Habibie & Ainun

filem Indonesia

Habibie & Ainun ialah sebuah filem drama Indonesia 2012 yang dihasilkan oleh Manoj Punjabi dan Dhamoo Punjabi dari MD Pictures. Dibintangi sebagai pelakon utama Reza Rahadian, Bunga Citra Lestari dan Tio Pakusadewo. Filem ini berdasarkan pada memoir yang ditulis oleh Presiden Republik Indonesia ke-3, Baharuddin Jusuf Habibie mengenai isterinya, Hasri Ainun Habibie, yang juga bernama "Habibie dan Ainun".

Habibie & Ainun
PengarahFaozan Rizal
PenulisGinatri S. Noer
Ifan Adriansyah Ismail
Dihasilkan olehDhamoo Punjabi
Manoj Punjabi
DibintangiReza Rahadian
Bunga Citra Lestari
Tio Pakusadewo
Ratna Riantiarno
Mike Lucock
Vitta Mariana
Muzik olehAndi Rianto
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehMD Pictures
Tarikh tayangan
20 Disember 2012 (2012-12-20)
Masa tayangan
118 minit
NegaraIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Pecah panggungAS$17,000,000

Filem ini, yang dikeluarkan pada 20 Disember 2012, menjadi satu-satunya filem pecah panggung di Indonesia dengan jumlah penonton yang paling banyak di teater sehingga kini dalam sejarah sinema Indonesia dengan 4.7 juta penonton. Ia juga telah menjadi filem paling tinggi MD Pictures yang dihasilkan sehingga kini.

Sinopsis sunting

Ini adalah kisah tentang mencari pasangan jiwa seseorang. Kisah tentang mencari cinta pertama dan cinta terakhir. Cerita tentang presiden ketiga Indonesia dan isterinya. Kisah tentang Habibie dan Ainun. Rudy Habibie adalah seorang jenius dalam pesawat udara dan dia mempunyai impian besar. Dia mengabdikan hidupnya ke Indonesia dengan membina pesawat dalam menyatukan Indonesia.

Sementara itu, Ainun adalah seorang doktor muda dan pandai yang mempunyai kerjaya yang indah di hadapannya. Pada tahun 1962, dua orang rakan dari sekolah menengah yang sama sebelum ini, bertemu lagi di Bandung. Habibie terus jatuh cinta dengan Ainun yang mmanis seperti gula. Tetapi Ainun bukan sahaja jatuh cinta, dia mempunyai kepercayaan dan keyakinan dalam visi dan impiannya. Mereka berkahwin dan berpindah ke Jerman. Mempunyai mimpi dengan niat untuk menjadi kenyataan tidak pernah mudah. Mereka berdua tahu itu. Cinta mereka semakin kuat dalam perjalanan merealisasikan impian mereka. Iklim sejuk di Jerman, pengorbanan, kesakitan, kesepian dan godaan kekayaan dan kekuasaan ketika mereka kembali ke Indonesia menanam kehidupan mereka sebagai satu. Kepada Habibie, Ainun adalah segalanya. Dia adalah epal matanya. Kepada Ainun, Habibie bermaksud segala-galanya. Dia adalah cintakan hidupnya. Walau bagaimanapun, semua cerita mempunyai pengakhiran, setiap mimpi mempunyai batasannya. Dan pada satu ketika, pasangan jiwa sedar; adakah cinta mereka akan terus kekal?

Pelakon sunting

Keluaran sunting

Filem ini dikeluarkan pada 20 Disember 2012, dengan tayangan pertama dihadiri oleh Presiden Indonesia ketika itu, Susilo Bambang Yudhoyono bersama gabenor Jakarta ketika itu, Joko Widodo dan juga Habibie sendiri.

Pautan luar sunting