Dr. Gordon Freeman adalah sebuah watak pemain bagi siri permainan video penembak orang-pertama Half-Life dimajukan oleh Valve Software.

Gordon Freeman dalam kulit permainan video Half-Life 2

Seorang saintis bekerja di Black Mesa Research Facility, Gordon yang terlibat dalam eksperimen yang membuka portal antara dimensi, mengeluarkan makhluk musuh di kompleks. Half-Life pertama melihat Gordon bertempur melalui tempat dengan pekerja-pekerja, menentang makhluk-makhluk asing dan unit tentera operasi hitam dihantar untuk memadamkan situasi. Di dalam susulannya, Half-Life 2, Gordon diperkenalkan kepada dunia dalam keadaan huru-hara dekad selepas kemalangan Black Mesa, dan empayar antara dimensi ditubuhkan sebagai penguasa Bumi. Gordon kemudiannya menyertai kumpulan penentang manusia dan menolong mereka dalam kebangkitannya terhadap penguasa.

Menerusi siri itu, Gordon mesti tahan di situasi musuh terhadap musuh-musuh lain. Watak tidak boleh bercakap, semua tindakan yang dilihat melalui matanya, dengan pemain mempunyai kawalan di atas tindakan Gordon dalam masa.

Rujukan sunting

  • Mitchell, Heather. Half-Life instruction manual. Valve Software, 1998.
  • Hodgson, David. Half-Life 2: Prima Official Game Guide. Prima Games, 2004. ISBN 0-7615-4362-7.
  • Hodgson, David. Half-Life 2: Raising the Bar. Prima Games, 2004. ISBN 0-7615-4364-3.

Pautan luar sunting