Halaju terminal adalah halaju tertinggi yang dapat dicapai oleh objek kerana ia jatuh melalui bendalir (udara adalah contoh yang paling umum). Ia berlaku apabila jumlah daya drag (Fd) dan keapungan adalah sama dengan daya graviti ke bawah (FG) yang bertindak pada objek. Oleh kerana daya bersih pada objek adalah sifar, objek mempunyai pecutan sifar.[1]

Kekuatan graviti ke bawah (Fg) adalah sama dengan daya seretan drag (Fd) ditambah keapungan. Kekuatan bersih pada objek kemudian, adalah sifar, dan hasilnya adalah bahawa halaju objek kekal malar.

Dalam dinamik bendalir, objek bergerak pada halaju terminal jika kelajuannya adalah malar disebabkan oleh daya penahan yang dikenakan oleh bendalir yang mana ia bergerak.[2]

Apabila kelajuan objek bertambah, begitu juga daya drag yang bertindak di atasnya, yang juga bergantung pada bahan yang sedang melalui (misalnya udara atau air). Pada kelajuan tertentu, seretan atau daya rintangan akan sama dengan tarikan graviti pada objek (keapungan dianggap di bawah). Pada ketika ini objek itu tidak lagi mempercepat dan terus jatuh pada kelajuan malar yang dipanggil halaju terminal (juga dipanggil halaju tetapan). Sebuah objek bergerak ke bawah lebih cepat daripada halaju terminal (contohnya kerana ia dibuang ke bawah, ia jatuh dari bahagian yang lebih rendah dari atmosfera, atau berubah bentuk) akan melambatkan sehingga ia mencapai halaju terminal. Seret bergantung pada kawasan yang diprojeksikan, di sini, sekatan atau siluet objek dalam satah mendatar. Objek dengan kawasan yang diproyeksikan besar berbanding jisimnya, seperti payung terjun, mempunyai halaju terminal yang lebih rendah daripada satu dengan kawasan yang diproyeksikan kecil berbanding jisimnya, seperti peluru.

Rujukan sunting

  1. ^ "Terminal Velocity". NASA Glenn Research Center. Dicapai pada March 4, 2009.
  2. ^ Riazi, A.; Türker, U. (January 2019). "The drag coefficient and settling velocity of natural sediment particles". Computational Particle Mechanics. doi:10.1007/s40571-019-00223-6.

Pautan luar sunting