Botok (kadang-kadang digelar Bobotok dalam bentuk jamaknya) adalah hidangan tradisional orang Jawa diperbuat daripada carik isi kelapa yang telah diperah daripada santan, sering dicampurkan dengan bahan lain seperti sayur-sayuran atau ikan, dan dibalut dalam daun pisang dan kukus. Pada masa lalu isi kelapa dibuang selepas memerah santan, tetapi cara ini, ia juga boleh dimakan. Botok biasanya dimakan dengan nasi.

Unopened botok in banana leaves wrapping.
Botok tawon, botok diperbuat daripada larva lebah.

Penyediaan sunting

Di atas sekeping daun pisang, daging kelapa dicampur dengan cili, garam, merica, dan salam (daun teluk Indonesia). Daun dibalut ketat dan dicagar dengan kayu, kemudian diletakkan di dalam pengukus.

Variasi sunting

Untuk menambah perisa, banyak resipi botok menggunakan bahan-bahan tambahan, seperti petai cina, tauhu, ikan bilis, tenggiri laki, udang, daging ataupun larva lebah.

Buntil disediakan dengan cara yang sama, tetapi digunakan betik atau ubi kayu daun dan bukannya daun pisang, pembalut boleh dimakan sebagai sebahagian hidangan. Botok sering dianggap sebagai variasi dari Pepes, kaedah memasak menggunakan daun pisang. Walau bagaimanapun botok dikenal pasti lebih khusus dengan menggunakan isi kelapa yang diparut, manakala pepes biasanya tidak mengandungi kelapa langsung.

Pautan luar sunting