Gunung Pelée (sebutan /pəˈl/; Perancis: Montagne Pelée yang bermaksud "gunung botak" atau "gunung dikupas")[3] adalah gunung berapi yang tidak aktif di hujung utara Martinique, sebuah pulau dan jabatan luar negeri Perancis di arc pulau Lesser Antilles di Caribbean. Kerucut vulkaniknya terdiri daripada lapisan abu gunung berapi dan lava yang mengeras.[4] Gunung berapi kini berada dalam keadaan tertutup, yang bermaksud ia tidak aktif, tetapi mendaftar aktiviti seismik.[5]

Gunung Pelée
Titik tertinggi
Ketinggian1,397 m (4,583 ka) [1]
Tonjolan1,397 m (4,583 ka)
Koordinat14°49′N 61°10′W / 14.817°N 61.167°W / 14.817; -61.167Koordinat: 14°49′N 61°10′W / 14.817°N 61.167°W / 14.817; -61.167
Geologi
Jenis gunungStratovolkano
Lengkok/Lingkaran
gunung berapi
Lesser Antilles Volcanic Arc
Letusan terakhir1929–1932[2]
Pendakian
Laluan paling mudahwalk

Stratovolkano ini terkenal dengan letusan pada 1902 dan kemusnahan yang diakibatkannya, diberi jolokan bencana gunung berapi yang terburuk di abad ke-20.[6][7][8] Letusan ini membunuh kira-kira 30,000 orang.[9][10] Kebanyakan kematian disebabkan oleh aliran piroklastik yang memusnahkan bandar Saint-Pierre (pada ketika itu merupakan bandar terbesar di pulau[11][12]), dalam minit letusan.[13]

Letusan utama yang berlaku pada 8 Mei 1902, meninggalkan hanya dua mangsa yang terselamat di laluan langsung aliran: Louis-Auguste Cyparis terselamat kerana beliau berada di dalam sel penjara; Léon Compère-Léandre, yang tinggal di pinggir bandar, melarikan diri dengan luka bakar yang teruk.[14] Havivra Da Ifrile, seorang gadis muda, dilaporkan melarikan diri dengan kecederaan semasa letusan dengan mengambil bot kecil ke sebuah gua di tepi pantai, dan kemudiannya ditemui jauh 3 km (1.9 mi) dari pulau itu, tidak sedarkan diri. Peristiwa ini menandakan satu-satunya bencana gunung berapi utama dalam sejarah Perancis dan wilayah luar negerinya.

Tetapan geografi dan perihalan sunting

Gunung Pelée adalah hasil dari zon benam tipikal. Subduksi itu membentuk arka pulau Lesser Antilles, rangkaian gunung berapi melengkung kira-kira 850 kilometer (530 mi), antara Puerto Rico dan Venezuela, di mana Plat Caribbean memenuhi kerak lautan Atlantik milik Plat Amerika Selatan. Gunung berapi lain di arka pulau juga dikenali dengan aktiviti gunung berapi, termasuk Saint Vincent La Soufrière, gunung berapi La Grande Soufriere di Guadeloupe, Soufrière Hills di Montserrat, dan gunung berapi selam Kick 'em Jenny.[4]

Sejarah geologi sunting

Ahli-ahli gunung berapi telah mengenal pasti tiga fasa berbeza dalam evolusi gunung berapi Gunung Pelée: permulaan, pertengahan, dan moden.[4]

Dalam fasa awal, yang dipanggil "Paléo-Pelée", Gunung Pelee ialah stratovolkano biasa. Kon dari Paléo-Pelée terdiri dari banyak lapisan aliran lava dan serpihan gunung berapi yang berpecah. Sisa paus Paléo-Pelée masih boleh dilihat di pandangan utara di gunung berapi hari ini.

Tahap kedua, kini dikenali sebagai fasa perantaraan, bermula kira-kira 100,000 tahun yang lalu, selepas masa yang agak lama. Peringkat ini dikelompokkan oleh pembentukan kubah lava Morne Macouba, kemudian kemudian, kaldera Morne Macouba. Semasa fasa pertengahan, terdapat beberapa letusan yang menghasilkan aliran piroklastik seperti yang menghancurkan Saint-Pierre dalam letusan 1902. Sekitar 25,000 tahun yang lalu, runtuh sektor barat daya yang besar berlaku, membentuk tanah runtuh. Peristiwa ini mirip dengan letusan Gunung Saint Helens pada tahun 1980.[4]

Tahap moden evolusi Gunung Pelée telah menciptakan sebagian besar kerucut saat ini, dengan deposit pumis dan hasil aliran piroklastik yang lalu. Lebih daripada 30 letusan telah dikenalpasti semasa 5,000 tahun terakhir aktiviti gunung berapi.

3,000 tahun yang lalu, berikutan letusan besar bukit, kaldera Étang Sec (Perancis untuk Kolam Kering) dibentuk. Letusan 1902 berlaku di dalam kawah Étang Sec. Letusan ini membentuk banyak aliran piroklastik dan menghasilkan kubah yang memenuhi kaldera.

Letusan berikut pada tahun 1929 membentuk kubah kedua di kaldera Étang Sec, dan menghasilkan aliran piroklastik mengosongkan ke lembah Sungai Blanche. Letusan terakhir ini terutama bertanggungjawab untuk keadaan semasa Gunung Pelée.[4]

Letusan pada 1902 sunting

 
Peta kawasan terjejas di sekitar Gunung Pelée dicetak pada tahun 1904.

Sebelum letusan 1902 yang tragis, seawal musim panas 1900, tanda-tanda peningkatan aktiviti fumarole hadir di kawah Étang Sec (Dry Pond) berhampiran puncak.[15] Letupan freatik (wap) yang agak kecil yang berlaku pada tahun 1792 dan 1851 adalah bukti bahawa gunung berapi aktif dan berpotensi berbahaya. Orang asli tempatan, orang Kari, tahu ia sebagai "gunung api" dari letusan sebelumnya pada zaman dahulu.

Gunung Pelée memulakan letusannya pada 23 April 1902. Pada awal April, para pesuruhjaya mencatat kemunculan wap sulfur yang mengeluarkan dari fumaroles berhampiran puncak gunung. Ini tidak dianggap sebagai penting, kerana fumaroles telah muncul dan hilang pada masa lalu.

Pada 23 April gunung itu menyebabkan hujan renyai di sebelah selatan dan barat, bersama-sama dengan kejutan bawah tanah yang tajam.

Pada 25 April gunung itu mengeluarkan awan besar yang mengandungi batu dan abu dari puncaknya, di mana kaldera Étang Sec terletak. Bahan yang dikeluarkan tidak menyebabkan kerosakan yang ketara.

Pada 26 April kawasan itu dibersihkan oleh abu gunung berapi dari letusan; pihak berkuasa awam masih tidak melihat alasan untuk bimbang.

Pada 27 April beberapa peziarah menaiki puncak gunung untuk mencari Étang Sec yang dipenuhi dengan air, membentuk sebuah tasik 180 m (590 kaki) di seluruh. Terdapat serpihan gunung berapi yang panjangnya 15 m (50 kaki) yang dibina di satu sisi, memberi makan tasik dengan aliran air mendidih. Bunyi menyerupai kawah dengan air mendidih didengar dari bawah tanah yang mendalam. Bau sulfur yang kuat di seluruh bandar, 6.4 km (4.0 mi) dari gunung berapi, menyebabkan ketidakselesaan kepada orang dan kuda.

Pada 30 April Rivière des Pères dan sungai Roxelane membesar, membawa batu-batu dan pokok dari puncak gunung. Kampung-kampung Prêcheur dan Sainte-Philomène menerima aliran abu yang mantap.

Pada pukul 11:30 pagi. pada 2 Mei gunung itu menghasilkan letupan keras, gempa bumi dan tiang besar asap hitam padat. Jerebu dan apung halus meliputi seluruh bahagian utara pulau itu. Letupan itu berterusan dalam selang 5-6 jam. Ini mengetuai akhbar tempatan Les Colonies untuk menangguhkan cadangan berkelah di atas gunung, yang pada asalnya dirancang untuk 4 Mei. Haiwan ladang mula mati akibat kelaparan dan dahaga, kerana sumber air dan makanan mereka tercemar dengan abu.

Pada hari Sabtu, 3 Mei angin meniup awan abu ke utara, mengurangkan keadaan di Saint-Pierre. Keesokan harinya, kejatuhan abu semakin bertambah, dan komunikasi antara Saint-Pierre dan daerah Prêcheur telah terputus. Awan abu begitu tebal sehingga bot-bot pantai takut untuk menavigasinya. Ramai warga memutuskan untuk melarikan diri dari bandar, mengisi garis pengukus ke kapasiti. Kawasan itu ditutup dengan lapisan debu putih halus, seperti tepung.

Pada hari Isnin, 5 Mei gunung itu nampaknya tenang sedikit; Namun, pada kira-kira pukul 1 petang, laut tiba-tiba turun kira-kira 100 meter (330 kaki) dan kemudian bergegas ke belakang, membanjiri bahagian kota, dan awan asap besar muncul ke arah barat gunung. Satu dinding kawah Étang Sec runtuh dan memancarkan jisim air mendidih dan lumpur, atau lahar, ke Sungai Blanche, membanjiri kerja gula Guérin dan menguburkan kira-kira 150 mangsa di bawah 60 meter (200 kaki) hingga 90 meter (300 kaki) Lumpur. Pelarian dari kawasan lain bergegas ke Saint-Pierre. Malam itu, gangguan atmosfera melumpuhkan grid elektrik, merosakkan bandar ke kegelapan dan menambah kekeliruan.

Keesokan harinya, pada kira-kira 02:00, bunyi yang kuat didengar dari dalam kedalaman gunung.

Pada hari Rabu, 7 Mei di sekitar jam 04:00, gunung itu meningkatkan aktiviti; awan abu menyebabkan banyak bolt kilat gunung api di sekitar puncak gunung, dan kedua-dua kawah memancarkan oren merah ke dalam malam. Sepanjang hari, orang ramai telah meninggalkan bandar itu, tetapi lebih banyak penduduk dari kawasan pedesaan cuba untuk mencari tempat perlindungan di bandar ini, meningkatkan penduduknya dengan beberapa ribu orang. Akhbar-akhbar masih mendakwa bandar itu selamat. Berita tentang gunung berapi Soufrière yang meletup di pulau Saint Vincent yang berdekatan memberi jaminan kepada rakyat bahawa tekanan dalaman di gunung itu menjadi lega. Tidak semua orang telah diberi jaminan. Kapten Marina Leboffe, Orsolina barque, meninggalkan pelabuhan dengan hanya separuh daripada kargo gula yang dimuatkan, meskipun terdapat protes, pemberhentian ditolak oleh pihak berkuasa pelabuhan, dan ancaman ditangkap, kerana banyak orang awam lain menolak kebenaran untuk keluar dari bandar.[14] Gabenor Louis Mouttet dan isterinya tinggal di bandar. Menjelang petang, gegaran gunung kelihatan tenang lagi.

Status terkini sunting

Setakat 2013, gunung berapi ini kini terletak di atas Saint-Pierre dan Martinique. Sebelum letusan 1902—seawal musim panas tahun 1900—tanda-tanda peningkatan aktiviti fumarole hadir di kawah Étang Sec (Scarth, halaman 30). Letusan freatik (wap) yang agak kecil yang berlaku pada tahun 1792 dan 1851 merupakan bukti bahawa gunung berapi ini aktif. Tanda-tanda kerusuhan akan hampir pasti menjurus kepada sebarang aktiviti letusan masa depan dari Gunung Pelée, dan aktiviti masa lalu (termasuk letusan ganas yang ditemui oleh pentarikhan karbon) merupakan faktor yang sangat penting untuk penilaian bahaya.[16]

Beberapa gempa gunung berapi berlaku di Martinique setiap tahun, tetapi Gunung Pelée berada di bawah pengawasan secara berterusan oleh ahli geofizik dan ahli gunung berapi (IPGP). Penyelidik Jean-Pierre Viode menyatakan, pemerhatian gunung berapi di Martinique akan dapat melihat aktiviti bulan sebelum letusan sebenar.[17]

Bandar Saint-Pierre tidak pernah dibina semula sepenuhnya, walaupun beberapa kampung tumbuh di tempatnya. Anggaran penduduk Commune of Saint-Pierre pada tahun 2004 adalah 4,544.

Biologi sunting

 
27 Mei 1902

Katak gunung berapi Martinique, Allobates chalcopis, merupakan ancaman kepada Gunung Pelée,[18] dan satu-satunya spesies di kalangan katak yang berkaitan (keluarga Aromobatidae) endemik ke pulau lautan.[19]

Dalam sastera sunting

  • The Day The World Ended oleh Gordon Thomas dan Max Morgan Witts (Stein dan Day, 1969, 306 pp). Para penulis menggunakan rekod kontemporari dan akuan yang selamat untuk membina novel sejarah yang tepat mengenai peristiwa dan kehidupan penduduk Martinique, yang membawa kepada dan melalui letusan tragis pada 8 Mei 1902.
  • Texaco oleh Patrick Chamoiseau (Gallimard, 1992. Trans. Rose-Myriam Réjouis dan Val Vinokurov, Vintage International, 1998). Dalam novel ini yang menjejaki beberapa generasi sejarah Martinique, Esternome, protagonis bahagian pertama novel itu, menyaksikan secara langsung pemusnahan yang disebabkan oleh gunung berapi itu. Marie-Sophie Laborieux, anak perempuan Esternome dan penyampai novel, menceritakan pengalaman ayahnya dan juga membincangkan jejak peristiwa ini yang dia lihat sendiri, termasuk bekas luka bakar pada tubuhnya dan ossuarinya di reruntuhan Saint-Pierre. Letusan dan akibatnya dibincangkan dalam bahagian "Amour grillée" ("Barbecued Love").
  • Heat, oleh Jean Rhys.
  • Martinique Island oleh Rex Bestle. Berdasarkan gunung berapi, letusan Gunung Pelee, yang meletus pada 8 Mei 1902 membunuh 30,000 orang & memusnahkan bandar St. Pierre.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "La Montagne Pelée". Observatoire volcanologique et sismologique de la Martinique (dalam bahasa French). Institut de Physique du Globe de Paris. Dicapai pada 8 March 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Pelee". Global Volcanism Program. SmithsonianSmithsonian Institution. 15 February 2017. Dicapai pada 8 March 2017.
  3. ^ Scarth, Alwyn (2002). La Catastrophe: The Eruption of Mount Pelee, the Worst Volcanic Eruption of the Twentieth Century. Oxford: Oxford University Press. m/s. 2. ISBN 0-19-521839-6.
  4. ^ a b c d e "Mount Pelee". Mount-pelee.com.
  5. ^ https://www.ngdc.noaa.gov/hazard/stratoguide/glossary.html
  6. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-19. Dicapai pada 2018-02-15.
  7. ^ Wright, Pierson (1992). USGS Circular 1073. USGS. m/s. 39.
  8. ^ Tilling (1985). Volcanoes. USGS. m/s. 16–17.
  9. ^ "USGS document of the 1902 eruption of Mount Pelee". USGS. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 September 2013. Dicapai pada 29 March 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  10. ^ Tilling (1985). Volcanoes. USGS.
  11. ^ Blong, R.J. (1984). Volcanic Hazards: A Sourcebook on the Effects of Eruptions. Orlando, Florida: Academic Press.
  12. ^ Wright,Pierson (1992). Living With Volcanoes: USGS Circular 1073. USGS.
  13. ^ Heilprin, Angelo (1903). Mont Pelee And The Tragedy Of Martinique. Philadelphia: J. B. Lippincott Company. Dicapai pada 2009-08-15. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  14. ^ a b "The eruption of Mount Pelee". SDSU.
  15. ^ Scarth, Alwyn (2002). La Catastrophe. Oxford. m/s. 30.
  16. ^ "Pelee: Eruptive History". Program Volkanisme Global, Institusi Smithsonian. http://www.volcano.si.edu/world/volcano.cfm?vnum=1600–12=&volpage=erupt.
  17. ^ http://www.geotimes.org/may02/geophen.html
  18. ^ Frost, Darrel R. (2014). "Allobates chalcopis (Kaiser, Coloma, and Gray, 1994)". Amphibian Species of the World: an Online Reference. Version 6.0. American Museum of Natural History. Dicapai pada 23 September 2014.
  19. ^ Fouquet, A.; Pineau, K. V.; Rodrigues, M. T.; Mailles, J.; Schneider, J. B.; Ernst, R.; Dewynter, M. L. (2013). "Endemic or exotic: The phylogenetic position of the Martinique Volcano Frog Allobates chalcopis (Anura: Dendrobatidae) sheds light on its origin and challenges current conservation strategies". Systematics and Biodiversity. 11: 87–101. doi:10.1080/14772000.2013.764944.

Pautan luar sunting