Gula akar manis atau likuoris (bahasa Inggeris U.K: liquorice, A.S.: licorice) adalah sebuah konfeksi biasanya penuh dengan rasa ekstrak akar tumbuhan Glycyrrhiza glabra. Pelbagai jenama gula-gula ini dihasilkan di seluruh dunia.

Liquorice
Gulungan gula akar manis
Nama alternatifBlack licorice
JenisManisan
Bahan utamaEkstrak tumbuhan akar manis, gula, agen pengikat (kanji, tepung, getah Arab, atau gelatin)
Bahan yang biasa digunakanLiquorice root Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Gula-gula ini diramukan daripada ekstrak akar manis gula, dan pengikat lazimnya kanji atau tepung, getah Arab, gelatin atau gabungan mana-mana bahan ini. Bahan-bahan seperti, lilin lebah untuk mengilat permukaan, ammonium klorida dan sirup turut ditambahkan. Ammonium klorida adalah digunakan dalam gula akar masin, dengan konsentrasi sehingga kira-kira 8 peratus. Bagaimanapun, walaupun tetap liquorice gula-gula boleh mengandungi sehingga 2 persen ammonium klorida, rasa yang kurang terkenal kerana lebih tinggi gula konsentrasi.[1] Beberapa liquorice gula-gula ini penuh dengan rasa bunga minyak bukannya atau dalam kombinasi dengan liquorice ekstrak akar.[2]

Pengeluaran sunting

Dalam pembuatan, bahan-bahan sudah larut dalam air dan dipanaskan hingga 135 °C (275 °F). Dalam usaha untuk mendapatkan gula-gula yang diinginkan bentuk, cecair dituang ke acuan yang dicipta oleh mengesankan lubang ke dalam bekas yang penuh dengan serbuk kanji. Cecair kemudian kering dan menyebabkan gula-gula disemprot dengan lilin lebah untuk membuat mereka permukaan berkilat.[3]

Jenis sunting

Di Amerika Utara, terdapat juga sejumlah gula-gula yang ada terhasil dengan kekenyalan dan bentuk yang sama dengan likuoris namun ia tidak mempunyai rasa akar manis langsung. Gula-gula kenyal berperisa akar manis sering diberi nama likuoris hitam (black licorice) sebagai pembeza.

Gula-gula likuoris yang dijual di Belanda dan negara-negara Nordik ditambah ammonium klorida bagi menambah rasa masin yang dkehendaki.

Kesan kesihatan sunting

 
Finland adil khas, persegi panjang liquorice, dalam berbagai rasa dan warna dalam Jyväskylä, Finland

Liquorice-ekstrak akar mengandungi asli pemanis glycyrrhizin, yang lebih 50 kali lebih manis daripada sukrosa. Ramuan ini mempunyai pelbagai sifat farmaseutikal. Ia bertindak sebagai tin (memudahkan pembuangan lendir dari paru-paru oleh batuk) dan meningkatkan tekanan darah. Kedua kesan boleh menjadi besar dengan penggunaan harian 50 g atau lebih liquorice gula-gula untuk dua minggu.[4] Glycyrrhizin boleh menyebabkan tahap kalium dalam tubuh menurun, memicu irama jantung yang tidak normal, serta tekanan darah tinggi, edema (bengkak), lesu, dan kegagalan jantung dalam beberapa orang.[5]

Gula ini mempunyai beberapa diubah menggunakan dalam perubatan herba, seperti yang bertindak sebagai pencahar ringan dengan meningkatkan prostaglandin.

Kajian perbandingan wanita hamil mencadangkan bahawa pemakanan gula akar manis yang berlebihan (100 g seminggu) boleh memberi kesan buruk kepada kedua-dua IQ dan tingkah laku ciri-ciri anak-anak.[6]

Ada laporan orang yang mengonsumsi gula akar manis hitam menyebabkan mereka najis untuk menjadi hijau,[7] walaupun ini mungkin kerana makanan biru pewarna yang digunakan oleh banyak pengeluar.[8][9][10][11][12]

Alexander Agung dibekalkan pasukannya dengan bekalan akar ini sementara berbaris kerana sifatnya yang mendahagakan.[13]

Jumlah yang berlebihan hitam liquorice penggunaan boleh menyebabkan klorida-tahan metabolik alkalosis.

Rujukan sunting

  1. ^ The Dutch manufacturer Meenk offers detailed ingredient lists of its products: regular Error in webarchive template: Check |url= value. Empty. and salty Error in webarchive template: Check |url= value. Empty. liquorice candy (in Dutch).
  2. ^ Black Licorice: Trick or Treat? from US Food & Drug Administration, Consumer Updates, 25 Oct 2011.
  3. ^ Perry Romanowski, How Products are Made: Licorice, at enotes.com
  4. ^ Sigurjónsdóttir, H Á; Franzson, L; Manhem, K; Ragnarsson, J; Sigurdsson, G; Wallerstedt, S (2001). "Liquorice-induced rise in blood pressure: a linear dose-response relationship". Journal of Human Hypertension. 15 (8): 549–52. doi:10.1038/sj.jhh.1001215. PMID 11494093.
  5. ^ Black Licorice: Trick or Treat? from US Food & Drug Administration, Consumer Updates, 25 Oct 2011.
  6. ^ Räikkönen, Katri (2009). "Maternal Licorice Consumption and Detrimental Cognitive and Psychiatric Outcomes in Children". Am. J. Epidemiol. 170 (9): 1137–1146. doi:10.1093/aje/kwp272. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)
  7. ^ Stool color: When to worry
  8. ^ "Green Poop: The Implications Of Food Dye On Poop Color". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-27. Dicapai pada 2018-04-09.
  9. ^ The Scoop on Poop, by Dr. Brenna E. Lorenz, − Division of Natural Sciences, University of Guam
  10. ^ Amber J. Tresca, About.com, http://ibdcrohns.about.com/cs/otherdiseases/a/greenstool.htm
  11. ^ "More Poop | Critical QQ". Criticalqq.wordpress.com. Dicapai pada 2014-03-22.
  12. ^ Post a Question. "Dark green feces. – Nutrition". MedHelp. Dicapai pada 2014-03-22.
  13. ^ Pearce, Ed (2004). Food for Thought: Extraordinary Little Chronicles of the World. New Alresford: O Books. m/s. 31. ISBN 978-1-903816-86-8.

Sumber sunting