Hidayatullah dari Banjar

Sultan Hidayatullah I [1]bin Sultan Rahmatullah adalah Raja III dari Kesultanan Banjar yang memerintah antara tahun 1570-1595. Baginda menggantikan ayahnya Sultan Rahmatullah (Raja II Kesultanan Banjar). Setelah meninggalnya baginda, baginda telah mendapat gelaran anumerta Panembahan Batu Irang atau Sunan Batu Irang, kerana batu-batu yang menutupi makamnya berwarna hitam (bahasa Banjar:(h)irang). Beginda merupakan seorang pemerintah yang selalu memperteguhkan syiar agama Islam di Banjar. Pembangunan Masjid dan langgar (surau) telah banyak didirikan dan berkembang pesat hingga ke seluruh wilayah perkampungan yang terdapat di Banjar. Baginda telah diperisterikan dengan anak Khatib Banun, seorang menteri Kesultanan Banjar yang berasal dari kalangan suku Biaju. Beginda telah dimakamkan di Kompleks Makam Sultan Suriansyah yang terletak di Kelurahan Kuin Utara, Kecamatan Banjarmasin Utara, Kota Banjarmasin.

Sultan Hidayatullah I
Panembahan Batu Irang
Pemerintahan1570-1595
PendahuluSultan Rahmatullah
PenggantiSultan Mustain Billah
PasanganPutri Nur Alam, puteri dari Pangeran Di-Laut
Puteri dari Tuan Khatib Banun
Puteri dari Kiai Di-podok
Kerabat dirajaDinasti Banjarmasin
AyahandaSultan Hidayatullah I
Makam Sultan Rahmatullah dan Sultan Hidayatullah.

Menurut Buku 323 Sejarah Dinasti Ming (1368-1643), putera-puteri dari Sultan Hidayatullah I berjumlah seramai 31 orang. Putera sulungnya iaitu Pangeran Senapati menggantikannya sebagai Sultan Banjar. Anaknya yang lain seperti Gusti Nurasat telah bernikah dengan Sorang yang bergelar Nanang Sarang, seorang panglima perang dari suku Biaju.[1]

Baginda mempunyai 2 orang iaitu:

  1. Pangeran Demang
  2. Raden Zakaria

Lihat pula sunting


Rujukan sunting

  1. ^ a b (Melayu) Johannes Jacobus Ras, Hikayat Banjar diterjemahkan oleh Siti Hawa Salleh, Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka, Lot 1037, Mukim Perindustrian PKNS - Ampang/Hulu Kelang - Selangor Darul Ehsan, Malaysia 1990.