Grand Theft Auto V

permainan video terbitan tahun 2013

Grand Theft Auto V ialah sebuah permainan video aksi-pengembaraan dunia terbuka dimajukan oleh Rockstar North dan diterbitkan oleh Rockstar Games. Permainan ini dikeluarkan pada 17 September 2013 untuk PlayStation 3 dan Xbox 360, 18 November 2014 untuk PlayStation 4 and Xbox One, dan pada 14 April 2015 untuk Microsoft Windows. Permainan ini merupakan judul kelima belas dalam siri Grand Theft Auto, dan entri utama pertama sejak Grand Theft Auto IV, yang dikeluarkan pada 2008. Sebagai salah satu judul terakhir untuk dikeluarkan secara eksklusif untuk generasi ketujuh konsol permainan video, Grand Theft Auto V sangat dijangkakan mendahului keluarannya.[7]

Grand Theft Auto V
PembangunRockstar North
PenerbitRockstar Games
PengarahAdam Fowler
PengeluarLeslie Benzies
Imran Sarwar
PerekaLeslie Benzies
Imran Sarwar
Pengatur caraAlex Hadjadj
ArtisAaron Garbut
PenulisDan Houser
Rupert Humphries
Micheal Unsworth
KomposerThe Alchemist
Oh No
Tangerine Dream
Woody Jackson
SiriGrand Theft Auto
EnjinRAGE[1] with Euphoria dan Bullet Physics[2]
PlatformPlayStation 3, Xbox 360, Playstation 4, Xbox One, Microsoft Window[3]
PelepasanPlayStation 3, Xbox 360
17 September 2013
PlayStation 4, Xbox One
18 November 2014
Microsoft Windows
14 April 2015
GenreAksi-pengembaraan[4]
ModPemain tunggal, berbilang pemain dalam talian[4]

Permainan ini dimainkan sama ada pandangan orang-pertama atau orang-ketiga dan dunianya ini mengemudi dengan berjalan kaki atau kenderaan. Pemain mengawal tiga protagonis utama di seluruh pemain tunggal dan bertukar-tukar antara mereka kedua-dua semasa dan di luar misi. Cerita ini berpusat pada urutan rompakan, dan banyak misi melibatkan menembak dan memandu permainan. A "mahu" sistem mengawal pencerobohan sambutan penguatkuasaan undang-undang kepada pemain yang melakukan jenayah. Grand Theft Auto Online, sebuah mod berbilang pemain dalam talian, membolehkan sehingga 30 pemain meneroka dunia terbuka dan melibatkan diri dalam perlawanan permainan koperasi atau kompetitif.

Pemaju menjangkakan Grand Theft Auto V sebagai pengganti rohani kepada banyak projek mereka terdahulu, seperti Red Dead Redemption dan Max Payne 3. Perkembangan bermula sejurus selepas keluaran Grand Theft Auto IV, dengan fokus terhadap inovasi mekanik teras siri ini dengan memberi pemain kawalan tiga protagonis. Menjelang keluarannya, permainan ini disanjung oleh ramai pengulas yang memuji ceritanya, persembahannya, dan jalan permainan berpengakhiran terbuka. Satu kejayaan komersial, Grand Theft Auto V memecahkan rekod jualan industri dengan memperoleh $900 juta AS pada 24 jam pertama keluarannya, dan $1 bilion dalam tiga hari pertama, menjadikannya produk hiburan paling laris dalam sejarah.[8]

Permainan sunting

Grand Theft Auto V[9] adalah permainan video aksi-pengembaraan dimain sama ada daripada pandangan orang-pertama atau orang-ketiga. Pemain lengkap misi linear senario dengan set objektif-untuk kemajuan melalui cerita . Di luar misi pula, pemain bebas berkeliaran di dunia terbuka. Terdiri daripada kawasan luar bandar terbuka San Andreas dan bandar fiksyen Los Santos, dunia ini jauh lebih besar daripada entri sebelum ini dalam siri ini. Ia boleh diterokai sepenuhnya selepas permulaan permainan tanpa sekatan, walaupun cerita kemajuan membuka lebih banyak kandungan permainan.

Pemain menggunakan serangan huru-hara, senjata api dan bahan letupan untuk melawan musuh, dan boleh berlari, melompat, berenang atau menggunakan kenderaan untuk mengemudi dunia. Untuk menampung saiz peta, permainan ini memperkenalkan jenis kenderaan yang tidak hadir dalam siri pendahulunya Grand Theft Auto IV, seperti pesawat sayap tetap. Auto-aim dan sistem perlindungan boleh digunakan sebagai bantuan untuk menentang musuh dalam pertempuran. Sekiranya pemain mengambil kerosakan, meter kesihatan mereka akan beransur-ansur tumbuh semula ke titik tengah itu. Pemain respawn di hospital apabila kesihatan mereka habis. Jika pemain melakukan jenayah semasa bermain, agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang boleh bertindak balas seperti yang ditunjukkan oleh "Wanted" meter dalam paparan di atas (HUD). Bintang dipaparkan pada meter yang menunjukkan tahap yang dikehendaki semasa (sebagai contoh, di peringkat lima bintang maksimum, helikopter polis dan pasukan SWAT meluru turun ke lethally pemain penghantaran). Pegawai penguatkuasa undang-undang akan mencari pemain yang meninggalkan kawasan itu dikehendaki. Meter memasuki mod cooldown dan akhirnya semakin hilang apabila pemain tersembunyi dari garis pegawai penglihatan (seperti yang dipaparkan pada peta mini).

Mod pemain tunggal Grand Theft Auto V dimainkan melalui tiga pemain-dikawal terbabit iaitu: Michael De Santa, Trevor Philips dan Franklin Clinton, penjenayah yang cerita saling sambung kerana mereka misi lengkap. Semasa berinteraksi dengan dunia permainan, pemain boleh bertukar-tukar antara mereka sesuka hati, melalui kompas arah pada HUD. Franklin sepadan dengan titik utara, Michael ke barat, Trevor ke timur dan berbilang avatar pemain di selatan. Semasa misi, permainan boleh menukar watak pemain secara automatik seperti yang diperlukan untuk melengkapkan objektif tertentu. Avatar watak itu akan berkelip merah jika mereka berada dalam bahaya dan memerlukan bantuan sama ada secara manual atau melalui tembakan dari yang lain, dan kilat putih jika watak yang mempunyai kelebihan strategik atau kedudukan yang boleh membantu kejayaan pemain dalam misi tersebut.[10] Walaupun Pemain melengkapkan misi sebagai mana-mana tiga protagonis, misi rompakan lebih sukar mungkin memerlukan bantuan daripada rakan sejenayah AI-dikawal yang mempunyai kemahiran yang unik seperti penggodaman komputer atau memandu, dan mereka akan mengambil jalan dari misi ganjaran wang tunai setelah selesai.[11] Jika rakan sejenayah berjaya bertahan dalam rompakan, mereka boleh digunakan semula dalam misi kemudian dengan peningkatan kepada kemahiran mereka yang unik [12] Menggunakan strategi yang berbeza ke arah selesainya misi rompakan juga digalakkan oleh permainan; contohnya, dalam misi 'holdup' pemain boleh menundukkan orang awam dengan ejen jika diam disukai, atau menyerang tempat yang disediakan dengan senjata.[13]

Rujukan sunting

  1. ^ R* K (11 Oktober 2012). "Rockstar Game Tips: Learn from the Max Payne 3 Leaderboard Legends". Rockstar Games. Dicapai pada 11 Oktober 2012. Max Payne 3 does use RAGE, and we're also using it for GTAV.
  2. ^ Bertz, Matt (16 November 2012). "Grand Theft Auto V Reader Q&A". Game Informer. Dicapai pada 18 November 2012. GTA V uses the same Natural Motion Euphoria animation engine that powered GTA IV, Red Dead Redemption, and Max Payne 3.
  3. ^ R* Q (30 Oktober 2012). "Grand Theft Auto V is Coming Spring 2013". Rockstar Games. Dicapai pada 30 Oktober 2012.
  4. ^ a b "GRAND THEFT AUTO V Official Announcement". Rockstar Games. 3 November 2011. Dicapai pada 3 November 2011.
  5. ^ R* K (2 Julai 2013). "Asked & Answered: GTAV". Rockstar Games. Dicapai pada 17 Ogos 2013.
  6. ^ Philips, Tom (2 Julai 2013). "Rockstar confirms Grand Theft Auto 5 comes on two Xbox 360 discs, has mandatory install, more". Dicapai pada 12 September 2013.
  7. ^ Sumber yang merujuk Grand Theft Auto V merupakan permainan sangat dijangka termasuk:
  8. ^ Buckley, Sean (16 September 2013). "GTA V makes $1 billion in three days, may be fastest selling entertainment product in history". Engadget.com. Dicapai pada 22 September 2013.
  9. ^ "5 Fakta Menarik GTA 5, Jadi Salah Satu Game Console Terlaris". SINDOnews Tekno (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-08-01.
  10. ^ Reilly, Luke (3 September 2013). "World-First Hands-On With Grand Theft Auto V". IGN. Dicapai pada 3 September 2013.
  11. ^ Petit, Carolyn (2 Mei 2013). "Grand Theft Auto V: The Making of a Great Heist Sequence". Gamespot. Dicapai pada 23 Ogos 2013.
  12. ^ Bertz, Matt (2 Mei 2013). "The Art Of The Heist In GTA V". Game Informer. Dicapai pada 6 September 2013. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  13. ^ MacDonald, Keza (9 Julai 2013). "What's New in the Grand Theft Auto V Gameplay Trailer". IGN. Dicapai pada 23 Ogos 2013.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GTA V Budget" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar sunting