Hari Santo Knut, juga dikenali sebagai Yule Hari Kedua Puluh (Bahasa Sweden: tjugondedag jul) atau Knut Hari Kedua Puluh (tjugondag Knut) adalah satu pesta tradisional yang disambut di negara Sweden dan Finland pada 13 Januari. Ia tidak disambut pada tarikh ini di Denmark walaupun ia dinamakan sempena putera Denmark Knud Lavard, dan kemudiannya juga dikaitkan dengan ayahanda saudaranya, Knud si Santo, santo penaung Denmark.[2][3][4] Pokok-pokok Krismas akan diturunkan pada hari tersebut serta gula-gula dan biskut yang dihiaskan pada pokok akan dimakan. Di Sweden, jamuan yang diadakan pada hari tersebut dikenali sebagai pesta Knut (julgransplundring, secara harfiahnya bermaksud "menjarah pokok Krismas").[5]

Hari Santo Knud
Knut Lavard
Juga dikenali sebagai
tjugondedag jul, tjugondag Knut, knutomasso,[1] nuutinpäivä
Diraikan oleh/di
Sweden, Finland
Kepentinganjulgransplundring
Tarikh13 Januari
Kekerapantahunan

Rujukan sunting

  1. ^ Karlsson, Kenneth. "Knutmasso" (dalam bahasa Sweden). Knutmasso Museum. Dicapai pada 14 Januari 2016.
  2. ^ "Tjugondag Knut" [Knut Hari Kedua Puluh]. www.nordiskamuseet.se (dalam bahasa Sweden). Muzium Nordik. Dicapai pada 10 Januari 2016.
  3. ^ Henrikson, Alf (2013). Svensk Historia [Sejarah Sweden] (dalam bahasa Sweden). Albert Bonniers Förlag. ISBN 9100136565.
  4. ^ "Knut kör julen ut" [Knut mengusir Krismas]. www.firajul.nu. FiraJul. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-24. Dicapai pada 14 Januari 2016.
  5. ^ "Julgransplundring: Rocking around the Christmas Tree" (dalam bahasa Inggeris). Your Living City. 3 Januari 2014. Dicapai pada 10 Januari 2016.

Pautan luar sunting