Hexanchiformes ialah order ikan yu yang paling primitif, dengan hanya tujuh spesies lanjutan. Fosil ikan yu yang tampak serupa dengan spesies momen diketaui daripada spesimen Jurasik.[2]

Hexanchiformes
Julat zaman: Jurasik Awal–Kini
[1] Rekod Paleozoik mungkin
(Chlamydoselachus anguineus)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Chondrichthyes
Subkelas: Elasmobranchii
Infrakelas: Euselachii
Superorder: Selachimorpha
Order: Hexanchiformes
F. de Buen, 1926
Keluarga

Crassonotidae
Mcmurdodontidae?
Orthacodontidae
Chlamydoselachidae
Hexanchidae

Jerung Hexanchiformes hanya mempunyai satu sirip dorsal (punggul), sama ada enam atau tujuh celah insang, dan tiada membran niktitasi pada mata. Gigi jerung yang serupa dengan Hexanchiformes moden itu diketahui daripada deposit Devon di Antartika dan Australia, serta deposit Perm di Jepun. Jika ini sebenarnya Hexanchiformes, ini mungkin satu-satunya lanjutan Elasmobranchii yang masih hidup selepas kepupusan Perm (dan oleh itu, Elasmobranchii yang tertua yang masih hidup).

Chlamydoselachus ("yu berkedut") dari genus Chlamydoselachus tampak sangat berbeza dengan Hexanchidae ("yu lembu"), dan diusul agar dipindahkan ke order baharu yang berbeza, Chlamydoselachiformes.

Rujukan sunting

  1. ^ Froese, Rainer, dan Daniel Pauly, ed. (2009). "Hexanchiformes" dalam FishBase. Versi January 2009.
  2. ^ Allen, Thomas B. (1999). The Shark Almanac. New York: The Lyons Press. m/s. 45. ISBN 1-55821-582-4.

Pautan luar sunting

  • Froese, Rainer, dan Daniel Pauly, ed. (2011). "Chlamydoselachidae" dalam FishBase. Versi February 2011. (rujukan keluarga Fish Base)
  • Froese, Rainer, dan Daniel Pauly, ed. (2011). "Hexanchidae" dalam FishBase. Versi February 2011. (rujukan keluarga Fish Base)