Gunung berapi Acamarachi

Acamarachi (beerti "Bulan gelap"[2]), juga dikenali sebagai Pili, merupakan gunung berapi strato yang terletak di timur laut gunung berapi Aguas Calientes dan gunung berapi Lascar, dan barat daya sektor Salar de Pujsa di Hutan SImpan Kebangsaan Los Flamencos, di Wilayah Antofagasta di Chile. Gunung berapi itu terletak di plateau tinggi yang dikenali sebagai Puna de Atacama.

Acamarachi
Titik tertinggi
Ketinggian6,046 m (19,836 ka) [1]
Tonjolan1,608 m (5,276 ka)
SenaraiPuncak Ultra
Geografi
Gunung berapi Acamarachi is located in Bumi
Gunung berapi Acamarachi
Gunung berapi Acamarachi (Bumi)
LokasiWilayah Antofagasta, Chile
Induk banjaranAndes
Geologi
Jenis gununggunung berapi strato
Letusan terakhirTidak diketahui[1]

Ia memiliki kon sisi curam dengan kecerunan sehingga 45 darjah. Ia terletak di hujung tenggara sekumpulan kecil gunung berapi menganjur sehingga ke Colachidi sebelah barat laut. Ia memiliki kawah tua dengan aliran lahar puncak yang dipercayai bertarikh dari zaman Holocene. Sebuah tasik kawah kecil sekitar 10–15 m diameter dijumpai di dalam kawah. Ini kemungkinannya kawah tasik kedua tertinggi di dunia, dan juga tasik ketiga teringgi dari sebarang jenis di Amerika Selatan, dibelakang tasik kawah Ojos del Salado dan sebuah lagun kecil antara Tres Cruces Sur dan Tres Cruces Norte.

Sejarah sunting

Gunung berapi ini merupakan tempat perlindungan Inca. Artifak logam dan tekstil telah dijumpai dan dipamerkan di Muzium Arkheologi R. P. Gustavo Le Paige di San Pedro de Atacama, Chile.[3]



Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Acamarachi". Program Volkanisme Global, Institusi Smithsonian. http://www.volcano.si.edu/world/volcano.cfm?vnum=1505-096. Diperolehi 2010-12-19.
  2. ^ Roberto Lehnert Santander (2000). Mitos y creencias del mundo atacameño. Universidad de Antofagasta, Instituto de Investigaciones Antropológicas. m/s. 150.
  3. ^ "Inka and power problems on the archaeology of northern Chile" (PDF). Dicapai pada 2007-04-28.

Pautan luar sunting

Templat:Andean volcanoes


Templat:Antofagasta-geo-stub