Harman International Industries

Harman International Industries, Inc., yang dikenali sebagai Harman, adalah anak syarikat Amerika Samsung Electronics yang berpangkalan di Korea Selatan yang menghasilkan, rekaan dan jurutera produk berkaitan untuk pembuat, pengguna dan perusahaan di seluruh dunia, termasuk sistem kereta yang berkaitan; audio dan visual produk, automasi perusahaan; dan perkhidmatan yang berkaitan.[2] Beribu pejabat di Stamford, Connecticut, Harman mengekalkan operasi utama di Amerika, Eropah, serta Asia dan memasarkan produknya di bawah beberapa jenama; seperti AKG, AMX, Becker, Crown, Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, dbx, DigiTech, Mark Levinson, Martin, Revel, Soundcraft, Studer, Arcam, dan BSS Audio.

Harman International Industries, Inc.
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
ISINUS4130861093 Sunting ini di Wikidata
IndustriElektronik
Ditubuhkan1980
Pengasas
  • Sidney Harman
  • Bernard Kardon
Ibu pejabatStamford, Connecticut, A.S.
Tokoh pentingDinesh Paliwal
(Presiden & CEO)
KeluaranSistem audio, elektronik dan infotainment untuk sistem automotif OEM, rumah dan komputer automotif, Aha Radio untuk hiburan dalam kereta dari awan, pembesar suara dan elektronik untuk profesional audio (dewan konsert, stadium, lapangan terbang, rakaman, penyiaran, dan pawagam)
Jenama
Hasil US$6.90 bilion (2016)[1]
Pendapatan kendalian US$804 juta (2016)[1]
Pendapatan bersih US$580 juta (2016)[1]
PemilikSamsung Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan11,246 Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukSamsung Electronics
Anak syarikatHarman Becker Automotive Systems, Harman (China), Harman International (United Kingdom), AKG, Harman Kardon, Martin Professional, Dbx, Inc., Crown International, AMX LLC, JBL, Mark Levinson Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.harman.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada 14 November 2016, Harman memeterai perjanjian untuk diambil alih oleh Samsung.[3][4] Jualan tersebut dimuktamadkan pada 10 Mac 2017.[5]

Sejarah awal sunting

Sidney Harman dan Bernard Kardon mengasaskan pendahulu kepada Harman International, Harman Kardon, pada tahun 1953. Kedua-dua Harman dan Kardon adalah jurutera dengan latihan dan telah bekerja di Syarikat Bogen, yang kemudian merupakan pengeluar utama sistem alamat awam. Kerjasama mereka membantu mewujudkan industri baru: audio kesetiaan tinggi. Harman membeli pasangannya pada tahun 1956 dan kemudian mengembangkan Harman Kardon menjadi sebuah rumah audio audio, menurut biografi yang ditulis oleh Consumer Electronics Hall of Fame.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "Harman International Financial".
  2. ^ "HARMAN Unveils New Logo, Signals Brand Evolution". HARMAN Newsroom. Dicapai pada 2016-01-11.
  3. ^ Russell, Jon. "Samsung is buying Harman for $8B to further its connected car push". TechCrunch. Dicapai pada 2016-11-14.
  4. ^ Mullen, Jethro (14 November 2016). "Samsung buys auto electronics company Harman for $8 billion". CNNMoney. Dicapai pada 14 November 2016.
  5. ^ "Samsung Electronics Completes Acquisition of HARMAN". news.samsung.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-03-11.
  6. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-28. Dicapai pada 2008-10-24.CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting