Hammam al-Nahhasin

rencana senarai Wikimedia

Hammam al-Nahhasin (Arab: حمام النحاسين) merupakan salah satu mandi awam (hammam atau mandi Turki) tertua dan terbesar di Aleppo, Syria.[1] Ia terletak di Al-Madina Souq Kota Purba Aleppo, di selatan Masjid Besar Umayyah, berhampiran Khan al-Nahhasin .

Hammam al-Nahhasin
حمام النحاسين
Hammam al-Nahhasin
Maklumat umum
JenisHammam
Gaya seni bina
Uthmaniyyah
LokasiAleppo, Syria Syria
Disiapkan pada
Abad ke-12
Diubah suai pada
2021
Diruntuhkan pada2012-16 (rosak)
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
1

Sejarah sunting

Ia pada asalnya dibina pada abad ke-12 dan diubah suai beberapa kali semasa zaman Mamluk dan Uthmaniyyah.[1] Walau bagaimanapun, kebanyakan bangunan semasa hammam adalah milik zaman Uthmaniyyah.[2] Hammam al-Nahhasin secara harfiah bermaksud "mandi para tukang tembaga".

Perkembangan semasa sunting

Pemulihan hammam yang menyeluruh oleh DGAM bermula pada 2021.[1] Pembinaan semula telah siap pada Januari 2022.[3]

Susun atur dalaman sunting

Hammam terbahagi kepada tiga bahagian:[1]

  • Bahagian dalaman mengandungi bilik panas dan bilik panas. Bilik-bilik hangat dikhaskan untuk berehat sebentar sebelum mandi. Bilik-bilik panas dikhaskan untuk mencuci badan penuh dan mandian wap.
  • Bahagian tengah dikhususkan untuk urutan selepas mencuci badan.
  • Bahagian luar adalah bahagian terbesar hammam, dicirikan dengan hiasan kayu tradisional dan lantai marmar. Di sini, para pemandian boleh berehat seketika di sekitar kolam.

Hammam mempunyai bahagian terpencil sepenuhnya untuk wanita yang dipanggil "Hammam as-Sitt".

 
Dalaman Hammam

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Manar Salameh/ Ruaa al-Jazaeri (5 Januari 2022). "Hammam al-Nahhasin in Aleppo … restores its glory as archeological icon after rehabilitation". Syrian Arab News Agency. Dicapai pada 9 Januari 2022.
  2. ^ Hammam al-Nahhasin
  3. ^ Hammam Nahassin, la más antigua casa de baño en Alepo [Hammam Nahassin, the oldest bath house in Aleppo] (Motion picture). Syria: Syrian Arab News Agency. 9 Januari 2022.

Templat:Aleppo landmarks