Ghost Train

filem 2006 oleh Takeshi Furusawa

Ghost Train (Jepun: オトシモノ, Hepburn: Otoshimono) ialah filem seram Jepun yang dikeluarkan pada 2006 arahan Takeshi Furusawa.

Ghost Train
PengarahTakeshi Furusawa
PenulisTakeshi Furusawa
Erika Tanaka
DibintangiErika Sawajiri
Shun Oguri
Aya Sugimoto
Diedarkan olehShochiku
Tarikh tayangan
  • 27 Julai 2006 (2006-07-27) (Korea Selatan)
  • 30 September 2006 (2006-09-30) (Jepun)
Masa tayangan
92 minit
NegaraJepun
BahasaJepun

Plot sunting

Seorang budak lelaki, Takeshi, diberitahu oleh seorang wanita misteri bahawa dia akan mati setelah mengambil tiket dari dalam sebuah beg merah. Semasa menaiki kereta api bawah tanah untuk pulang, dia ditarik keluar dari kereta api, yang berhenti seketika ketika konduktor terganggu oleh 'lembaga' di luar. Keesokan harinya, rakan sekelas Takeshi, Noriko Kimura, menemui tiket itu dan menunjukkannya kepada kakaknya, Nana, yang mengalami penglihatan seorang bayi dan ibunya dalam proses itu. Noriko melihat Takeshi sementara menunggu kereta api dan cuba mengikutinya, tetapi akhirnya dia juga hilang.

Nana memutuskan untuk mengambil tindakan dan menghubungi konduktor kereta api, Shunichi Kuga. Dari nama yang tertera di tiket, Yaeko Aonuma, dia mengetahui bahawa tiket itu telah dikembalikan kepada yang hilang dan dijumpai berkali-kali. Orang-orang yang mengembalikannya, semuanya telah mati. Semua mangsa mempunyai dua ciri khas: tanda hitam menutupi wajah dan mata hitam. Nana mengunjungi pangsapuri Takeshi, tetapi melarikan diri ketika dia melihat bahawa Takeshi telah kembali. Takeshi kelihatan telanjang dan pucat. Dia mempunyai tanda gelap di wajahnya dan mata gelap, dengan ibunya berulang kali mengoceh bahawa dia bukan lagi Takeshi.

Rakan sekelas Nana, Kanae Fujita, menerima gelang dari teman lelakinya yang ternyata menjadi perhiasan yang tidak berguna. Ketika dia bertemu teman lelakinya di stesen kereta api bawah tanah pada malam itu, dia dirasuki dan mencekik Kanae. Kanae menendangnya hingga terjatuh ke landasan kereta api, ketika roh meninggalkannya dan kereta api muncul. Sebelum mati, dia menyuruh Kanae supaya "berhati-hati dengan Yaeko". Ketika Kanae mengunjungi stesen itu lagi, roh Yaeko mengejarnya sehingga dia bertemu dengan Nana. Memutuskan untuk mengatasi misteri itu, kedua-duanya bersetuju untuk berjumpa di stesen pada keesokan harinya, tetapi Nana tanpa disangka harus melawat ibunya yang sedang sakit di hospital. Sendirian di stesen, Kanae hampir dilanggar kereta api. Tangan misteri menyelamatkannya pada saat terakhir.

Nana menuntut lebih banyak maklumat mengenai Yaeko dari Kuga, yang mendedahkan bahawa Yaeko merupakan seorang wanita hamil yang melahirkan bayinya tepat sselepas dia dilanggar oleh kereta api. Dia meninggal dunia, tetapi status bayi itu tidak diketahui. Kanae bangun ke arah wanita yang telah menyelamatkannya. Wanita itu mengatakan kepadanya bahawa dia ingin membalas dendam terhadap Yaeko, kerana anaknya mengalami nasib yang sama seperti Takeshi. Wanita itu bersetuju untuk memandu Kanae ke stesen. Sepanjang perjalanan, kereta itu dirampas oleh Yaeko dan berhenti tepat di tengah-tengah landasan kereta api. Wanita itu berjaya melarikan diri, tetapi Kanae tidak begitu bernasib baik. Dia meminta wanita itu untuk menyelamatkan Nana, sebelum kereta api merempuh kereta, mengorbankannya.

Di stesen, wanita itu memberitahu Nana mengenai nasib Kanae. Dengan pertolongan Kuga, trio itu menuju ke bahagian bawah kereta bawah tanah. Nana menerima visi lain, mengetahui bahawa sudah ada roh yang tinggal di kereta bawah tanah dan bahawa Yaeko hanyalah dikalangan ratusan mangsa yang lain. Namun, rohnya yang sedih, marah kerana tidak mengetahui nasib bayinya, mengatasi roh asalnya. Dia kemudian menjadi penunggu tunggal di laluan kereta api bawah tanah.

Menyingkap jalan di belakang tembok terowong, Nana dan wanita itu menemui patung-patung kuno roh itu dan Noriko tidur di atas gunung bergelimpangan mayat. Ketika Yaeko muncul, wanita itu marah dan menerjahnya, sebelum akhirnya ditikam oleh stalagmit. Ketika dia mati, Nana mengetahui dari bekas luka wanita itu bahawa dia adalah bayi Yaeko yang telah lama hilang. Melihat mayat kembali bangun, Nana dan Noriko berlari kembali ke kereta Kuga. Nana hampir jatuh ke jurang yang tidak berkesudahan, tetapi ditarik kembali oleh kakaknya, Kuga, dan semangat Kanae. Setelah sampai di kereta api, Kuga berjaya mengarahkan kereta kembali ke stesen.

Keesokan harinya, Nana dan Noriko menziarahi ibu mereka, yang telah pulih dan bersedia untuk pulang ke rumah. Nana menonton TV dan mengetahui bahawa Kuga ialah dalang disebalik letupan di terowong kereta api bawah tanah untuk menutupnya buat selama-lamanya. Nana menuju ke luar untuk duduk di bangku dan bertemu dengan semangat Kanae. Kedua-duanya saling tersenyum, sebelum Kanae menghilang.

Pelakon sunting

Watak Pelakon
Nana Kimura Erika Sawajiri
Kanae Fujita Chinatsu Wakatsuki
Shunichi Kuga Shun Oguri
Yaeko Aonuma Aya Sugimoto
Kawamura Itsuji Itao

Pembikinan sunting

Cerita ini merujuk kepada peristiwa yang berlaku di Mizunashi pada 1971, di mana seorang wanita bernama Yaeko Aonuma terbunuh dalam sebuah kemalangan kereta api. Pengarahnya mengambil masa 2 tahun untuk membuat plot filem dan mengembangkannya dengan penyuntingan.

Dalam babak filem itu, sementara Nana Kimura melihat-lihat sebuah buku, Miskatonic University of the Cthulhu Mythos fiksyen dipaparkan di salah satu halamannya.

Pengeluaran sunting

Filem ini pertama kali dikeluarkan pada 27 Julai 2006 di Korea Selatan, dan kemudian pada 30 September 2006 di Jepun. Filem ini kemudiannya diterbitkan di Taiwan pada 17 November 2006 dan Hong Kong pada 23 November 2006. ADV berlesen Ghost Train and Synesthesia berkuat kuasa pada 2006/10/24 dengan harga $58,668;[1] pada bulan Julai 2007, ADV Films mengeluarkan sebuah alih suara penyetempatan bahasa Inggeris untuk filem dalam DVD. Pada 2008, Filem ini, bersama lebih dari 30 judul lain dari ADV dipindahkan ke Funimation Entertainment, yang kemudian dilancarkan semula pada 2009.[2]

Adaptasi sunting

Sebuah adaptasi novel dan komik menyaksikan penerbitan pada tahun yang sama, dengan penerbitan karya yang dikendalikan oleh Kadokawa Shoten.

Rujukan sunting

  1. ^ "ADV Court Documents Reveal Amounts Paid for 29 Anime Titles" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Networ.
  2. ^ "Funiamtion Picks Up Over 30 Former ADV Titles" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 4 Julai 2008. Dicapai pada 11 Januari 2010.

Pautan luar sunting