Google Cloud Platform

Google Cloud Platform, yang ditawarkan oleh Google, adalah rangkaian perkhidmatan pengkomputeran awan yang menggunakan infrastruktur yang sama yang digunakan Google secara dalaman untuk produk pengguna akhirnya, seperti Carian Google dan YouTube. Di samping satu set alat pengurusan, ia menyediakan satu siri perkhidmatan awan modular termasuk pengkomputeran, penyimpanan data, analisis data dan pembelajaran mesin. Pendaftaran memerlukan butiran kad kredit atau akaun bank.

Platform Awan Google menyediakan Infrastruktur sebagai perkhidmatan, Platform sebagai perkhidmatan, dan persekitaran pengkomputeran tanpa pelayan.

Pada April 2008, Google mengumumkan App Engine, sebuah platform untuk membangun dan mengendali aplikasi web di pusat data yang diurus Google, yang merupakan perkhidmatan pengkomputeran awan pertama dari syarikat itu. Perkhidmatan ini biasanya tersedia pada bulan November 2011. Sejak pengumuman App Engine, Google menambah beberapa perkhidmatan awan ke platform.

Platform Awan Google adalah sebahagian dari Google Cloud, yang termasuk infrastruktur awan awam Google Cloud Platform, serta G Suite, versi perusahaan Android dan Chrome OS, dan antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) untuk pembelajaran mesin dan perkhidmatan pemetaan perusahaan.

Lihat juga sunting

  • Oracle Cloud Platform
  • Platform as a Service

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Google Partner in Vietnam