Gulf and Western Industries, Inc. atau Gulf+Western ialah syarikat media Amerika Syarikat.

Gulf and Western Industries, Inc.
Jenis/bentuk sahKonglomerat
IndustriPakaian
Hiburan
Industri
Media
Ditubuhkan1934 sebagai Michigan Bumper Co.
Dibubarkan1994
NasibDijual kepada Viacom sebagai Paramount Communications (kini Viacom dan CBS Corporation)
PenggantiViacom
CBS Corporation
Ibu pejabatNew York City, New York, Amerika Syarikat
Tokoh pentingCharles Bluhdorn
PemilikCharles Bluhdorn Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatAssociates First Capital Corporation, Consolidated Cigars, Kayser-Roth, Madison Square Garden, New Jersey Zinc, Paramount Pictures, Paramount Television, Sega, Simon and Schuster, South Puerto Rico Sugar Company
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Gulf and Western diawali oleh Michigan Bumper Co., yang ditemukan pada tahun 1934 dan diambil oleh Charles Bluhdorn tahun 1958.

Syarikat ini memperoleh Paramount Pictures pada tahun 1966 dan Kayser-Roth Clothing serta Pacific Mills. Produk lainnya ialah:

Untuk produksi televisyen syarikat ini membelikan syarikat Desilu Productions milik Lucille Ball pada tahun 1967.

Produksi siri TV sunting

Teknologi sunting

Gulf+Western menubuhkan perusahaan mobil listrik pada tanggal 5 Jun 1980. Akhir tahun 1980 membuka peluang departemen energi Amerika Syarikat dengan data kumpulan 65% energi rendah.[1]

Lokasi sunting

Bangunan Gulf & Western milik homas E. Stanley dibangun tahun 1970 dan pada 207 meter (679 ka) didomisasi di utara. Bangunan ini dirombak pada tahun 1997 sebagai hunian Trump International Hotel & Tower oleh Costas Kondylis dan Philip Johnson.

Akhir dari Gulf+Western sunting

Pada tahun 1989, monopoli Gulf+Western diakhiri setelah Time Inc. dan Warner Cotrporation bergabung sebagai Time Warner dan syarikat ini berganti nama menjadi Paramount Communications Inc.

Syarikat ini dikahiri pada tahun 1995 setelah dijual kepada Viacom. Pada tahun 2006, syarikat televisyen Paramount Television berganti nama menjadi CBS Paramount Television & worldwide distribution unit

Nota kaki sunting

  1. ^ "Energy Flashes". Mother Earth News. Jan-February 1981. Dicapai pada 2008-09-14. Check date values in: |date= (bantuan)