Gustav Adolfsdagen

Gustav Adolfsdagen (bahasa Sweden bagi Hari Gustavus Adolphus) adalah hari bendera umum yang diraikan di Sweden pada 6 November bagi memperingati raja Gustavus Adolphus dari Sweden (Swedish: Gustav II Adolf), yang terbunuh pada hari ini pada tahun 1632 semasa Pertempuran Lützen (1632). Gustav Adolfsdagen bersamaan dengan Hari Warisan Sweden-Finland.

Gustav Adolfsdagen
Tarikh6 November 6
Kekerapantahunan
Gustav Adolfsbakelse, kek yang dihidangkan pada Gustav Adolfsdagen
Satu lagi Gustav Adolfsbakelse

Tarikh telah disambut sejak awal abad ke 19 . Ia amat popular di Gothenburg, yang diasaskan oleh Gustavus Adolphus, dan Uppsala, di mana raja menderma wang yang banyak kepada Universiti Uppsala.

Hari Gustavus Adolphus Hari disambut di Sweden, Estonia dan Finland. Pada hari ini sahaja, pastri khas dengan pingat coklat atau marzipan raja, dijual. Hari ini juga merupakan hari hari bendera rasmi dalam kalendar Sweden. Di Finland, hari ini disambut sebagai svenska Dagen atau ruotsalaisuuden Paiva , "Hari Warisan Sweden Finland", dan merupakan kebiasaan hari bendera di Finland. Di Estonia , hari ini dikenali sebagai Gustav Adolfi päev. Di ketiga-tiga negara , 6 November adalah hari name untuk Gustav Adolf , salah satu daripada beberapa hari nama yang luar biasa dalam sesuatu tahun.