Hikayat Terung Pipit


Hikayat Terung Pipit merupakan salah satu daripada kesusasteraan bahasa Melayu yang ditulis pada masa dahulu sekitar. Pengarangnya tidak diketahui. Ia adalah antara yang masih terselamat sehingga hari ini. Hikayat Terung Pipit dianggap satu-satunya hikayat tertua di utara Semenanjung Malaysia, khususnya di negeri-negeri Kedah dan Perlis, dan merupakan bahan terawal cerita lisan yang dikaji oleh para sarjana Barat pada peringkat awalnya sekitar 1920-an.

Kulit buku Hikayat Terung Pipit, Siri sastera Fajar Bakti. ISBN 9679335100; 9679335100

Cuma sebuah cerita sahaja yang dikumpul dan dibukukan berjudul Hikayat Terung Pipit. Sebelum diterbitkan dalam bentuk buku, ianya pernah disebarkan secara meluas sebelum Perang Dunia Kedua melalui wayang kulit Melayu dan tukang-tukang cerita. Di Kedah mereka dikenali sebagai Selampit/Tuk Selampit yang juga menjadi watak utama dalam Cerita-cerita Terung Pipit (CTP).

Petikan Hikayat sunting

"ALKISAH, maka tersebutlah suatu ceritera zaman dahulukala; kisah tersebut di Tanah Jawa. Sebermula, maka tersebutlah konon ada seorang raja dua bersaudara, yang tuanya itu bernama Raja Kobad Syah dan yang bongsunya itu bernama Raja Kobad Syahrin, dan adapun Raja Kobad Syah itu, ia yang menjadi raja besar dan yang adik baginda itu diletakkan baginda menjadi Raja Muda di bawah perintah baginda. Maka akan baginda itu terlalulah adil, perintah setengah Pulau Jawa itu terhukum di dalam tangan baginda dua bersaudara itu."

Pautan luar sunting


Senarai Kesusasteraan Melayu
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z