Globalisasi dan penyakit

Globalisasi, aliran maklumat, barangan, modal, dan orang di seluruh sempadan politik dan geografi, membolehkan penyakit berjangkit menyebar ke seluruh dunia dengan pantas, sementara juga membenarkan pengurangan faktor-faktor seperti kelaparan dan kemiskinan, yang merupakan penentu utama kesihatan global.[1] Penyebaran penyakit di seluruh skala geografi yang luas telah meningkat melalui sejarah. Penyakit awal yang merebak dari Asia ke Eropah ialah wabak bubonik, influenza pelbagai jenis, dan penyakit berjangkit serupa.

Dalam era globalisasi kini, dunia lebih saling bergantung daripada pada masa lain. Pengangkutan yang cekap dan murah telah meninggalkan beberapa tempat yang tidak dapat diakses, dan peningkatan perdagangan global dalam produk pertanian telah membawa lebih banyak orang ke dalam hubungan dengan penyakit haiwan yang kemudiannya melompat halangan spesies (lihat zoonosis).[2]

Globalisasi dipergiatkan semasa Zaman Penjelajahan, tetapi laluan perdagangan telah lama ditubuhkan antara Asia dan Eropah, di mana penyakit juga ditularkan. Peningkatan perjalanan telah membantu menyebarkan penyakit kepada penduduk asli yang tidak pernah terdedah. Apabila penduduk asli dijangkiti penyakit baru, di mana mereka belum membangun antibodi melalui generasi terdahulu, penyakit baru cenderung berleluasa dalam populasi.

Etiologi, cawangan sains moden yang berkaitan dengan penyebab penyakit berjangkit, mengiktiraf lima mod utama penyebaran penyakit: udara, bawaan air, darah, hubungan langsung, dan melalui vektor (serangga atau makhluk lain yang membawa kuman dari satu spesies ke yang lain).[3] Apabila manusia mula pergi ke laut dan di seluruh tanah yang sebelum ini terpencil, penyelidikan menunjukkan bahawa penyakit telah tersebar oleh semua lima mod penghantaran.

Rujukan sunting

  1. ^ Daulaire, N. (July 12, 1999). "Globalization and Health". International RoundtabResponses to Globalization: Rethinking Equity and Health’ jointly organized by the Society for International Development (SID), the World Health Organization (WHO), and The Rockefeller Foundation (RF). Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-22.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada 2006-12-14.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ Altman, Linda Jacobs (1998). Plague and Pestilence: A History of Infectious Disease. Enslow. ISBN 978-0-89490-957-3.