HGST, Inc. (Hitachi Global Storage Technologies) ialah pengilang pemacu cakera keras, pemacu keadaan pepejal, dan produk dan perkhidmatan storan luaran.[1]

HGST, Inc.
Jenis/bentuk sahPerniagaan, perusahaan Sunting ini di Wikidata
IndustriPeranti penyimpanan komputer
Ditubuhkan2003; 21 tahun yang lalu (2003)
Dibubarkan2018; 6 tahun yang lalu (2018)
NasibDibeli oleh Western Digital
Ibu pejabatSan Jose, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingMike Cordano (Presiden)
KeluaranCakera keras Sunting ini di Wikidata
PemilikWestern Digital, Hitachi, Ltd., IBM Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan45,000
Syarikat indukWestern Digital Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.hgst.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada mulanya, anak syarikat Hitachi, dibentuk melalui pengambilalihan perniagaan cakera keras IBM. Ia diperolehi oleh Western Digital pada tahun 2012, tetapi dikehendaki beroperasi secara autonomi daripada baki syarikat itu disebabkan oleh syarat-syarat yang dikenakan oleh pengawal selia China. Bagaimanapun, pada Oktober 2015, pengawal selia China membenarkan Western Digital untuk memulakan integrasi HGST yang lebih luas ke dalam perniagaan utamanya. Menjelang 2018, jenama HGST telah dihentikan, dengan produknya yang masih dipasarkan di bawah nama Western Digital.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Hitachi Establishes "Hitachi Global Storage Technologies," Taking A Bold New Step for Storage Innovation" (Siaran akhbar). Hitachi. January 6, 2003.
  2. ^ Sayer, Peter (2018-11-30). "Inside Western Digital's massive cloud ERP migration". CIO (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-12-18.
  3. ^ Byford, Sam (March 9, 2012). "Western Digital completes $4.8b Hitachi GST buyout, becomes world's largest HDD manufacturer". The Verge.

Pautan luar sunting