Hari Belia Asia (AYD) ialah acara antarabangsa yang dianjurkan oleh Persidangan Persekutuan Uskup-Uskup Asia, Pejabat Awam & Keluarga, Meja Belia dan negara tuan rumah. Acara ini, yang diadakan setiap tiga tahun, menyatukan para belia Katolik dari seluruh Asia. Acara ini sama seperti Hari Belia Sedunia.

Perhimpunan selama satu minggu yang panjang membolehkan belia Asia untuk mengalami Injil dengan orang lain dari budaya yang berbeza dan bagaimana dunia moden meraikan Injil, dan bagaimana ia berlaku untuk isu-isu semasa seperti keadilan sosial, kepimpinan di kalangan belia. Perayaan minggu tersebut termasuk doa, forum, dan bengkel. Acara ini digunakan untuk memperkaya, memberi inspirasi, dan memperbaharui kehidupan rohani belia Katolik Asia.

Sejarah sunting

Pada tahun 1991, semasa Hari Belia Sedunia kelima di Czestochowa, Poland, perwakilan dari banyak negara Asia menyatakan keinginan mereka untuk mewujudkan rangkaian dan pelbagai saluran mereka sendiri, untuk memberi inspirasi kepada para belia Katolik di benua Asia.

Pada tahun 1993, satu persidangan rundingan belia diadakan di Bangkok, Thailand. Wakil-wakil belia yang menghadiri persidangan itu mencadangkan bahawa sebuah kumpulan kerja belia dibentuk sebagai anak syarikat berasaskan paroki Persidangan Persekutuan Uskup-Uskup Asia dalam usaha untuk mengumpulkan sokongan bagi pemimpin belia dalam organisasi dan untuk meningkatkan kerjasama dan hubungan antara paroki kumpulan belia dari negara-negara Asia.

Meja Belia telah ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1994. Sejak pembukaannya, pasukan telah berjaya menganjurkan beberapa aktiviti untuk belia dan pemimpin belia, termasuk Perhimpunan Belia Asia semasa Hari Belia Sedunia, Mesyuarat Menteri-Menteri Belia Asia dan Hari Belia Asia.

Hari Belia Asia
Bil. Tahun Tarikh Bandar Negara Tema Catatan
1 1999 7 Ogos - 12 Ogos Hua Hin   Thailand Asian Youth journeying with Jesus towards the New Millennium
2 2001 11 Ogos - 17 Ogos Taipei   Republik China We are called to Sanctity and Solidarity
3 2003 10 Ogos - 17 Ogos Bangalore[1]   India Asian Youth for Peace
4 2006 30 Julai - 5 Ogos Hong Kong[2]   Republik Rakyat China Youth, Hope of Asian Families
5 2009 20 November - 27 November Imus[3]   Filipina YAsia, Fiesta! Young Asians: Come Together, Share the Word, Live the Eucharist
6 2014 10 Ogos - 17 Ogos Daejeon[4]   Korea Selatan Asian Youth! Wake up! The Glory of the Martyrs Shines on You! Dihadiri Paus Francis.[5]
7 2017 30 Julai - 6 Ogos Yogyakarta   Indonesia Joyful Asian Youth: Living the Gospel in Multicultural Asia!
8 2020   India

Rujukan sunting

  1. ^ http://timesofindia.indiatimes.com/city/bengaluru/3rd-Asian-Youth-Day-draws-to-a-close/articleshow/132348.cms
  2. ^ http://www.asianews.it/news-en/Asian-Youth-Day:-Catholic,-Buddhist-youth-from-Thailand-share-experiences-6811.html
  3. ^ http://www.catholic.org/news/international/asia/story.php?id=32045
  4. ^ http://www.catholic.org.tw/en/Latest/latest082PopeFrancisKorea.html
  5. ^ "Pope Francis Arrives in South Korea on First Trip to Asia as Pontiff". Wall Street Journal. Dicapai pada 14 August 2014.