Glider tentera atau pesawat luncur tentera (sejenis percabangan sesama peluncur) telah digunakan oleh tentera pelbagai negara untuk membawa askar dan peralatan berat (lihat Infantri glider) ke zon perang, terutamanya dalam Perang Dunia II. Kapal terbang tanpa enjin ini telah ditunda ke udara dan dibawa ke tempat sasaran mereka oleh pesawat pengangkut tentera, contohnya, C-47 Skytrain atau Dakota, atau pesawat pengebom yang diturunkan ke aktiviti kurang penting, contohnya, Short Stirling. Glider tentera tidak meluncur naik. Setelah dilepaskan dari pesawat tunda berhampiran zon hadapan, ia akan mendarat di mana-mana kawasan terbuka sesuai yang dekat dengan sasaran, dengan harapan sedikit kerosakan pada kargo dan krew kerana kebanyakan zon pendaratan (landing zones-LZ) jauh daripada yang dirancang. Misi sehala ini adalah bersifat pakai buang kerana glider dibuat dari bahan biasa dan murah seperti kayu.

Sebuah pesawat glider Waco CG-4 milik USAAF

Askar yang didaratkan oleh pesawat glider telah dirujuk sebagai pendaratan udara dan bukan askar payung terjun. Pendaratan melalui payung terjun menyebabkan askar-askar berselerakkan di zon pendaratan yang besar dan terpisah daripada peralatan lain yang digugurkan, seperti kenderaan dan meriam anti kereta kebal. Pesawat glider, di sisi lain, boleh mendaratkan askar dan bantuan dalam kawasan tumpuan yang lebih tepat di tempat sasaran. Tambahan pula, pesawat glider, sekali dilepaskan pada jarak tertentu dari sasaran sebenar, sangat senyap dan sukar bagi musuh mengenal pasti. Glider yang lebih besar dicipta untuk mendaratkan kelengkapan berat seperti meriam anti kereta kebal, meriam anti pesawat, kenderaan kecil, seperti jip, dan juga kereta kebal ringan (contohnya Kereta kebal Tetrarch). Kelengkapan lebih berat ini sebaliknya menjadikan askar para yang bersenjata ringan lebih kuat. Pihak Soviet juga membuat ujian dengan cara-cara menghantar kereta kebal ringan melalui udara, seperti Antonov A-40, sebuah kereta kebal meluncur dengan sayap yang boleh ditanggal.

Pada masa Perang Korea, helikopter telah banyak menggantikan glider. Helikopter mempunyai kelebihan boleh mengeluarkan askar, selain menghantar mereka ke medan tempur dengan lebih tepat. Kemajuan dalam pesawat pengangkut berkuasa telah bermula, hinggakan kereta kebal ringan boleh digugurkan dengan payung terjun. Hari ini hanya pasukan khas menggunakan glider untuk pemasukan senyap yang berskala kecil.

Nota sunting

Pautan luar sunting

  • Glider Pilot Regiment entry at Regiments.org, with history and more Web links
  • The Assault Glider Trust
  • Tribute to the American Glider Pilots of WWII
  • Satu klip filem Air Assault Tactics [&c. (1945)] boleh didapati dengan muat turun percuma di Arkib Internet [more]
  • "Glider Program and the CG-4A". National WWII Glider Pilots Association, Inc. (2014).