HSBC Bank Malaysia Berhad

HSBC Bank Malaysia Berhad telah diperbadankan secara tempatan di Malaysia pada tahun 1994. Ia adalah sebahagian daripada Kumpulan HSBC dan merupakan anak syarikat milik penuh HSBC Holdings plc yang beribu pejabat di London.[1] Kumpulan ini berkhidmat kepada pelanggan di seluruh dunia dari sekitar 8,000 pejabat di 87 negara dan wilayah di Eropah, rantau Asia Pasifik, Amerika, Timur Tengah dan Afrika.

HSBC Bank Malaysia Berhad
Jenis/bentuk sahBerhad, anak syarikat HSBC
IndustriKewangan dan insurans
Ditubuhkan1994
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Tokoh penting
  • Peter Wong (Pengerusi)
  • Mukhtar Hussain (Timbalan Pengerusi dan CEO)
KeluaranPerkhidmatan kewangan
PemilikHSBC Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan5,000
Syarikat indukThe Hongkong and Shanghai Banking Corporation
Tapak webwww.hsbc.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perbankan Malaysia sunting

HSBC Bank Malaysia adalah bank asing terbesar di Malaysia, menawarkan pelbagai perkhidmatan peribadi dan komersil dari rangkaian cawangan dan saluran langsung. Bank itu mempunyai rangkaian 40 cawangan di seluruh negara.

Selain itu, HSBC telah menawarkan perkhidmatan kewangan Islam di Malaysia sejak tahun 1994. Pada tahun 2007, bank itu menubuhkan anak perbankan Islamnya HSBC Amanah Malaysia Berhad.

Sejarah sunting

 
Pulau Pinang adalah lokasi pertama di Malaysia hari ini untuk menjadi pangkalan operasi HSBC.

Perbadanan Perbankan Hongkong dan Shanghai menubuhkan pejabat pertamanya dalam apa yang akan menjadi Malaysia pada tahun 1884 di Pulau Pinang. Selepas itu, ia membuka cawangan-cawangan di Ipoh pada tahun 1909 diikuti oleh cawangan di Melaka, Johor Bahru dan Kuala Lumpur pada tahun 1910. Cawangan Kota Bharu dibuka pada tahun 1912. Pada tahun 1920-an dan 1930-an, Bank membuka lebih banyak cawangan di beberapa negeri. Cawangan Sungai Petani dibuka pada tahun 1922, cawangan Kuantan pada tahun 1929, cawangan Muar pada tahun 1930 dan cawangan Kuala Terengganu pada tahun 1936.

Di Sabah (kemudian British Borneo Utara), cawangan pertama dibuka di Kota Kinabalu (Jesselton) pada tahun 1947. Cawangan-cawangan ditubuhkan di Sandakan dan Tawau setahun kemudian diikuti oleh Labuan pada tahun 1957.

Sementara itu di Sarawak, sebuah cawangan dibuka di Kuching pada tahun 1958. Satu lagi ditubuhkan di Sibu pada tahun 1959, diikuti oleh cawangan kedua di Kuching pada tahun 1964.

Menjelang 1959, Hongkong dan Shanghai Banking Corporation Limited telah memulakan program pengambilalihan - termasuk The Mercantile Bank dan pakatan dan mempunyai rangkaian 40 cawangan di seluruh Malaysia. Melalui pengambilalihan The Mercantile Bank, yang memulakan operasi di Malaysia pada tahun 1860, HSBC secara tidak langsung merupakan bank tertua di Malaysia.

Pada masa ini HSBC Bank Malaysia Berhad mempunyai rangkaian 40 cawangan di seluruh negara.

Penubuhan sunting

Hongkong Bank Malaysia Berhad telah diperbadankan pada 1 Oktober 1984. Pada 1 Januari 1994, operasi cawangan Malaysia The Hongkong dan Shanghai Banking Corporation telah disetempatan dan dipindahkan ke Hongkong Bank Malaysia. Perbadanan Perbankan Hongkong dan Shanghai menjual perniagaan perbankan Malaysianya kepada syarikat induk pertengahan Kumpulan HSBC pada masa itu, tetapi bank masih mempunyai unit perbankan luar pesisir di Labuan. Kemudian, bersempena dengan penjenamaan semula global Kumpulan HSBC, nama perundangan HSBC Bank Malaysia Berhad telah diterima pakai pada 23 Februari 1999. Bank itu menjadi anak syarikat The Hongkong dan Shanghai Banking Corporation pada 1 Januari 2009, disebabkan oleh penyusunan semula Kumpulan HSBC.

Rujukan sunting

  1. ^ hsbc.com.my HSBC Bank Malaysia Berhad is a wholly owned subsidiary of the HSBC Group. HSBC Holdings plc, the parent company of the HSBC Group, is headquartered in London.

Pautan luar sunting