gereja St. Michael dengan menara loceng di bahagian luar.
5°54′29.44″N 116°6′36.55″E / 5.9081778°N 116.1101528°E / 5.9081778; 116.1101528
LokasiJalan Dakata, P.O. Box 110, 89507, Penampang, Sabah
NegaraMalaysia
MazhabRoman Katolik
Sejarah
Diasaskan1947
Seni bina
Status fungsiActive
Pentadbiran
KariahPenampang
Kawasan biskopKota Kinabalu
Paderi
PaderiRev. Fr. Wilfred Atin
Penolong paderiRev. Fr. Gilbert Marcus
Plak.

Menurut tradisi lisan, para mubaligh telah ditindas oleh roh tempatan. Mereka kemudian mengucapkan tasbih dan memanggil Malaikat Michael untuk membela dan melindungi mereka. Ketika itulah para paderi memutuskan untuk menamakan gereja itu sebagai Gereja St. Michael kerana gereja itu berada di bawah perlindungan St. Michael. [1]

Sejarah sunting

Sejarah gereja diasakan oleh Mubaligh Mill Hill yang datang ke Penampang pada tahun 1886. Para mubaligh yang diketuai oleh Father Alexander Prenger, menubuhkan sebuah pangkalan di Kampung Inobong di mana sebuah gereja yang kini dikenali sebagai Gereja Sacred Heart berdiri. Para mubaligh tersebut kemudiannya memutuskan untuk menubuhkan pangkalan baru di Kg. Dabak, Penampang, yang lebih dekat dengan laut, sungai yang dikenali sebagai sungai Moyog, dan terletak di dataran bersawah padi yang turut mempunyai bukit rendah yang strategik dan sesuai untuk pembinaan gereja. Lokasi ini agak sesuai kerana penduduk tempatan yang menggunakan sungai untuk pengangkutan dari pesisir pantai menuju ke pedalaman akan turun di Kasigui yang ketika itu merupakan satu-satunya pekan di Daerah Penampang.

Pada tahun 1890, Father Rientjes tiba di Penampang dari Sandakan untuk membantu Father Prenger dan ditugaskan untuk menjaga Misi Penampang. Pada tahun yang sama, bangunan kayu untuk gereja Penampang yang pertama mula dibina. Pada Julai 1890, Father Prenger dipanggil semula untuk mengajar di Kolej Mill Hill. Father Rientjes ditinggalkan sendirian. Beliau tinggal di Penampang untuk bekerja dalam kalangan penduduk di Penampang dan melawat Inobong pada setiap hari Ahad berselang dua minggu. Selepas kematian kedua-dua Father Prenger dan Father Rientjes, mubaligh lain menjalankan pendakwahan di Misi Penampang.

Pada awal 1920-an, jumlah penganut Katolik di Penampang bertambah. Gereja kecil itu tidak lagi dapat menampung jumlah penganut Katolik yang semakin bertambah. Pada Februari 1922, Gereja Penampang telah dipanjangkan sebanyak 33 kaki. Bilangan kanak-kanak yang menghadiri sekolah Ahad juga meningkat. Terdapat empat sekolah di Penampang dan kerja-kerja Misi di Penampang meningkat, manakala bilangan penganut Katolik juga meningkat apabila semakin banyak stesen luar kawasan dibuka.

Menjelang awal 1930-an, pembinaan gereja batu dimulakan oleh Father Ogos Wachter. Seawal April 1929, Father Wachter sudah mempunyai niat untuk membina gereja ini. Batu asas untuk gereja baharu itu diletakkan semasa upacara khas pada 29 September 1936, iaitu Perayaan St. Michael. Father Wachter telah menjemput Saudara Aegidius Leiter, pakar pembina, untuk bertanggungjawab ke atas pembinaan gereja. Walau bagaimanapun, pembinaan telah ditangguhkan semasa Perang Dunia Kedua hanya untuk disambung semula dan siap pada tahun 1947. [2] [1] [3]

Seni bina sunting

Gereja ini terletak di atas bukit yang curam dan dibina dengan batu. Gereja ini juga termasuk tanah perkuburan, menara loceng, grotto (gua) Maria, rumah paderi, dewan paroki dan pusat keagamaan. [4]

 
Bahagian dalam gereja.

Ruang Dalaman sunting

Gereja ini terdiri daripada <i>nave</i> (ruang ibu) dan dua lorong, masing-masing dengan siling kayu rata. Lorong sisi dan bahagian atas bahagian tengah disediakan dengan tingkap melengkung untuk memberikan ruang dalaman lebih banyak cahaya semula jadi. Terdapat galeri, yang boleh diakses dengan tangga lingkaran sempit ke kawasan pintu masuk. Bahagian dalam gereja dilengkapi dengan bangku kayu; kira-kira 20 baris berkembar di ruang ibu dan 15 bangku di lorong kiri. Tempat duduk di sebelah kanan dikhaskan untuk koir dan band. Canselor atau altar dihiasi dengan pemandangan Perjamuan Terakhir .

Menara loceng sunting

Menara loceng gereja dibina selepas perang dan didedikasikan kepada Father Wachter. Ia merupakan struktur konkrit berbentuk t[[ripod, dan di atasnya ialah bumbung berbentuk tetrahedron . Di puncak bumbung terdapat salib. Tiga buah loceng menara tersebut mesti dibunyikan dengan tangan. Di kaki menara loceng adalah kapsul masa sfera yang diperbuat daripada konkrit yang dituangkan pada 31 Disember 2000.

Grotto sunting

Sebuah grotto Maria terletak di sebelah selatan dataran gereja.

Tanah perkuburan sunting

 
Makam Datuk Peter Mojuntin.
 
Tanah perkuburan gereja.

Tanah perkuburan terdiri daripada dua bahagian. Pertama ialah tanah kecil seperti taman yang terletak di sayap kiri gereja. Hanya dua makam yang terletak di sini, iaitu kubur Reverend Father Anthony Paul Michael, yang mengandungi tulang-tulang paderi tersebut yang ditemui di Tenom dan kubur Datuk Peter Mojuntin, seorang menteri Sabah, yang meninggal dunia dalam tragedi Double Six Crash .

Bahagian kedua tanah perkuburan adalah di bawah bukit di belakang gereja. Selain kubur tradisional, terdapat juga pengebumian dalam tempayan tanah liat, mengikut tradisi Kadazan-Dusun .

SM St Michael, Penampang sunting

Mubaligh Katolik di Penampang bermula pada tahun 1888 dengan pendidikan penduduk tempatan. Bangunan sekolah pertama dibina di kaki bukit dinamakan Sekolah St. Michael . Pada tahun 1924 Reverend Verhoeven membina bangunan sekolah dua tingkat yang berfungsi sebagai gereja, sekolah, sekolah berasrama dan sebagai kediaman untuk paderi. Bangunan ini telah digunakan sebagai sekolah sehingga tahun 1966. Blok lama hari ini dibina oleh Reverend Michael Henselmans pada tahun 1958. Pada tahun 1970-an, sekolah itu memperoleh nama semasa SM St. Michael .

Kesusasteraan sunting

  • John Rooney: Khabar Gembira: History of the Catholic Church in East Malaysia and Brunei, 1880-1976, 1981, Burns and Oates Ltd Wellwood North Farm rd, Turnbridge Wells Kent, ISBN 978-0860121220
  • Fr. William Poilis: A Popular History of the Catholic Church in Sabah

Rujukan sunting

  1. ^ a b "About St. Michael Penampang: HOW ST. MICHAEL CHURCH & SCHOOL GOT IT NAME". stmichaelpenampang-about.blogspot.com. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "stmichaelpenampang-about.blogspot.com" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "About St. Michael Penampang: HISTORY OF ST. MICHAEL'S MISSION PENAMPANG". stmichaelpenampang-about.blogspot.com.
  3. ^ "St. Michael's Church". Sabah, Malaysian Borneo.
  4. ^ "About St. Michael Penampang: ST. MICHAEL CHURCH, PENAMPANG..." stmichaelpenampang-about.blogspot.com.