Guide to Pharmacology


IUPHAR/BPS Guide to PHARMACOLOGY ialah sebuah laman web akses terbuka yang berfungsi sebagai portal maklumat mengenai sasaran biologi ubat berlesen dan molekul kecil lain. Guide to PHARMACOLOGY (singkatan piawai GtoPdb) dibangunkan sebagai usaha sama antara International Union of Basic and Clinical Pharmacology (IUPHAR) dan British Pharmacological Society (BPS). Ini menggantikan dan berkembang berdasarkan Pangkalan Data IUPHAR 2009 yang asal (singkatan piawai IUPHAR-DB). Pangkalan ini bertujuan untuk memberikan gambaran ringkas mengenai semua sasaran farmakologi yang dapat diakses oleh semua anggota komuniti saintifik dan klinikal serta masyarakat yang berminat, dengan pautan perincian mengenai sekumpulan sasaran yang dipilih. Maklumat yang dikemukakan merangkumi data farmakologi, sasaran, dan tatanama gen, serta maklumat kimia yang disusun bagi ligan. Gambaran keseluruhan dan komen mengenai setiap kelompok sasaran disertakan, dengan pautan ke rujukan utama.

IUPHAR/BPS Guide to PHARMACOLOGY
Kandungan
PerihalanPortal sumber terbuka atas talian bagi maklumat-maklumat awam berkenaan farmakologi ubat-ubatan.[1]
Jenis data
diperoleh
Michaelis constant (en) Terjemah, protein, dadah, Tikus mondok, Homo sapiens, mencit rumah dan angiotensin I (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Perhubungan
Pusat penyelidikanUniversiti Edinburgh, UK
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
Capaian
Tapak webwww.guidetopharmacology.org
Titik hujung SPARQLrdf.guidetopharmacology.org/sparql
Teknikal
LesenAtribusi-Perkongsian Serupa 4.0 Antarabangsa Creative Commons Edit the value on Wikidata
Kekerapan pelepasan dataLebih kurang setiap suku tahun
Dasar kurasiSecara manual
Pautan berkaitan
Twitter: GuidetoPHARM Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rujukan sunting

  1. ^ Armstrong, JF; Faccenda, E; Harding, SD; Pawson, AJ; Southan, C; Sharman, JL; Campo, B; Cavanagh, DR; Alexander, SPH; Davenport, AP; Spedding, M; Davies, JA (8 January 2020). "The IUPHAR/BPS Guide to PHARMACOLOGY in 2020: extending immunopharmacology content and introducing the IUPHAR/MMV Guide to MALARIA PHARMACOLOGY". Nucleic Acids Research. 48 (D1): D1006–D1021. doi:10.1093/nar/gkz951. PMC 7145572. PMID 31691834.

Pautan luar sunting