Hiasan Krismas ialah mana-mana daripada beberapa jenis perhiasan yang digunakan pada Masa Krismas dan [[musim cuti yang lebih besar]. Warna tradisional Krismas ialah pine hijau (evergreen), putih salji dan merah hati. Emas dan perak juga sangat biasa, seperti warna logam lain. Imej biasa pada hiasan Krismas termasuk Bayi Yesus, Bapa Krismas, Santa Claus dan bintang Bethlehem.

Pada Hari Krismas, Christ Candle di tengah-tengah Advent wreath secara tradisinya dinyalakan dalam banyak khidmat gerejas.
Fail:Hiasan Krismas, Germany.jpg
Hiasan Krismas, Jerman
Hiasan Krismas di hadapan Gereja di Weissenbach an der Triesting
Fail:Hiasan Krismas di rumah persendirian, Europe.jpg
Hiasan Krismas di rumah persendirian, Eropah.

Sejarah sunting

Hiasan Krismas setua Krismas itu sendiri. Mereka disebut dalam huraian purba tentang perayaan Rom Saturnalia, yang dipercayai bermula pada abad ke-5 SM.

Tradisi pokok berhias adalah lama kerana Celts sudah menghiasi pokok, simbol kehidupan pada masa solstis musim sejuk.[1] Skandinavia melakukan perkara yang sama untuk Festival Yule, iaitu diadakan pada tarikh yang sama dengan Krismas.

Tertullian mengadu kepada abad ke-2 bahawa orang Kristian di Afrika Utara menghiasi rumah mereka dengan kehijauan, simbol pagan.[2]

Pokok sunting

Pokok Krismas pertama kali digunakan oleh Lutheran Jerman pada abad ke-16, dengan rekod menunjukkan bahawa pokok Krismas diletakkan di Katedral Strassburg pada tahun 1539, di bawah pimpinan [[Protestan] Pembaharu|Pembaharu Protestan]], Martin Bucer.[3][4] Di Amerika Syarikat, "German Lutherans ini membawa pokok Krismas yang dihias bersama mereka; Moravians meletakkan lilin yang dinyalakan pada pokok tersebut."[5][6] Apabila menghias pokok Krismas, ramai individu meletakkan bintang di bahagian atas pokok yang melambangkan Star of Bethlehem, fakta yang direkodkan oleh The School Journal pada tahun 1897.[7][8] Profesor David Albert Jones dari Oxford University menulis bahawa pada abad ke-19, ia menjadi popular bagi orang ramai untuk turut menggunakan malaikat untuk mendahului pokok Krismas untuk melambangkan malaikat yang disebut dalam akaun Nativity of Jesus. [9] Dalam perbincangan tentang cerita rakyat, ada yang mendakwa bahawa pokok Krismas adalah pengkristianan [[pagan] ]] tradisi dan ritual yang mengelilingi solstis musim sejuk, yang termasuk penggunaan dahan malar hijau, dan adaptasi daripada pagan pemujaan pokok;[10] menurut penulis biografi abad kelapan [ [Æddi Stephanus]], Saint Boniface (634–709), yang merupakan seorang mubaligh di Jerman, mengambil kapak pada pokok oak yang didedikasikan untuk Thor dan menunjukkan pokok cemara, yang dia nyatakan sebagai objek penghormatan yang lebih sesuai kerana ia menunjuk kepada syurga dan ia mempunyai bentuk segi tiga, yang katanya adalah simbolik Triniti.[11] dan mewakili pengimportan daripada bahasa Jerman.[12] Dari Jerman adat itu diperkenalkan ke England, pertama melalui QueenCharlotte, isteri George III, dan kemudian lebih berjaya oleh Putera Albert semasa pemerintahan awal Ratu Victoria. Imej berpengaruh pada 1840-an Ratu dihiasi malar hijau telah diterbitkan semula di AS, dan sebagai gambar pertama pokok Krismas yang dihias diedarkan secara meluas di Amerika, adat di sana tersebar.[13] Pokok Krismas boleh dihiasi dengan lampu dan hiasan.

 
Pokok Krismas di dalam rumah.

References sunting

  1. ^ treffpunktboulevard.ch / FR / cadre_repertoire / social / Reflexion / Noel / noel_origines.html Kultus milenium matahari
  2. ^ Cafe-discoveries / Sons / Le-Pere-Noel-est-il-une-junk-350601 / Adakah Santa Claus sampah? Siaran dari Eropah 1, 24 Disember 2010
  3. ^ Senn, Frank C. (2012). Pengantar Liturgi Kristian. m/s. 118. ISBN 9781451424331. Pokok Krismas seperti yang kita tahu ia seolah-olah muncul di tanah Lutheran di Jerman pada abad keenam belas. Walaupun tiada bandar atau bandar tertentu telah dikenal pasti sebagai yang pertama mempunyai pokok Krismas, rekod untuk Katedral Strassburg menunjukkan bahawa pokok Krismas telah didirikan di gereja itu pada tahun 1539 semasa pengawasan Martin Bucer. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  4. ^ "Pokok Krismas". Jurucakap Lutheran. 29–32. 1936. Pokok Krismas menjadi adat yang meluas di kalangan Lutheran Jerman pada abad kelapan belas.
  5. ^ Kelly, Joseph F. (2010). The Feast of Christmas. Liturgical Press. m/s. 94. ISBN 9780814639320. German Lutherans membawa pokok Krismas yang dihias bersama mereka; orang Moravian meletakkan lilin yang dinyalakan pada pokok-pokok tersebut.
  6. ^ Blainey, Geoffrey (24 Oktober 2013). A Short History of Christianity. Rowman & Littlefield Publishers. m/s. 418. ISBN 9781442225909. Ramai Lutheran terus menubuhkan pokok cemara kecil sebagai pokok Krismas mereka, dan ia pasti menjadi pemandangan bermusim di Leipzig Bach pada satu-satu masa apabila ia hampir tidak diketahui di England, dan kurang diketahui di tanah ladang di Amerika Utara tempat pendatang Lutheran berkumpul.
  7. ^ Mandryk, DeeAnn (25 Oktober 2005). Canadian Christmas Traditions. James Lorimer & Company. m/s. /67 67. ISBN 9781554390984. Bintang berbucu lapan menjadi hiasan Krismas buatan popular sekitar tahun 1840-an dan ramai orang meletakkan bintang di atas pokok Krismas mereka untuk mewakili Bintang Bethlehem.
  8. ^ "Krismas di Tanah Lain". The School Journal. 55: 697–8. 1897. Krismas ialah pertemuan semula keluarga sekali-sekala. Nenek sentiasa mendapat tempat terhormat. Apabila tiba masanya untuk menikmati pokok itu, dia mengumpulkan cucu-cucunya tentangnya, untuk memberitahu mereka kisah kanak-kanak Kristus, dengan makna kanak-kanak Kristus, dengan makna pokok Krismas; bagaimana malar hijau dimaksudkan untuk mewakili kehidupan yang kekal, lilin menyala untuk mengingati cahaya dunia, dan bintang di atas pokok itu adalah untuk mengingatkan mereka tentang bintang Bethlehem. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan)
  9. ^ Jones, David Albert (27 Oktober 2011). Angels. Oxford University Press. m/s. 24. ISBN 9780191614910. Kekaburan yang sama dilihat pada malaikat yang paling biasa, malaikat di atas pokok Krismas. Hiasan ini, yang dipopularkan pada abad kesembilan belas, mengimbas kembali tempat malaikat dalam kisah Krismas (Lukas 2.9–18).
  10. ^ van Renterghem, Tony. Ketika Santa menjadi bomoh. St. Paul: Llewellyn Publications, 1995. ISBN 1-56718-765-X
  11. ^ Fritz Allhoff, Scott C. Lowe (2010). Christmas. John Wiley & Sons. Ahli biografinya, Eddius Stephanus, menceritakan bahawa semasa Boniface berkhidmat sebagai mubaligh dekat Geismar, Jerman, dia cukup menghormati penduduk tempatan kepada tuhan-tuhan lama. Mengambil kapak ke pokok oak yang didedikasikan untuk tuhan Norse Thor, Boniface menebang pokok itu dan memberanikan Thor untuk menyergahnya. Apabila tiada apa-apa yang berlaku, Boniface menunjukkan pokok cemara muda di tengah-tengah akar pokok oak dan menerangkan bagaimana pokok ini adalah objek penghormatan yang lebih sesuai kerana ia menunjuk ke arah syurga Kristian dan bentuk segi tiganya mengingatkan triniti Kristian.< /ref> Walau bagaimanapun, frasa bahasa Inggeris "Christmas tree" pertama kali direkodkan pada tahun 1835<ref name=Harper>Harper, Douglas, Christ, Kamus Etimologi Dalam Talian, 2001.
  12. ^ .html "Sejarah Kronologi Pokok Krismas" Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: path (bantuan); Invalid |url-status=mati (bantuan)
  13. ^ Pembuat Kasut, Alfred Lewis. (1959) Krismas di Pennsylvania: kajian budaya rakyat. Edisi 40. hlm.52,53. Stackpole Books 1999. ISBN 0-8117-0328-2

Templat:Christmas