Google IME adalah satu set alat menaip (penyunting kaedah input) oleh Google untuk 22 bahasa, termasuk Bahasa Amhara, Arab, Bengali, Cina, Yunani, Gujarati, Hindi, Jepun, Kannada, Malayalam, Marathi, Nepali, Parsi, Punjabi, Sanskrit, Serbia, Tamil, Telugu, Tigrinya, dan Urdu. Ia merupakan papan kekunci maya yang membolehkan pengguna menaip teks bahasa setempat mereka secara langsung dalam sebarang aplikasi tanpa perlu menyalin dan menampal.

Google Transliteration IME sunting

Perkhidmatan Google untuk bahasa Indic sebelum ini tersedia sebagai editor teks dalam talian, bernama Google Indic Transliteration. Keupayaan transliterasi bahasa yang lain ditambah (di luar bahasa Indic sahaja) dan ia dinamakan semula transliterasi Google. Kemudian, kerana kenaikannya popularitinya, ia dikeluarkan sebagai IME Penerjemahan Google untuk kegunaan luar talian pada bulan Disember 2009.

Ia berfungsi pada pendekatan transliterasi fonetik berasaskan kamus, yang bermaksud bahawa apa sahaja yang anda taip aksara Latin, ia sepadan dengan aksara dengan kamusnya dan melafalkannya. Ia juga memberi cadangan untuk kata sepadan.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting