GOG.com

platform permainan video
(Dilencongkan dari Good Old Games)

GOG.com (dahulunya Good Old Games) adalah platform pengedaran digital untuk permainan video dan filem. Ia dikendalikan oleh GOG sp. z o.o., anak syarikat milik penuh CD Projekt yang berpusat di Warsaw, Poland.[1][2] GOG.com memberikan permainan video tanpa DRM melalui platform digitalnya untuk Microsoft Windows, macOS dan Linux. Pada Mac 2012, ia mula menjual permainan yang lebih baru seperti Alan Wake, Assassin's Creed dan siri Metro Redux, antara lain.[3][4]

GOG sp. z o.o.
Maklumat umum
URLwww.gog.com
Jenis perniagaanAnak syarikat
JenisPengedaran digital
Tersedia dalamInggeris, Jerman, Perancis, Poland, Rusia, Cina Ringkas
Ditubuhkan2008; 16 tahun yang lalu (2008)
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikCD Projekt
PengarahPiotr Karwowski
Syarikat indukCD Projekt Edit the value on Wikidata
Kandungan dan sokongan
IndustriPengedaran digital dan industri permainan video Edit the value on Wikidata
KeluaranDRM free video game (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PengiklananTidak
PendaftaranDiperlukan
Dilancarkan pada2008; 16 tahun yang lalu (2008)
Status terkiniAktif
Pelantar disokongMicrosoft Windows, macOS
Ditulis dalamPHP, C++
Perangkaan
Kedudukan Alexa1,836 (29 November 2017) Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatWarsaw, Poland
Kawasan diberi khidmatSedunia
Pautan luar berkaitan
Pautan lainFacebook: gogcom Twitter: gogcom Twitch: gogcom GitHub: gogcom Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Logo dari 2008 hingga 2014

Sejarah sunting

Pelancaran Good Old Games sunting

Poland, di mana CD Projekt dan Good Old Games diasaskan, sebelumnya berada di bawah pemerintahan komunis tetapi pada 1989, pemerintah lama telah tumbang da npengganti yang lebih liberal telah mendorong pertumbuhan ekonomi. Sementara di bawah komunisme, undang-undang hak cipta di Poland hampir tidak ada dan tidak dapat dilaksanakan, dan pelanggaran hak cipta, dalam bentuk cetak rompak dengan mencabut pengurusan hak digital (DRM), berleluasa di media elektronik. Persepsi pengguna terhadap hak cipta di Poland tetap sama setelah perubahan pemerintahan, menyukarkan penjualan media elektronik yang sah; Versi cetak rompak dan haram dijual di pasar terbuka bersebelahan dengan salinan kotak produksi yang sah dengan sebahagian kecil dari kos.[5]

CD Projekt ditubuhkan oleh Marcin Iwiński dan Michał Kiciński pada 1994 dengan tujuan untuk berusaha membawa penjualan judul permainan asing yang sah ke Poland, dengan mengetahui bahawa mereka tidak akan mempunyai cara mudah untuk bersaing dengan salinan cetak rompak. Mereka akan memperoleh hak import dari penerbit asing, dan jika memungkinkan, menyediakan penyetempatan dalam permainan untuk teks dan garis suara, biasanya melalui teknik kejuruteraan terbalik untuk menguraikan kod permainan. Mereka kemudian akan membungkus permainan dengan manual arahan yang dilokalkan dan barang fizikal lain, dengan harapan bahawa ciri tambahan akan menarik pembeli dari salinan cetak rompak.[6][7] Kejayaan besar pertama mereka adalah dengan Baldur's Gate (1998) di mana mereka mempunyai 18,000 unit terjual pada hari pertama ia dikeluarkan di Poland.[7] Oleh kerana kejayaan ini, Interplay Entertainment, penerbit Baldur's Gate, meminta CD Projekt apakah mereka dapat melakukan perkara yang serupa dengan Baldur's Gate: Dark Alliance, sebuah permainan konsol yang dikeluarkan pada 2001. Oleh kerana karya mereka yang lalu adalah terhad untuk komputer peribadi, CD Projekt menerima tawaran untuk mencuba portnya ke versi konsol, tetapi projek itu terhenti sebelum ia siap. Namun, sebagai hasilnya, CD Projekt menyedari bahawa mereka memiliki kemampuan untuk membuat permainan mereka sendiri, dan beralih ke pembangunan permainan video. Ini akhirnya terbukti membuahkan hasil, kerana akhirnya syarikat itu mempunyai hak untuk siri permainan video The Witcher. Minat syarikat dalam pengedaran permainan telah menurun sejak itu.[7]

Ciri-ciri sunting

Barang digital yang ditawarkan (permainan video dan filem) boleh dibeli dan dimuat turun dalam talian dan ia diedarkan tanpa pengurusan hak digital.[8] Harga produk biasanya berkisar antara $5 hingga $10 untuk permainan lama, bersama dengan tawaran istimewa dalam penjualan yang diadakan beberapa kali seminggu. Beberapa tajuk baru mempunyai harga yang lebih tinggi. Produk digital GOG.com juga boleh diberikan kepada orang lain melalui sijil hadiah yang boleh ditebus.[9]

GOG Connect sunting

Didedahkan pada Jun 2016, GOG Connect membolehkan pengguna dengan kedua-dua akaun GOG.com dan Steam untuk menuntut permainan tertentu yang sudah mereka miliki di Steam sebagai sebahagian daripada perpustakaan GOG.com mereka, yang membolehkan mereka memuat turun versi bebas DRM dan item bonus lain untuk permainan itu yang ditawarkan oleh GOG.com. Tidak semua permainan semacam itu menjadi sebahagian daripada tawaran ini, kerana ia memerlukan GOG.com untuk bekerjasama dengan penerbit permainan untuk mengaktifkannya. Selanjutnya, masa untuk menuntut permainan seperti itu adalah terhad, walaupun setelah pengguna menuntut permainan mereka di GOG.com, sebaliknya akan tetap ada di perpustakaan mereka selama-lamanya.[10]

Kontroversi sunting

Isu berkaitan pengeluaran Devotion sunting

Devotion, sebuah permainan video dari studio Taiwan Red Candle Games sebelumnya telah dikeluarkan dari peruncitan digital pada awal 2019 setelah didapati permainan itu memasukan kandungan kritikan terhadap Xi Jinping, Setiausaha Agung Parti Komunis China dan menghadapi banyak keluhan dari pemain China. Red Candle Games meminta maaf dan menyatakan bahawa mereka akan membuang kandungan berkenaan, tetapi tidak dapat mengembalikan permainan mereka ke pasaran digital.[11] Pada Disember, Red Candle dan GOG telah mengumumkan bahawa GOG akan menawarkan Devotion pada akhir bulan itu, tetapi dalam beberapa jam dari pengumuman itu, GOG membalikkan keputusannya, dengan menyatakan bahawa mereka mempertimbangkan semula perkara ini setalah "menerima banyak mesej dari pemain". Langkah itu disambut dengan kritikan dan tuduhan penapisan.[12][13][14]

Rujukan sunting

  1. ^ "Company reorganisation". GOG.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Oktober 2017. Dicapai pada 1 November 2017.
  2. ^ "Shape your career with GOG.com". GOG.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Januari 2014.
  3. ^ Nunneley, Stephany (24 Mac 2012). "GoG.com to become "bigger, fresher, newer" on March 27". VG24/7 (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 November 2014.
  4. ^ Vilches, Jose (19 Oktober 2012). "Good Old Games brings all-time classics to the Mac". TechSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Disember 2012.
  5. ^ Kidwell, Emma (23 Julai 2018). "How piracy lead to GOG encouraging DRM free releases". Gamasutra (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Julai 2018.
  6. ^ GOG: Preserving Gaming's Past & Future (dalam bahasa Inggeris). Noclip. 23 Julai 2018. Dicapai pada 25 Julai 2018 – melalui YouTube.
  7. ^ a b c Purchese, Robert (17 Mei 2015). "Seeing Red: The story of CD Projekt". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Gamer Network. Dicapai pada 25 Ogos 2015.
  8. ^ Caron, Frank (25 September 2008). "Good Old Games and the 'idiocy' of DRM" (dalam bahasa Inggeris). Ars Technica. Dicapai pada 27 September 2008.
  9. ^ Website Help Gift certificates on GOG.com (dalam bahasa Inggeris)
  10. ^ Craddock, David (1 June 2016). "GOG Connect lets you add Steam games to your GOG library for free". Shacknews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 June 2016.
  11. ^ Liao, Shannon (25 Februari 2019). "Taiwanese horror game Devotion vanishes from Steam after angry Chinese gamers find Winnie the Pooh meme". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 Disember 2020.
  12. ^ Carpenter, Nicole (2020-12-16). "GOG nixes re-release of censored horror game Devotion". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 Disember 2020.
  13. ^ Morton, Lauren (16 Disember 2020). "GOG back down from re-releasing Devotion". Rock, Paper, Shotgun (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 Disember 2020.
  14. ^ Yin-Poole, Wesley (16 Disember 2020). "CD Projekt under fire for dramatic U-turn on Devotion GOG release". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 Disember 2020.

Pautan luar sunting