Hajj: Journey to the Heart of Islam

Hajj: Journey to the Heart of Islam ialah pameran yang diadakan di Muzium British di London dari 26 Januari hingga 15 April 2012. Ia merupakan pameran besar pertama di dunia yang menceritakan kisah haji secara visual dan teks – ziarah ke Mekah yang merupakan salah satu daripada lima rukun Islam. Tekstil, manuskrip, dokumen sejarah, gambar, dan karya seni dari pelbagai negara dan era telah dipaparkan bagi menggambarkan tema perjalanan ke Mekah, upacara haji, dan Kaabah. Lebih daripada dua ratus objek telah dimasukkan, diambil daripada empat puluh koleksi awam dan peribadi di sejumlah empat belas negara. Penyumbang terbesar ialah amanah keluarga David Khalili, yang meminjamkan banyak objek yang kemudiannya akan menjadi sebahagian daripada Koleksi Haji dan Seni Ziarah Khalili.

Hajj: Journey to the Heart of Islam
Permukaan dicat menunjukkan bangunan hitam dalam ruang segi empat tepat
Sijil Haji abad ke-17 atau ke-18 yang menunjukkan Kaabah di dalam Masjidil Haram
Tarikh26 Januari – 15 April 2012 (26-01-2012 – 15-04-2012)[1]
TempatMuzium British
JenisPameran seni
TemaHaji

Pameran itu dibuka secara rasmi oleh Putera Charles dalam satu majlis yang dihadiri oleh Putera Abdulaziz bin Abdullah, anak Raja Abdullah, penjaga Dua Masjid Suci. Ia popular di kalangan orang Islam dan bukan Islam, menarik hampir 120,000 pelawat dewasa dan ulasan akhbar yang menggalakkan. Kejayaan ini memberi inspirasi kepada Muzium Kesenian Islam di Doha, Institut Dunia Arab di Paris, Muzium Etnologi Negara di Leiden, dan Tropenmuseum di Amsterdam untuk mengadakan pameran bertemakan haji mereka sendiri dengan sumbangan daripada Koleksi Khalili.

Katalog pameran dengan esei tentang haji, disunting oleh Venetia Porter, diterbitkan oleh Muzium British pada 2012, bersama-sama dengan panduan bergambar yang lebih pendek untuk haji. Persidangan akademik, yang dikaitkan dengan pameran itu, menghasilkan buku lain mengenai topik tersebut.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Adamjee, Qamar (16 May 2013). "Review of "Hajj: Journey to the Heart of Islam" by Venetia Porter and "The Art of Hajj" by Venetia Porter". Caa.reviews. College Art Association. doi:10.3202/caa.reviews.2013.51. ISSN 1543-950X.

Pautan luar sunting