Pengawal Awam (Sepanyol: Guardia Civil; [ˈɡwaɾðja θiˈβil]) adalah agensi penguatkuasaan undang-undang tertua di Sepanyol. Ia diuruskan sebagai satu pasukan tentera bayaran dengan tugasan polis di bawah kuasa kedua-dua pihak Kementrian dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan. Ia mempunyai kedua-dua peranan yang biasa dan khusus menjaga misi keamanan asing. Badan ini boleh dibandingkan dengan badan lain seumpamanya seperti Gendarmerie PerancisCarabinieri di Itali, Guarda Nacional Republicana di Portugal dan Koninklijke Marechaussee di Belanda.

Pihak ini membuat pengawasan terhadap kawasan pedalaman (termasuk lebuh raya dan pelabuhan) dan menyiasat jenayah di sana, sementara Policía Nacional menguruskan hal-hal keselamatan di kawasan bandar. Bandar-bandar juga mempunyai badan polis mereka yang tersendiri. Ketiga-tiga badan ini diselaraskan pentadbirannya oleh Kementerian dalam Negeri Sepanyol.

Pangkat dan insignia sunting

Kod NATO OF-8 OF-7 OF-6 OF-5 OF-4 OF-3 OF-2 OF-1
  Sepanyol                  
Teniente General General de División General de Brigada Coronel Teniente Coronel Comandante Capitán Teniente Alférez
Padanan Leftenan Jeneral Jeneral pasukan cawangan Brigedier Jeneral Kolonel Leftenan Kolonel Mejar/Komandan Kapten Leftenan "Kesateria"

(Ensign)

Kod NATO OR-9 OR-8 OR-7 OR-6 OR-5 OR-4 OR-3 OR-2 OR-1
  Sepanyol                    
Suboficial Mayor Subteniente Brigada Sargento Primero Sargento Cabo Mayor Cabo Primero Cabo Guardia Civil de Primera Guardia Civil
Padanan Pegawai WaranSenior Pegawai Waran

Kelas Pertama

Pegawai Waran

Kelas Kedua

First Sergeant Sarjan Ketua Koperal Koperal Lans Koperal Pengawal Awam Kelas Pertama(Rank in abeyance) Pengawal Awam

Nota sunting

Pautan luar sunting