Gotham adalah sebuah siri televisyen kejahatan jenayah yang dihasilkan oleh Bruno Heller, berdasarkan watak yang diterbitkan oleh DC Comics dan muncul di Batman , terutamanya mereka James Gordon dan Bruce Wayne. Bintang siri Ben McKenzie sebagai Gordon muda, sementara eksekutif Heller menghasilkan, bersama dengan Danny Cannon, yang juga mengarahkan juruterbang.

Gotham
Genre
Berdasarkan daripada
Characters oleh
DC Comics
Dibangunkan oleh
Bruno Heller
Dibintangi oleh
Penggubah
Negara asalUnited States
BahasaEnglish
Bilangan musim5
Bilangan episod100 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
PenerbitScott White
Rebecca Perry Cutter
Penyunting
  • Daniel Gabbe
  • David Ekstrom
  • Mark C. Baldwin
  • John Ganem
  • Barrie Wise
  • Leland Sexton
  • Sarah C. Reeves
LokasiNew York City, New York
Sinematografi

Crescenzo Notarile

Tempoh siaran42–49 minutes
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalFox
Format gambar16:9 (HDTV)
Siaran asal22 September 2014 (2014-09-22) – present
Pautan luar
Official website
Tapak sesawang penerbitan

Pada asalnya, siri ini hanya akan bergantung pada hari-hari awal Gordon dengan Jabatan Gotham City Police, tetapi siri ini kemudiannya memasukkan watak Wayne dan kisah asal beberapa Batman penjahat, termasuk <! - Ini hanya berfungsi untuk menyediakan beberapa contoh penjahat yang diumumkan awal dalam perkembangan siri ini. Tolong jangan berlebihan menambah setiap penjahat tunggal yang diperkenalkan ke dalam siri ke senarai ini. -> Penguin,[4] Riddler,[4] Catwoman,[4] Poison Ivy,[5] Scarecrow,[6] Mr. Freeze,[7] Hugo Strange,[8] Ra's al Ghul,[9] dan Solomon Grundy.[10]

Plot sunting

Pada musim pertama, James Gordon, seorang pegawai baru di Jabatan Gotham City Police dipasangkan dengan veteran detektif Harvey Bullock (komik) untuk menyelesaikan pembunuhan Thomas dan Martha Wayne. Gordon bertemu dengan anak lelaki Waynes Bruce yang kini dalam penjagaan butler Alfred Pennyworth. Selain itu, dia juga bertemu dengan anggota gang Oswald Cobblepot, pekerja forensik Edward Nygma, anak yatim Selina Kyle dan Posion Ivy, penolong peguam daerah Harvey Dent, dan doktor perubatan Leslie Thompkins.Gordon terlibat dengan keluarga [[jenayah] Gotham termasuk gangster Mooney Ikan dan tentera kejahatan Carmine Falcone dani Salvatore Maron .

Pada musim kedua, Gordon memperkatakan satu siri peristiwa yang dirancang oleh Theo Galavan dan kakaknya Tabitha sebagai sebahagian daripada rancangan untuk mengambil alih Gotham sebagai [[Senarai mayors dari Gotham City | Mayor Kota Gotham] dan membalas dendam terhadap Wayne Family. Selepas Galavan dibunuh dalam jawatannya untuk Datuk Bandar, Jabatan Polis Kota Gotham berurusan dengan tindakan Victor Fries. The Hugo Strange dan pembantunya Ethel Peabody menjalankan beberapa eksperimen aneh di bawah Arkham Asylum di dalam bukit bawah tanah Indian Hill yang diam-diam dimiliki oleh Wayne Enterprises dan diawasi oleh Mahkamah Burung Hantu.

Pada musim ketiga yang berlangsung enam bulan kemudian, Gordon telah menjadi pemburu limpah ketika ia berfungsi untuk mengesan percubaan India Hill yang melarikan diri serta Ikan Mooney yang dihidupkan semula. Semasa merancang untuk mendapatkan kembali Leslie Thompkins, ia juga menemui anak lelaki Carmine Falcone Mario Calvi serta hipnotis Jervis Tetch yang tiba untuk mencari kakaknya Alice di mana dia mempunyai darah beracun yang mendorong banyak orang gila dalam pelbagai cara. Sementara itu, Ivy berumur sehingga seorang wanita dewasa berikutan pertemuan dengan pengikut-pengikut Indian Hill dari Fish Mooney dan Jerome Valeska dihidupkan semula untuk melanjutkan pendiriannya sebelum menentang bandar. Gordon harus berhadapan dengan Mahkamah Burung Owls yang bekerja bagi pihak Ra's al Ghul dan League of Shadows, Penguin dan Ivy bekerjasama untuk membentuk tentera, dan Edward Nygma merangkul barunya identiti sebagai "The Riddler".

Pada musim keempat, Bruce Wayne adalah seorang vigilante yang bertopeng, mengawal jalan-jalan Gotham pada waktu malam, memakai pakaian gelap dan balaclava hitam [[Balaclava (pakaian) |]. Cobblepot memulakan kempen untuk menguasai dunia bawah tanah dengan menguntungkan jenayah berlesen, Nygma mendapati fakulti mentalnya berkurangan sebagai kesan sampingan yang telah dibekukan denyar, Jonathan Crane dilihat memegang peranannya sebagai The Scarecrow, League of Shadows memulakan plot mereka yang seterusnya melibatkan pisau pembalsu kuno, Ivy Pepper mengambil dadah dari apoteker yang mengubahnya lagi, dan Butch Gilzean menjadi Solomon Grundy selepas badannya yang comatose telah dibuang ke Pelahiran Penyembelihan. Seorang penjenayah baru yang dikenali sebagai Profesor Pyg menunjukkan Gotham menjadi kekacauan sehingga terungkap ia telah bekerja dengan anak perempuan Falcone Sofia untuk mengalahkan Penguin yang berhasil dia lakukan ketika membawa Penguin dikirim ke Arkham di mana ia bertemu dengan Jerome Valeska. Akhirnya selepas Sofia diturunkan oleh Gordon, Jerome Valeska, Jervis Tetch, dan Jonathan Crane melarikan diri dari Arkham bersama-sama dengan orang lain dan berkerjasama dengan Victor Fries, Bridget Pike, Penguin, dan Solomon Grundy membuat pasukan penyelia yang dikenali sebagai Legion of Horribles untuk membawa kegilaan dan kemusnahan kepada Gotham yang membawa kepada saudara Jerome yang menjalani transformasi kimia. Di samping itu, tenaga yang diberikan oleh al Ghul Ra di Barbara Kean memanggil seluruh Liga Shadows kepadanya sebagai anggota wanita yang menjanjikan kesetiaan mereka kepadanya. Akhirnya, rancangan Jeremiah Valeska dan Ra al Ghul menjunam Gotham City menjadi tanah tiada manusia menyebabkan ia dipindahkan sementara penjahat yang berbeza mula menuntut wilayah mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ "Cast & Details". TV Guide. CBS Interactive. Dicapai pada October 9, 2014.
  2. ^ McMillan, Graeme (August 5, 2015). "Get a First Look at 'Gotham's' Season 2 Villains". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. Dicapai pada August 9, 2015.
  3. ^ Edidin, Rachel (September 25, 2013). "Gotham: New TV Show Imagines the City Before Batman". Wired. Dicapai pada March 10, 2016.
  4. ^ a b c Lesnick, Silas (11 Mac 2014). [http: //www.superherohype.com/news/294767-foxs-gotham-reveals-a-logo-and-official-synopsis "FOX's Gotham Mendedahkan Logo dan Sinopsis Rasmi"] Check |url= value (bantuan). Super Hero Hype. CraveOnline. Dicapai pada 11 Mac 2014.
  5. ^ Goldman, Eric (May 5, 2014). "First Trailer for Gotham Revealed". IGN. j2 Global. Dicapai pada May 6, 2014.
  6. ^ Vejvoda, Jim (May 13, 2014). "Gotham Featurette Reveals New Footage And Details". IGN. j2 Global. Dicapai pada May 13, 2014.
  7. ^ Jeffery, Morgan (July 30, 2014). "Gotham to introduce Mr Freeze: 'The science needs to be real'". Digital Spy. Hearst Magazines UK. Dicapai pada August 6, 2014.
  8. ^ Vejvoda, Jim (July 20, 2014). "Gotham Showrunner: Professor Hugo Strange and How Arkham Asylum Came to Be Part of Season One". IGN. j2 Global. Dicapai pada July 21, 2014.
  9. ^ Perry, Spencer (June 2, 2017). "Ra's al Ghul Debuts in Gotham Finale Featurette". ComingSoon.net.
  10. ^ "Gotham introduces classic DC villain Solomon Grundy". October 20, 2017.