Giant's Causeway[3] ("Tambak [si] Gergasi") adalah sebuah kawasan terdiri daripada kira-kira 40,000 tiang basalt bercantum terbentuk disebabkan suatu letusan rekahan gunung berapi purba.[4][5] Ia terletak di Kaunti Antrim pantai utara Ireland Utara, kira-kira tiga batu (4.8 km) timur laut dari bandar Bushmills.

Giant's Causeway and Causeway Coast
Nama asal
Ireland: Clochán an Aifir/Clochán na bhFomhórach[1]
Scots: Tha Giant's Causey[2]
Pemandangan permukaan kawasan
LokasiCounty Antrim
Koordinat55°14′27″N 6°30′42″W / 55.24083°N 6.51167°W / 55.24083; -6.51167Koordinat: 55°14′27″N 6°30′42″W / 55.24083°N 6.51167°W / 55.24083; -6.51167
Nama rasmi: Giant's Causeway and Causeway Coast
JenisSemula jadi
KriteriaVII, VIII
Direka bentuk pada1986 (sesi ke-10)
No. Rujukan369
Parti NegeriUnited Kingdom
KawasanEropah

Kawasan ini diisytiharkan sebagai sebuah Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1986 dan sebagai sebuah simpanan alam semula jadi kebangsaan pada tahun 1987 oleh Jabatan Persekitaran Ireland Utara. Dalam satu tinjauan pada 2005 oleh pembaca Radio Times, kawasan ini dinamakan sebagai keajaiban semula jadi keempat terbesar di United Kingdom.[6] Bahagian atas tiang membentuk batu loncatan yang menuju dari kaki tebing dan hilang di bawah laut. Kebanyakan tiang itu berbentuk heksagon, walaupun ada juga yang mempunyai empat, lima, tujuh atau lapan sisi.[7] Tiang-tiang tertinggi adalah sekitar 12 meter (39   kaki) tinggi, dan lava yang dipadatkan di tebing itu setebal 28 meter (92 kaki) di tempat-tempat tertentu.

Sebahagian besar rangkuman dalam Tapak Warisan Dunia disebut ini dimiliki dan diuruskan oleh National Trust, dan ia antara tempat pelancongan yang paling popular di Ireland Utara.[8] Kemasukan ke bentuk muka bumi ini percuma tanpa perlu melalui pusat pelawat yang mengenakan bayaran ditetapkan.[9] Selebihnya dari tapak ini dimiliki oleh Crown Estate dan beberapa pemilik tanah persendirian.

Geologi sunting

Sekitar 50 hingga 60 juta tahun yang lalu,[4] semasa Zaman Paleosen, Antrim mengalami kegiatan gunung berapi yang intensif di mana basalt lebur sangat cair masuk melalui dasar kapur untuk membentuk penara lava yang luas. Semasa lava ini menyejuk, pengecutan berlaku. Pengecutan mendatar merekah dengan cara yang serupa dengan pengeringan lumpur, dengan rekahan merebak ke bawah ketika jisim terkumpul disejukkan meninggalkan struktur seumpama tiang yang turut merekah secara mendatar menjadi "biskut". Dalam banyak kes, rekahan mendatar itu menghasilkan permukaan bawah yang cembung, sementara permukaan atas segmen bawah itu berbentuk cekung, menghasilkan sendi yang dipanggil "bola dan soket".

Saiz "tiang-tiang" ini ditentukan terutamanya oleh kadar kelajuan lava menyejuk.[10] Rangkaian rekahan yang luas itu menghasilkan tiang-tiang distingtif yang dapat dilihat sekarang. Batu basalt pada mulanya merupakan sebahagian daripada plateau gunung berapi yang besar yang dipanggil Plateau Thulean, yang terbentuk semasa Zaman Paleosen.[11]

Legenda sunting

 
Ukiran Susanna Drury A View of the Giant's Causeway: East Prospect, 1768

Menurut legenda, tiang-tiang tersebut merupakan sisa-sisa suatu tambak yang dibina oleh seorang gergasi bernama Fionn mac Cumhaill yang diceritakan dicabar seorang gergasi dari Scotland bernama Benandonner berlawan. Fionn menerima cabaran itu dan membina tambak itu seberang Saluran Utara sehingga kedua-dua gergasi itu dapat bertemu. Dalam satu versi cerita, Fionn mengalahkan Benandonner.[12] Dalam yang lain, Fionn bersembunyi dari Benandonner ketika dia menyedari bahawa musuhnya jauh lebih besar daripada dia. Isteri Fionn, Oonagh, menyamar Fionn sebagai bayi dan memasukkannya ke dalam buaian. Ketika Benandonner melihat ukuran 'bayi' itu, dia berpendapat bahawa ayahnya, Fionn, mesti besar berbanding kalangan gergasi. Dia melarikan diri ke Scotland dalam ketakutan sambil menghancurkan tambak di belakangnya agar Fionn tidak dapat mengejarnya.[13] Di seberang laut, terdapat tiang basalt yang kelihatan sama (sebahagian daripada aliran lava purba yang sama) di Gua Fingal di pulau Staffa Scotland, dan ada kemungkinan cerita itu dipengaruhi oleh ini.[14]

Dalam keseluruhan mitologi Ireland, Fionn mac Cumhaill bukan seorang gergasi tetapi seorang wira dengan kemampuan yang ajaib, bertentangan dengan apa yang dicadangkan oleh legenda ini. Dalam Fairy and Folk Tales of the Irish Peasantry (1888), dicatatkan bahawa, lama-kelamaan, "dewa pagan dari Ireland [...] menjadi semakin kecil dalam fikiran yang popular, sehingga mereka berubah menjadi pari-pari; wira pagan semakin membesar, sehingga mereka berubah menjadi gergasi-gergasi tersebut".[15] Tidak terdapat sebarang kisah pra-Kristian yang masih ada mengenai Tambak Gergasi ini, tetapi pada asalnya ia mungkin dikaitkan dengan Fomhóraigh - satu bangsa makhluk ghaib dalam mitologi Ireland yang kadang-kadang digambarkan sebagai gergasi dan yang mungkin asalnya sebahagian daripada panteon pra-Kristian.[16][17] Malah, nama bahasa Ireland tempat ini turut diberikan sebagai Clochán na bhFomhóraigh atau Clochán na bhFomhórach - "batu loncatan Fomhóraigh".

Pelancongan sunting

 
Tiang basalt merah

Uskup Derry melawat tapak ini pada tahun 1692. Kewujudan tambak ini diumumkan ke dunia yang lebih luas pada tahun berikutnya dengan penyampaian sehelai kertas kepada Royal Society dari Sir Richard Bulkeley, rakan dari Trinity College, Dublin . Tambak Gergasi ini mendapat perhatian antarabangsa ketika artis Dublin Susanna Drury mencipta beberapa lukisan cat air berdasarkannya pada tahun 1739; mereka membuat Drury memenangi anugerah pertama yang diberikan oleh Royal Dublin Society pada tahun 1740 dan diukir pada tahun 1743.[18] Pada tahun 1765, sebuah entri mengenai tambak ini muncul dalam jilid ke-12 Encyclopédie Perancis, yang berdasarkan atas ukiran karya Drury; ukiran "Prospek Timur" muncul dalam sebuah jilid plat 1768 yang diterbitkan untuk Encyclopédie.[19] Dalam keterangan plat tersebut, ahli geologi Perancis Nicolas Desmarest mencadangkan, untuk pertama kalinya dalam cetakan, bahawa struktur seperti itu berasal dari gunung berapi.

Tapak ini mula-mula menjadi popular di kalangan pelancong pada abad ke-19, terutama setelah pembukaan Laluan Trem Tambak Gergasi, dan hanya selepas National Trust mengambil alih pengurusannya pada tahun 1960-an beberapa sisa komersilisme dibuang. Pelancong dapat berjalan atas tiang basalt yang berada di pinggir laut, perjalanan kaki sepanjang separuh batu dari pintu masuk tapak ini.

Pusat pelawat sunting

 
Tambak Gergasi ketika matahari terbenam

Tambak ini tidak mempunyai satu pusat pelawat yang tetap antara tahun 2000 dan 2012, kerana bangunan sebelumnya, yang dibina pada tahun 1986, terbakar pada tahun 2000.[20] Walaupun persetujuan awal diberikan untuk sebuah pembangunan yang dibiayai secara terbuka (tetapi dikendalikan secara swasta) oleh Menteri Alam Sekitar dan anggota DUP ketika itu, Arlene Foster pada tahun 2007,[21] dana awam diberhetikan kerana terdapat konflik kepentingan antara pengembang swasta yang dicadangkan dan DUP.[22][23] Pada akhirnya, pengembang swasta itu membuat sebuah cabaran sah kepada rancangan yang dibiayai oleh orang ramai itu,[24] dan pusat pelawat baru itu dibuka secara rasminya pada tahun 2012.[25] Pembinaannya dibiayai oleh National Trust, Northern Ireland Tourist Board, Heritage Lottery Fund dan sumbangan orang ramai.[26] Sejak dibuka, pusat pelawat baru itu telah mengumpulkan ulasan yang bercampur dari mereka yang mengunjungi tambak itu, untuk harganya, reka bentuknya, kandungannya dan penempatannya di sepanjang jalan tambak itu.[27] Pada tahun 2018, pusat pelawat itu dikunjungi seramai 1,011,473 orang.[28]

Terdapat beberapa kontroversi mengenai kandungan beberapa pameran di pusat pelawat, yang merujuk kepada pandangan Young Earth Creationist mengenai usia Bumi.[29][30] Walaupun penyertaan ini disambut baik oleh ketua kumpulan evangelis Ireland Utara, Caleb Foundation,[31] National Trust menyatakan bahawa penyertaan itu hanya membentuk sebahagian kecil pameran itu dan bahawa Trust "menyokong sepenuhnya penjelasan ilmiah untuk penciptaan dari batu itu 60 juta tahun yang lalu."[32] Kempen dalam talian untuk membuang bahan buatan itu dilancarkan pada tahun 2012, dan berikut ini, Trust membuat satu tinjauan dan menyimpulkan bahawa mereka harus dipinda agar penjelasan saintifik mengenai asal usul tambak itu sebagai penekanan utama mereka. Penjelasan buatan masih disebutkan tetapi dikemukakan sebagai satu kepercayaan tradisional dari beberapa komuniti agama dan bukannya satu penjelasan yang bersaing mengenai asal usul tambak itu.[33]

Ciri-ciri terkenal sunting

Sebilangan struktur di kawasan itu, setelah mengalami pengluluhawaan selama beberapa juta tahun, menyerupai objek, seperti struktur Organ dan Kasut Gergasi. Ciri-ciri lain termasuk banyak tiang rendah yang berwarna kemerahan yang dikenali sebagai Mata Gergasi, yang diciptai oleh pemindahan batu basalt; Langkah Pengembala; sarang lebah; Hap Gergasi; Serombong Cerobong; Gerbang Gergasi dan Bonggol Unta.

Flora dan fauna sunting

Kawasan ini merupakan sebuah tempat perlindungan bagi burung laut, seperti fulmar, petrel, cormorant, shag, redshank, guillemot dan razorbill, sementara formasi batuan luluhawa itu menjadi hos kepada banyak jenis tanaman, termasuk spleenwort laut, trefoil kaki kelinci, squill vernal, fescue laut dan orkid katak. Satu koloni stromatolit dilaporkan dijumpai di kawasan ini pada bulan Oktober 2011 - penemuan yang kurang biasa, kerana stromatolit lebih sering dijumpai di perairan yang lebih panas dengan kandungan garam yang lebih tinggi daripada yang terdapat di muka bumi ini.[34]

Struktur serupa sunting

Walaupun tiang basalt di Tambak Gergasi sangat mengagumkan, ia tidak istimewa. Tiang basalt merupakan sebuah ciri gunung berapi yang biasa, dan ia berlaku pada banyak skala, kerana penyejukan yang lebih cepat menghasilkan tiang yang lebih kecil.

Akses pengangkutan sunting

Laluan kereta api Belfast-Derry yang dikendalikan oleh Northern Ireland Railways menghubungkan ke Coleraine dan di sepanjang laluan cawangan Coleraine-Portrush ke Portrush. Secara tempatan, Ulsterbus menyediakan sambungan ke stesen-stesen kereta api tersebut. Terdapat jalan kaki yang indah sejauh 7 batu dari Portrush di samping Dunluce Castle dan Laluan kereta api Causeway dan Bushmills.

Nota sunting

  1. ^ "Clochán an Aifir / Giant's Causeway - Placenames Database of Ireland". Placenames Commission. Dicapai pada 8 September 2014.
  2. ^ The Crack: Yin giant step for mankind The News Letter. Retrieved 16 October 2011.
  3. ^ "Giant's Causeway". National Trust UK. Dicapai pada 2 Ogos 2020.
  4. ^ a b "Giant's Causeway and Causeway Coast". UNESCO World Heritage Centre. Dicapai pada 21 June 2009.
  5. ^ Jack Challoner, John Farndon, Rodney Walshaw (2004). Rocks, Minerals and the Changing Earth. Southwater. m/s. 19. ISBN 9781842159750.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  6. ^ Report of poll result BBC.co.uk Retrieved 10 December 2006.
  7. ^ Meng, Qingxiang; Yan, Long; Chen, Yulong; Zhang, Qiang (9 November 2018). "Generation of numerical models of anisotropic columnar jointed rock mass using modified centroidal Voronoi diagrams". Symmetry. 10 (11): 618. doi:10.3390/sym10110618.
  8. ^ "Giant's Causeway remains Northern Ireland's Top Attraction" (Siaran akhbar). Northern Ireland Tourist Board. 18 August 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 July 2011. Dicapai pada 19 March 2009.
  9. ^ "Giant's Causeway: Public right of way to be protected". BBC News Online. 14 March 2018.
  10. ^ "University of Toronto (2008, December 25). Mystery of Hexagonal Column Formations".
  11. ^ Geoffroy, Laurent; Bergerat, Françoise; Angelier, Jacques (September 1996). "Brittle tectonism in relation to the Palaeogene evolution of the Thulean/NE Atlantic domain: a study in Ulster". Geological Journal. 31 (3): 259–269. doi:10.1002/(SICI)1099-1034(199609)31:3<259::AID-GJ711>3.0.CO;2-8. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-13. Dicapai pada 10 November 2007.
  12. ^ "The Giant's Causeway". The Dublin Penny Journal, issue 5 (1832), p.33
  13. ^ Jones, Richard. Myths and Legends of Britain and Ireland. New Holland Publishers, 2006. p.131
  14. ^ Formation of basalt columns / pseudocrystals Diarkibkan 7 November 2007 di Wayback Machine
  15. ^ "Giants". Fairy and Folk Tales of the Irish Peasantry (1888). Sacred-Texts.com.
  16. ^ Monaghan, Patricia. The Encyclopedia of Celtic Mythology and Folklore. Infobase Publishing, 2004. p.198
  17. ^ Lyle, Paul. Between Rocks and Hard Places: Discovering Ireland's Northern Landscapes. The Stationery Office, 2010. p.3
  18. ^ Arnold, p. 62.
  19. ^ "Susanna Drury, the Causeway, and the Encyclopédie, 1768" Diarkibkan 28 September 2006 di Wayback Machine. Lindahall.org. Retrieved 14 March 2007.
  20. ^ "Investigation into Causeway blaze". BBC News. 30 April 2000.
  21. ^ "Developer set to get Causeway nod". BBC News. 10 September 2007.
  22. ^ "Developer's DUP link 'no bearing'". BBC News. 11 September 2007.
  23. ^ "Causeway must be public ; council". BBC News. 12 September 2007.
  24. ^ "Developer ends Causeway challenge". BBC News. May 2009.
  25. ^ Maguire, Anna (5 July 2012). "Causeway visitors' centre: A giant leap forward?". Belfast Telegraph. Dicapai pada 5 July 2012.
  26. ^ "Giants Causeway gets £9m tourist board grant". BBC. 22 March 2010. Dicapai pada 5 July 2012.
  27. ^ "Giants Causeway Visitor Centre Reviews, Trip Advisor". Trip Advisor. 15 September 2012. Dicapai pada 15 September 2012.
  28. ^ "ALVA - Association of Leading Visitor Attractions". www.alva.org.uk. Dicapai pada 27 July 2019.
  29. ^ "National Trust in Giant's Causeway creationism row". The Independent. 5 July 2012. Dicapai pada 5 July 2012.
  30. ^ "Causeway centre gives creationist view". U TV. 4 July 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 July 2012. Dicapai pada 5 July 2012.
  31. ^ "Online group calls for removal of creationist exhibit at Giant's Causeway". BBC Northern Ireland. 5 July 2012. Dicapai pada 6 July 2012.
  32. ^ "Trust in Causeway creationism row". Irish Independent. 5 July 2012. Dicapai pada 6 July 2012.
  33. ^ "Trust amends Causeway centre 'Creationist' exhibit". BBC News. 3 October 2012. Dicapai pada 30 November 2012.
  34. ^ Stromatolite colony found in Giant's Causeway, BBC News. 14 October 2011.

Rujukan sunting

  • Arnold, Bruce (2002). Seni Ireland: Sejarah Ringkas . New York: Thames & Hudson. ISBN 0-500-20148-X

Bacaan lanjut sunting

Pautan luaran sunting