Hamad ibn Muhammad ash-Sharqi

'Sheikh Hamad bin Muhammad Al Sharqi (lahir 25 September 1948) adalah pemerintah Amiriah Fujairah di Emiriah Arab Bersatu (EAB).

Hamad ibn Muhammad ash-Sharqi
Ruler of Fujairah
Keputeraan (1948-09-25) 25 September 1948 (umur 75)
Fujairah, UAE
PasanganHer Highness Sheikha Fatima bint Thani bin Saeed Al Maktoum (k. 1984)
AnakandaSheikha Sarra
Sheikh Mohammed
Sheikh Rashid
Sheikha Shamsa
Sheikha Madiya
Sheikh Maktoum
Nama penuh
Sheikh Hamad bin Muhammad bin Hamad bin Abdulla Al Sharqi
KerabatAl Sharqi
AyahandaSheikh Mohammed bin Hamad Al Sharqi
BondaSheikha Fatima bint Rashid Al Nuaimi
AgamaIslam
Gelaran hormat bagi
Ruler of Fujairah
Gaya panggilan His Highness
Gaya pertuturan Your Highness
Gaya pilihan

Kehidupan awal sunting

Hamad Al Sharqi dilahirkan pada tahun 1948, anak lelaki Sheikh Mohammed bin Hamad Al Sharqi, bekas pemerintah Emirat Fujairah, salah satu emirat yang membentuk Emiriah Arab Bersatu. Ibunya Sheikha Fatima binti Rashid al-Nuaimi adalah puteri emirat jiran Ajman. Dia adalah saudara perempuan penguasa Ajman, Sheikh Humaid bin Rashid Al Nuaimi. [perlu rujukan]

Hamad Muhammad Al Sharqi belajar bahasa Arab di Eastbourne School of English di East Sussex, UK, dari tahun 1969 hingga 1970. Dia bersekolah di Mons Cadet Officer School | Mons Military Academy]] pada tahun 1970. Dari tahun 1971 hingga 1974, beliau memegang jawatan sebagai Menteri di Pertanian dan Perikanan di Emiriah Arab Bersatu. [perlu rujukan]

Pada tahun 1974, ayah Sheikh Hamad meninggal dunia dan Sheikh Hamad menggantikannya di takhta Fujairah. [perlu rujukan] Dia telah menguruskan emiriah itu sendiri sejak itu dan juga memikul tanggungjawab untuk mewakili Emiriah Arab Bersatu dalam hubungan antarabangsa dan diplomatik. Sheikh Hamad terkenal sebagai penutur yang fasih, fasih berbahasa Inggeris dan Arab. Pendidikannya di sekolah Inggeris terbukti menjadi kelebihan ketika berurusan dengan orang kenamaan asing dan beberapa pemimpin dunia. Atas sebab-sebab ini, dan kerana keluarganya menikmati hubungan baik dengan keluarga yang berkuasa di Abu Dhabi, Dubai dan Ajman, Sheikh Hamad mewakili Presiden Emiriah Arab Bersatu dalam kebanyakan seminar dan persidangan antarabangsa. Templat:Keperluan petikan Ini berlaku terutamanya semasa pemerintahan Almarhum Syeikh Zayed Al Nahyan (Penguasa Abu Dhabi), dan juga semasa pemerintahan Presiden Emiriah Arab Bersatu, Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nahyan.

Keluarga Al-Sharqi menikmati hubungan baik dengan keluarga Al-Nahyan, yang memerintah Abu Dhabi, dan ini disahkan melalui persekutuan perkahwinan. [perlu rujukan] dan mereka juga mempunyai hubungan serupa dengan keluarga Dubai yang berkuasa. Ini adalah hubungan yang sangat lama, berakar dalam sejarah dan terbentuk selama beratus-ratus tahun, sejak zaman mereka semua merupakan bagian dari persekutuan suku Hanaawi, yang menghadapi al-Ghafeer. Hubungan keluarga dengan Ajman digambarkan oleh kenyataan bahawa ibu syeikh adalah saudara perempuan penguasa Ajman. Sheikh Hamad meninggal dunia dengan kematian ibunya pada tahun 2014.

Anakanda sunting

Sheikh Hamad berkahwin dengan Sheikha Fatima binti Thani Al Maktoum, anggota keluarga Al Maktoum yang memerintah Dubai. Mereka mempunyai anak-anak berikut:

Rashid bin Hamad bin Mohammed Al Sharqi (1987), ketua Jabatan Media di Fujairah. PhD dalam bidang Ekonomi dari London.

  • Shamsa binti Hamad bin Mohammed Al Sharqi (1988), lulusan Universiti Zayed Dubai. Ketua pelbagai badan amal di Fujairah.
  • Medya binti Hamad bin Muhammad Al Sharqi (1989) seorang pereka fesyen.
  • Maktoum bin Hamad bin Muhammad Al Sharqi (1991), lulusan Sandhurst Royal Military Academy.

Keturunan sunting