Google Meet (dahulu dikenali sebagai Hangouts Meet) ialah perkhidmatan komunikasi video yang dibangunkan oleh Google. Aplikasi ini merupakan salah satu daripada dua Aplikasi yang akan menggantikan Google Hangouts, yang lain ialah Google Chat. Google merancang akan menghentikan Google Hangouts pada Oktober 2019.

Google Meet
PembangunGoogle
Pelancaran pertama2017
Keluaran stabil
2020.10.04.338080646.Release
PelantarAndroid, iOS, Web
JenisPeranti mudah alih komunikasi
LesenFreemium
Tapak webmeet.google.com

Sejarah sunting

Setelah menjadi khusus undangan dan melancarkan aplikasi iOS secara diam-diam pada Februari 2017, Google secara rasmi melancarkan Meet pada Mac 2017. Perkhidmatan ini dilancarkan sebagai aplikasi persidangan video untuk maksima 30 peserta, yang dihuraikan sebagai versi Hangouts syarikat. Ini telah dilancarkan dengan aplikasi web, aplikasi Android, dan aplikasi iOS.

Meskipun Google Meet memperkenalkan ciri-ciri di atas untuk meningkatkan aplikasi Hangouts asal, beberapa ciri-ciri Hangouts piawaian tidak digunakan lagi, termasuk melihat peserta dan melakukan sembang secara bersamaan. Jumlah tangkapan video yang dibenarkan pada satu masa juga dikurangkan menjadi 8 (sementara hingga 4 tangkapan dapat ditampilkan dalam tata letak "tiles"), dengan memberi keutamaan peserta yang terakhir menggunakan mikrofon mereka. Selain itu, ciri-ciri seperti kotak sembang diubah untuk menghamparkan tangkapan video, daripada mengubah ukuran yang terakhir agar sesuai.Templat:Ok

Sepanjang pandemik COVID-19, penggunaan Meet berkembang dengan faktor 30 antara Januari dan April 2020, dengan 100 juta pengguna sehari mengakses Meet, berbanding dengan 200 juta penggunaan harian untuk Zoom pada minggu terakhir bulan April 2020.

Ciri-ciri sunting

Ciri-ciri Google Meet termasuk:

  • Panggilan audio dan video dua arah dan pelbagai arah dengan resolusi hingga 720p
  • Laman sembang yang menyertai
  • Panggil enkripsi antara semua pengguna
  • Penapis audio pembatalan kebisingan
  • Mod cahaya rendah untuk video
  • Kemampuan untuk bergabung dalam rapat melalui penyemak imas web atau melalui aplikasi Android atau iOS
  • Integrasi dengan Google Calendar dan Google Contacts untuk panggilan rapat sekali klik
  • Berkongsi layar untuk mewakili dokumen, spreadsheet, penyampaian, atau (jika menggunakan penyemak imbas) tab penyemak imbas lainnya
  • Kemampuan untuk menghubungi ke mesyuarat menggunakan nombor dail di Amerika Syarikat
  • Hos dapat menolak masuk dan menghapus pengguna sepanjang panggilan

Google Meet menggunakan protokol pemilikan untuk transkod video, audio, dan data. Namun, Google telah bekerjasama dengan Pexip untuk menyediakan interoperabiliti antara Google Meet dan peranti mudah alih dan peralatan persidangan berasakan SIP/H.323.

Akaun Google Workspace sunting

Ciri-ciri untuk pengguna yang menggunakan akaun Google Workspace termasuk:

  • Hingga 100 anggota setiap panggilan untuk pengguna Google Workspace Starter, hingga 150 untuk pengguna Google Workspace Business, dan hingga 250 untuk pengguna Google Workspace Enterprise
  • Kemampuan untuk mengadakan mesyuarat dengan nombor dail dari negara-negara tertentu
  • Nombor dail yang dilindungi kunci untuk pengguna edisi Google Workspace Enterprise
  • Teks tertutup waktu sebenar berdasarkan pengenalan ucapan
  • Latar belakang buram

Pada Mac 2020, Google memperluaskan sementara ciri-ciri lanjutan yang ada dalam edisi syarikat kepada sesiapa saja yang menggunakan Google Workspace atau edisi G Suite for education.

Akaun Gmail sunting

Pada Mac 2020, Google melancarkan Meet ke akaun Google peribadi (percuma).

Panggilan Meet percuma hanya dapat memiliki satu hos dan maksima 100 peserta, dibandingkan dengan had 250 panggilan telefon untuk pengguna Google Workspace dan batas 25 peserta untuk Hangouts. Tidak seperti panggilan bisnis dengan Meet, panggilan konsumen tidak direkam dan disimpan, dan Google menyatakan bahwa data konsumen dari Meet tidak akan digunakan untuk penargetan iklan. Meskipun data panggilan dilaporkan tidak digunakan untuk tujuan pengiklanan, berdasarkan analisis dasar privasi Meet, Google berhak mengumpulkan data tentang durasi panggilan, siapa yang terlibat, dan alamat IP peserta.

Pengguna memerlukan Google Account untuk melakukan panggilan dan seperti pengguna Google Workspace, sesiapapun yang memiliki akaun Google dapat memulakan panggilan Meet dari dalam Gmail.

Selepas Mac 2021, ia akan dihadkan masing-masing hingga 60 minit.

Perkakasan sunting

Pada Mei 2020, Asus melancarkan perkakasan persidangan video yang dijangka dan akan digunakan di Google Meet dalam ruang sembang, yang mencakupi "Meet Compute System" nettop, serta kamera khusus dan mikrofon.

Pada 15 September 2020, Google melancarkan Meet Series One, dan bekerja sama dengan lenovo, yang mencakupi Meet Compute System dengan Edge TPU, "Smart Camera", "Smart Audio Bar" dengan pengurangan kebisingan, dan pilihan pengendi jarak jauh atau layar sentuh yang disokong dengan Google Assistant.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting