Halo: Combat Evolved

Halo: Combat Evolved (lebih dikenali sebagai Halo dan Halo 1) ialah sebuah permainan video pemain tunggal dibangun oleh Bungie Studios. Permainan video pertama dalam siri Halo, permainan ini dikeluar pada 15 November 2001 dalam sistem permainan Xbox,[1] dan dikenali sebagai platform "aplikasi terhandal."[6] Dengan dijual lebih daripada lima juta salinan pada 19 November 2005,[7] Microsoft mengeluarkan versi permainan untuk Microsoft Windows (oleh Gearbox Software) dan Mac OS X pada tahun 2003, dan suasana cerita ditulis semula dalam sebuah siri novel. Permainan ini dikeluar semula sebagai sebuah Xbox Originals untuk dimuat turun dalam sebuah cakera keras Xbox 360.

Halo: Combat Evolved
PembangunBungie Studios
Gearbox Software (Windows)
MacSoft Games (Mac)
PenerbitMicrosoft Game Studios
SiriHalo
EnjinHalo engine
PlatformXbox, Windows, Mac OS X
PelepasanXbox

Microsoft Windows

  • EU: 10 Oktober 2003

Mac OS X

GenrePenembak diri pertama
ModPemain tunggal
Pemain berganda
Pemain kumpulan

Dalam kurun ke-26 dalam Halo, pemain akan memainkan watak "Master Chief", seorang askar-cekap dipertingkat sibernatik "SPARTAN". Pemain akan ditemankan oleh "Cortana" sebuah kecerdasan buatan. Pemain akan bertarung dengan berjenis-jenis mahkluk asing dan dalam kenderaan apabila mereka cuba untuk membongkarkan rahsia-rahsia Halo, sebuah benda yang berupa bulat. Permainan ini dipanggil "senang untuk belajar",[8] dan dipuji untuk latar belakang dan ceritanya.[9]

Banyak majalah tentang permainan memuji Halo sebagai antara permainan yang terbaik[10] dan permainan yang paling penting[11] seluruh masa. Kemasyhuran permainan ini telah membawa nama-nama seperti "klon Halo"[12] dan "Halo killer" diaplikasi pada permainan yang sama atau permainan yang lebih baik berbanding dengannya.[13][14] Sebagai tambahan, permainan ini disalin balik dan diguna semula dalam siri permainan video Red vs. Blue, yang diketahui sebagai "kejayaan pertama" oleh machinima.[15]

Permainan sunting

Fail:Shooterisonhere.jpg
Master Chief menembak raifal tempurnya kepada sekumpulan Grunt di aras "Halo". Paparan senjata, kesihatan dan penderia gerakan dapat dilihat di pepenjuru skrin.

Sebagai penembak diri pertama, Halo: Combat Evolved mempunyai gaya permainan yang asasnya serupa dengan permainan lain sepertinya, memfokusan pada pertempuran dalam persekitaran 3D, dan berlaku melalui pandangan mata watak hampir keseluruhannya.

Rujukan sunting