Wilayah Hamgyong

(Dilencongkan dari Hamgyong)

Hamgyŏng (Hamgyŏng-do; sebutan bahasa Korea: [hamɡjʌŋ do]) adalah salah satu daripada Lapan Wilayah Korea semasa Dinasti Joseon. Hamgyŏng terletak di timur laut Korea. Ibu kota wilayah itu ialah Hamhŭng.

Wilayah Hamgyŏng
Hamgyong
Nama Korea
Hangul함경도
Hanja咸鏡道
Perumian SemakanHamgyeong-do
McCune–ReischauerHamgyŏng-do
Nama Pendek
Hangul함경
Perumian SemakanHamgyeong
McCune–ReischauerHamgyŏng
Statistics
KerajaanWilayah
Ibu KotaHamhŭng
WilayahKwanbuk (utara), Kwannam (selatan)
DialekHamgyŏng

Sejarah sunting

Pada 1413, rantau timur laut sempadan Korea telah dibahagikan kepada Wilayah Yŏnggil (Yŏnggil-do; 영길도; 永吉道). Pada 1416, negeri ini telah ditukar nama Hamgil (Hamgil-do; 함길도; 咸吉道), dan pada 1470, Yŏngan (Yŏngan-do; 영안도; 永安道). Akhirnya, pada 1509, wilayah itu mengambil nama Hamgyŏng. Nama "Hamgyŏng" berasal dari nama-nama bandar utama Hamhŭng (함흥; 咸興) dan Kyŏngsŏng (경성; 鏡城).

Pada tahun 1895, wilayah itu telah digantikan oleh Daerah Kyŏngsŏng (Kyŏngsŏng-bu; 경성부; 鏡城府) di timur laut, Kapsan (Kapsan-bu; 갑산부; 甲山府) di barat laut, dan Hamhŭng (Hamhŭng-bu; 함흥부; 咸興府) di selatan.

Pada tahun 1896, Daerah Kyŏngsŏng telah disusun semula menjadi Wilayah Hamgyŏng Utara, dan Daerah Kapsan dan Hamhŭng telah disusun semula menjadi Wilayah Hamgyŏng Selatan. Wilayah Hamgyŏng Utara dan Selatan hari ini sebahagian daripada Korea Utara.

Geografi sunting

Hamgyŏng telah disempadani di barat oleh P'yŏngan, di selatan oleh Hwanghae dan Kangwŏn, di sebelah timur oleh Laut Jepun (Laut Timur Korea), dan di utara oleh China dan Rusia.

Wilayah itu dirujuk oleh nama serantau iaitu Kwanbuk. Kwannam kadang-kadang digunakan untuk merujuk kepada bahagian selatan wilayah itu, yang mana "Kwanbuk" digunakan untuk merujuk kepada bahagian utara.

Pautan luar sunting