Hari Ember, (Melayu: Masa Pertaubatan ialah tempoh suku tahunan ( Latin: quatuor tempora) doa dan puasa dalam kalendar liturgi gereja Kristian Barat. Puasa ini secara tradisinya diadakan pada hari Rabu, Jumaat, dan Sabtu selepas Hari St Lucy (13 Disember), Ahad pertama dalam Prapaskah, Pentakosta (Whitsun), dan Pesta Salib Suci (14 September), walaupun sesetengah kawasan mengikut corak yang berbeza. Upacara pentahbisan selalunya diadakan pada hari Sabtu Bara atau Ahad berikutnya.

Tart Hari Ymber, dimasak dengan mengikuti resipi Inggeris zaman pertengahan daripada buku Forme of Cury, buku masakan Inggeris Pertengahan yang disimpan di Perpustakaan John Rylands . Resipi itu pada asalnya dibuat untuk Raja Richard II .

Minggu Puasa sunting

Minggu Ember, minggu di mana Hari Ember berlaku, ialah minggu ini:

  • antara hari Ahad Adven ketiga dan keempat (walaupun leksionari Common Worship Church of England meletakkannya pada minggu selepas Ahad kedua dalam Adven); tetapi kerana pembaharuan kalendar pada tahun 1970-an termasuk "Kedatangan Lewat" khusus untuk 17 Dis dan seterusnya, apabila Hari Ember dipulihkan untuk Ordinariat Peribadi, Vatican menetapkan Hari Ember kepada minggu pertama Kedatangan.
  • antara Ahad pertama dan kedua dalam Prapaskah ;
  • antara Pentakosta dan Trinity Sunday ; dan
  • Liturgi Minggu Ketiga September. Mengikut cara pengiraan lama, Ahad pertama dalam sebulan (datum yang penting untuk menentukan bacaan Matins yang sesuai) dianggap sebagai Ahad hampir kepada, bukan pada atau selepas, hari pertama bulan itu, jadi ini menghasilkan Minggu Ember dengan tepat. minggu yang mengandungi hari Rabu selepas Hari Salib Suci (14 September), dan seperti yang dikatakan Ember Days pada hari Rabu dan Jumaat dan Sabtu berikutnya. Ia telah dipelihara dalam susunan itu oleh Ortodoks Ritus Barat [1] dan Anglikan. [2] Namun bagi penganut Roman Katolik , pembaharuan Breviary abad ke-20 telah mengalihkan Ahad Pertama pada bulan September kepada apa yang dimaksudkan oleh namanya secara literal, dan secara tersirat, Minggu Ember ke Minggu bermula dengan Ahad selepas hari Salib Suci. Oleh itu, pada tahun 14 September jatuh pada hari Ahad, Isnin, atau Selasa, Hari-Hari Ember untuk Ortodoks dan Anglikan Ritus Barat adalah seminggu lebih awal daripada bagi umat Katolik zaman moden. Tetapi apabila Vatican memulihkan Hari Ember untuk Ordinariat Peribadi, ia menetapkan mereka kepada tarikh tradisional yang lebih awal.

Lihat juga sunting

  • Hari rogation
  • Perchta ( Quatemberca, Kvaternica, Lady of the Ember Days )
  • Suku hari
  • Hari silang suku
  • Tempura : Hidangan Jepun yang mungkin berasal dari amalan puasa hari bara

Nota sunting

 

Rujukan sunting

 

  1. ^ 2015 Calendar - The Orthodox Church throughout the world (PDF), The Western Rite Vicariate of the Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America
  2. ^ 1928 Book of Common Prayer: "The Ember Days at the Four Seasons, being the Wednesday, Friday. and Saturday after the First Sunday in Lent, the Feast of Pentecost, September 14, and December 13."

Pautan luar sunting